Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Strikket prinsessekrone/pannebånd

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-08, 19:44   #1
Tussilago
Spoon2
 
Tussilago sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 750
Tussilago er populærTussilago er populærTussilago er populærTussilago er populærTussilago er populær
Standard

Strikket prinsessekrone/pannebånd

Er det noen som har en enkel oppskrift på det? Eller vet hvor man finner en? Jeg har tenkt å strikke et par sånne som julegaver, men trenger tips til garn, pinnestørrelse etc. Har masse restegarn liggende, og hadde vært kjekt å bruke noe av det .

__________________
Lillesøster-07, Mellomsøster-03 og Storebror-01
Tussilago er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 19:58   #2
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strikket prinsessekrone/pannebånd

Abbonerer!

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 20:02   #3
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strikket prinsessekrone/pannebånd

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 20:03   #4
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikket prinsessekrone/pannebånd

http://yarrrn.blogspot.com/2007/07/l...n-pattern.html

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 20:08   #5
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikket prinsessekrone/pannebånd

Dumt spørsmål, men er det ikke mye enklere å hekle noe sånt? Spisser er jo mye lettere å hekle enn å strikke, synes jeg da.

Her er et eksempel

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 20:23   #6
Tussilago
Spoon2
 
Tussilago sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 750
Tussilago er populærTussilago er populærTussilago er populærTussilago er populærTussilago er populær
Standard

Sv: Strikket prinsessekrone/pannebånd

Takk for tips, ikke så god på engelske oppskrifter, men jeg skal prøve å tyde de.
Har skrevet ut både den siden allium og Esme la ut, men jeg er ikke så god på hekling . Men har faktisk heklet noen luer da, så da bør jeg kanskje klare dette også .

__________________
Lillesøster-07, Mellomsøster-03 og Storebror-01
Tussilago er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 20:26   #7
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Strikket prinsessekrone/pannebånd

Jeg har et sånt rosa til datteren min, vi fikk det til jul en gang og det var fra butikken på Nordstrand
http://www.tilbarn.no/

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 20:37   #8
Tussilago
Spoon2
 
Tussilago sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 750
Tussilago er populærTussilago er populærTussilago er populærTussilago er populærTussilago er populær
Standard

Sv: Strikket prinsessekrone/pannebånd

Opprinnelig lagt inn av Tussilago, her.

Takk for tips, ikke så god på engelske oppskrifter, men jeg skal prøve å tyde de.
Har skrevet ut både den siden allium og Esme la ut, men jeg er ikke så god på hekling . Men har faktisk heklet noen luer da, så da bør jeg kanskje klare dette også .

Ehh, har lest litt på mønsteret, og skjønner ikke så mye. Skal prøve meg litt fram, men flere tips mottas også .

__________________
Lillesøster-07, Mellomsøster-03 og Storebror-01
Tussilago er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 21:12   #9
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.055
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strikket prinsessekrone/pannebånd

Jeg har mønster til krone. Skal få lagt det ut i løpet av uka.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 21:13   #10
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikket prinsessekrone/pannebånd

Jeg finner ikke igjen den jeg brukte.








__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 21:13   #11
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strikket prinsessekrone/pannebånd

Jeg ønsker meg en oppskrift som krever toving ...:kravstor:

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 21:17   #12
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikket prinsessekrone/pannebånd

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.

Jeg ønsker meg en oppskrift som krever toving ...:kravstor:



Hannah fikk en sånn krone av Tussilago en gang, kjøpt. Den er stilig da.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 21:22   #13
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.055
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strikket prinsessekrone/pannebånd

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.

Jeg ønsker meg en oppskrift som krever toving ...:kravstor:

Jada masa

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 09:45   #14
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.055
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strikket prinsessekrone/pannebånd

Garn: Viking natur (tror at den fås hos Nille). 150 gram er nok til 2 stykk.

Pinner nr 6. Strikkefasthet: 12 m x 22 p rillestrikk = 10x10 cm.

1 rille (frem og tilbake på p) 1 rille=2 p r.

Øking: øk ved å strikke i både framre og bakre m.ledd i siste m på p.

Felling: str første m ganske løst, str neste m, løft første m over (første m skal altså str, ikke tas lø av).

OBS. på 1. p og alle de øvrige p som beg ved den rette kanten, tas alltid 1. m løs av slik: legg tr foran arb som om den skal str vr, løft m løst over på høyre p, legg tr bak arb igjen og str videre.

Legg opp 12 m.

1. p: str r, øk 1 m i siste m iflg forklaring

2. p: str r

3., 5., 7. og 9.p: som 1.p

4., 6., 8. og 10.p: som 2. p. Det skal nå være 17 m på p.

11., 13., 15., 17. og 19.p: str r.

12., 14., 16., 18. og 20.p: beg ved å felle 1 m iflg forklaring. Det skal nå være 12 m på p.

Gjenta 1.-20. p til det er str 6 spisser. Fell av. Sy oppleggs- og avfellingskanten mot hverandre. Ønsker du mindre størr, beg med 10 m på p, øk og fell 4 ggr i stedet for 5 på hver spiss. Ønsker du større strørr, øk og fell 6 ggr for hver spiss.

Tov koronen i maskin på lett finvask (40 grader) med vanlig vaskemiddel. Gjenta tovingen om nødvendig. Strekk og form kronen til riktig størrelse i våt tilstand. La den tørke flatt.

Montering: legg en remse fleece på vrangen av kronen og sy den fast med små attersting. Fest en perle i hver spiss. Pynt ellers etter ønske.

Jeg har brukt dobbelt garn fra Pt2, som skal toves i kveld. Jeg tredde på perler og strikket disse inn.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 12:37   #15
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strikket prinsessekrone/pannebånd

Tusen takk Jålebeinet! Nå skal jeg bare skrive ferdig eksamen, så skal jeg kaste meg over pinnene.

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 18:11   #16
Tussilago
Spoon2
 
Tussilago sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 750
Tussilago er populærTussilago er populærTussilago er populærTussilago er populærTussilago er populær
Standard

Sv: Strikket prinsessekrone/pannebånd

Takk for oppskrift! Fikk også tips om at det finnes en oppskrift i det siste tove-heftet til Sandnes.

Jeg prøvde litt selv i går kveld da, for jeg hadde et pannebånd liggende som jeg har kjøpt. Startet faktisk med 12 masker, og økte til 19 jeg. Dette var eskimogarn som jeg hadde liggende, og det fant jeg ut at ikke tover særlig bra, så det ble litt stort. Men det gikk utrolig kjapt å strikke et pannebånd, så nå tror jeg noen smågaver fort blir ferdige her .

__________________
Lillesøster-07, Mellomsøster-03 og Storebror-01
Tussilago er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no