Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Lapskaus på salt svineknoke

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-04-17, 10:32   #21
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.900
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lapskaus på salt svineknoke

Selv en time er alt for kort koketid for svineknoke, jeg koker dem 2,5-3 timer, litt avhengig av størrelse. Da er det som de sier over her null stress å renske bort fett og slintrer.

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-04-17, 10:33   #22
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.900
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lapskaus på salt svineknoke

For øvrig har jeg hatt sykt lyst på røkt svineknoke siden jeg leste denne tråden for et par dager siden, så i går var jeg nødt til å kjøpe en som skal bli suppe i helga.

Ikke at jeg er lett å påvirke, altså.

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-04-17, 11:28   #23
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.172
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lapskaus på salt svineknoke

jeg koker den også adskillig lenger, sikkert et par timer. Da blir den mør og fin, og fettet er enten forsvunnet eller lar seg bare dra av.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-17, 11:46   #24
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lapskaus på salt svineknoke

Jeg brukte forresten en pose med fryste oppkuttede "lapsskausgrønnsaker" fra Rema til 20 kr oppi der også. Smakte helt fint, og lurer på neste gang om jeg skal være så lat å bare bruke det....

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-17, 12:18   #25
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lapskaus på salt svineknoke

Jeg koker også knoke mye lenger enn det som står i oppskriften.

Det er vel helt greit å bruke fryseposene så lenge du syns det smaker godt, det er som regel mer næringsstoffer i de grønnsakene enn i ferske.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-17, 12:28   #26
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.465
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lapskaus på salt svineknoke

Ja, 45 min er for kort tid, da blir det tungt og tregt å skjære opp. Jeg satte min på kok når jeg sto opp og lot den bare stå der og trekke utover dagen, da detter den nesten fra hverandre når man skal skjære. Veldig enkelt.

Fikk mer kjøtt enn jeg trengte den dagen, så jeg har en pose ferdigkjøtt i frysen nå, som jeg sikkert slenger sammen med en frossenpose grønnsaker en gang. Bruker å bli helt greit, det.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-17, 15:26   #27
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lapskaus på salt svineknoke

Jeg bruker crockpot til å koke kjøtt med bein. Da står det og simrer kanskje 5-6 timer rett rundt kokepunktet. 45 min-1 time er alt for kort tid, ja.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-17, 22:42   #28
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lapskaus på salt svineknoke

Jeg må ha salt knoke i helga kjenner jeg!
Jeg pleier å koke to samtidig. Ca tre timer står de vel å småputrer.
Vi spiser knoke med poteter og kålrabistappe første dagen, og lager lapskaus dagen etter. Jeg pleier å ordne alt mens knokene koker. Skjærer opp alt og har det klart. Jeg elsker knoke og lapskaus.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-17, 14:54   #29
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.032
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lapskaus på salt svineknoke

Inspirert av denne tråden lager jeg nå ti liter lapskaus på salt og røkt svineknoke. De kokte to timer før jeg rensket dem.

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-17, 17:13   #30
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.846
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lapskaus på salt svineknoke

Når jeg svarte sist så kom jeg på at jeg hadde frosset ned rester av ertesuppen jeg lagde så da fikk jeg tatt ut den til tining og vi hadde ertesuppe og baguetter til middag på mandagen. Deilig. Må innrømme at guroten var en smule dvask altså. Men ingen klagde.

Skal følge med og handle inn etpar til neste gang jeg ser det er røkt knoke på tilbud.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-17, 17:24   #31
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lapskaus på salt svineknoke

Jeg har to stk knoker i kjøleskapet nå! Tipper jeg koker de på mandag.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-17, 17:34   #32
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lapskaus på salt svineknoke

Jeg lager i dag og! Sunn påskemiddag. Kokte to knoker i over 3 timer i går og man kan trygt si at det ble enklere å håndtere. Kjøttet ramlet av og fettet var lett å se. MEN. Jeg kjøpte røkt og saltet knoke sist og bare saltet denne gangen, og kraften var utrolig mye bedre sist. Denne gangen måtte jeg ha i litt fond også.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-17, 15:16   #33
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.465
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lapskaus på salt svineknoke

Så bra, Joika! Jeg kaller det "min egen Fjordland" når jeg lager sånne store porsjoner og har i fryseren. Må spise meg ned nå, før jeg kan lage noe mer.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no