Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

En hyllest til Pelle og Proffen

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-12-20, 17:16   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En hyllest til Pelle og Proffen

Jeg lest nettopp denne nydelige artikkelen om Pelle og Proffen og ville dele den med dere, vi er jo mange i samme alder som sikkert har minner om filmen. Da den kom ut bodde jeg et steinkast fra der Pelle bor i filmen, og en venninne var på audition for rollen som Lena. Jeg husker at det både føltes veldig hjemme, og litt fjernt. Jeg tror vi kanskje aller mest kjente igjen foreldrerollene i filmen. Det var mange ganske frika, kunstneriske foreldre med varme hjerter som var foreldre for mange fler enn sine egne. Ingen hadde spesielt god fysisk plass, men alle var velkomne. Og veldig mange fra min omgangskrets følte at Ambjørnsen virkelig var vår egen forfatter.

https://www.nrk.no/kultur/xl/en-hyll...-s_-1.15277021

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-20, 17:23   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En hyllest til Pelle og Proffen

Mens jeg som vokste opp i en småby fikk en kraftig påminnelse om hvor skikkelig farlig det var i Oslo fra helt tidlig alder. Eller; jeg hadde jo en pappa som nesten bodde i Oslo, så jeg fikk faktisk lov til å dra dit helt alene (mye tidligere enn de andre venninnene mine).

Men jeg skjønner hva du mener. Jeg hadde en sånn mamma som tok alle under vingene sine selv om hun ikke var særlig kunsterisk eller politisk engasjert. Kanskje foreldre bare rett og slett var litt flinkere til det på 80-tallet?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-20, 17:30   #3
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.828
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En hyllest til Pelle og Proffen

Jeg leste den tidligere i dag med klump i halsen og har tipset andre om den. Så fin beskrivelse at filmen, tiden og de fine folka som var med💕

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-20, 18:24   #4
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.369
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En hyllest til Pelle og Proffen

Jeg humra litt over hvordan fattern ble casta, en i crewet bak som hadde langt hår.

Selv fikk jeg ikke noe forhold til Ambjørnsen før noen år etterpå, da jeg selv hadde roet litt ned på egen festing og omflakkende tilværelse og begynt å lese bøker igjen. Da var det Den store revejakta som fenga.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-12-20, 18:40   #5
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.786
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: En hyllest til Pelle og Proffen

Leste også denne. Godt skrevet! Elsket den filmen da jeg var ungdom og så den 4 ganger på kino!

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-20, 18:45   #6
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: En hyllest til Pelle og Proffen

Husker bøkene og filmen så godt! Var på den tida vi bygdejentene dro til Oslo på Norway Cup. Bevegde oss rundt i byen med skrekkblanda fryd.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-20, 18:54   #7
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En hyllest til Pelle og Proffen

Likte også den artikkelen kjempegodt. Jeg var så betatt av Lena, og ville ha blå striper i håret slik hun hadde, jeg gikk på ungdomsskolen. Det var ikke snakk om. Sa mine foreldre, som i dag bejubler når barnebarn har knæsjrosa hår (og skjelte meg ut da jeg et par år etterpå farget mitt lillarødt).

Vurderte faktisk å se filmen på nytt denne uken, før denne artikkelen kom, pussig sammentreff.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-20, 18:58   #8
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.912
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En hyllest til Pelle og Proffen

Jeg leste den og mimret tilbake.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-20, 19:16   #9
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.823
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En hyllest til Pelle og Proffen

Jeg er akkurat litt for gammel til å identifisere meg med disse, men jeg likte filmen veldig godt.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-20, 19:38   #10
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En hyllest til Pelle og Proffen

Leste det samme, det var veldig bra skrevet. Jeg var også litt i eldste laget da jeg så den, men likte likevel filmen godt, og ikke minst musikken. Jeg hadde lest boka litt tidligere og var veldig spent husker jeg, på om filmen kom til å "ødelegge" boka for meg, men den gjorde ikke det. Min lillesøster var midt i rette aldersgruppa, og hun og bestevenninna hennes var helt oppslukt, de så filmen mange ganger, kunne vel alle dialogene utenat, og kom stadig med sitater derfra. Jeg tror faktisk hun fortsatt gjør det av og til. (Jeg gikk på vgs, min søster gikk på ungdomsskolen)

Vi er oppvokst på bygda (bygder) da, og jeg kunne absolutt ikke identifisere meg med rollefigurene, verken når det gjaldt sjargong, frika kunstnerforeldre eller å snuble over jevnaldrende med rusproblemer. Narkotika var sånt vi bare hørte om på TV, og ikke noe som fantes hos oss i hjemmebrentland. Men det hindret meg ikke i å leve meg inn i boka. Det er vel det som kjennetegner god litteratur/gode filmer.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 14-12-20 kl 21:47.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-20, 19:40   #11
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En hyllest til Pelle og Proffen

Jeg husker vi tok toget til Oslo med ungdomsskoleklassen og så filmen. Og noen ble intervjuet i en avis om den, noen av medelevene. Så var vi på Nille. Og på pizzarestaurant .

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-12-20, 19:42   #12
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: En hyllest til Pelle og Proffen

Jeg husker forresten læreren vår på ungdomsskolen leste boka/bøkene høyt for oss, og hadde sitt svare strev med å sensurere alle banneord. At de fleste av oss hadde lest boka og ordene selv, og de som ikke hadde lest den hadde garantert alle ordene i sitt daglige vokabular, var ikke tema.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-20, 21:03   #13
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En hyllest til Pelle og Proffen

Åh, nå fikk jeglyst til å se filmen på nytt. Er vel 30 år siden sist.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-20, 21:29   #14
MegaMie
Multitaskingmaniac
 
MegaMie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Innlegg: 4.156
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: En hyllest til Pelle og Proffen

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Åh, nå fikk jeglyst til å se filmen på nytt. Er vel 30 år siden sist.

Mitt råd er å ikke gjøre det. Jeg så den på nytt i tjueåra og det ødela litt av de gamle illusjonene om hvor bra den var. 😂

Forøvrig en av min favoritter som ungdom og en filmene med flest legendariske replikker:
- Taxa vi ned hit bare for å pteike med de dødstrisse streitingene her eller?
- Jeg spy i vinkel.
- Skal du drekka eller ska du mala?
♥️

__________________
Stor 07 Mellom 09 Mini 13
MegaMie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-20, 22:14   #15
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En hyllest til Pelle og Proffen

Jeg husker spesielt filmen (men også bøkene) godt, men for meg som vokste opp i en by i Nord-Norge var den veldig, veldig fremmed. Jeg kjente meg ikke igjen i historien, og enda mindre i måten de snakket på. Sikkert autentisk for de som var kjent med ulike talemål i Oslo, men for meg som stort sett var blitt eksponert for østlending gjennom NRKs programverter og nyhetsopplesere og Vibeke Sæter, hørtes det bare veldig kunstig ut.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-20, 22:22   #16
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En hyllest til Pelle og Proffen

Jeg tror nok noen i Oslo snakket sånn, og jeg hører det litt ennå, men det var ikke normen på Torshov, egentlig. Vi syns også det var litt rart.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-20, 22:44   #17
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En hyllest til Pelle og Proffen

Jeg, som normalt sett er innom Oslo S alle virkedager, husker godt at det var Et Skummelt Sted da jeg var yngre.

Alvorlig litteraturskade der, altså.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-20, 22:58   #18
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En hyllest til Pelle og Proffen

Jeg elsket Pelle og Proffen. Oslo S fremsto ikke som spesielt skummelt, leste dere ikke Christiane F om barna på Bahnhof Zoo?

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-20, 23:01   #19
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En hyllest til Pelle og Proffen

Både Pelle og Proffen, Hard asfalt og Christiane F var med på å påvirke mitt yrkesvalg.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-20, 23:03   #20
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: En hyllest til Pelle og Proffen

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg tror nok noen i Oslo snakket sånn, og jeg hører det litt ennå, men det var ikke normen på Torshov, egentlig. Vi syns også det var litt rart.

Det var definitivt folk i noen områder i og sørøst for Oslo som snakka sånn, dvs. jeg så ikke filmen, noe kjennskap til miljøet og litt for mange døde kjente gjorde det ikke fristende. Jeg har aldri lest boka. Nå har jeg lyst til å låne den.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no