Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Jeg strikker!

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-11-08, 23:02   #21
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Jeg strikker!

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Ah. Med vilje, altså.

Selvfølgelig. Hva tar du meg for, amatør? (De ble bare litt mindre enn planlagt. )

  Svar med sitat
Gammel 18-11-08, 23:05   #22
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg strikker!

Opprinnelig lagt inn av Emma, her.

Selvfølgelig. Hva tar du meg for, amatør? (De ble bare litt mindre enn planlagt. )

Amatør, nei. Jeg tenkte kanskje at vi var soulmates.

Det er rent pussig hvor bitteliten en lammeullsgenser kan bli når man vasker den feil, altså.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-08, 23:10   #23
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Jeg strikker!

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Amatør, nei. Jeg tenkte kanskje at vi var soulmates.

Det er rent pussig hvor bitteliten en lammeullsgenser kan bli når man vasker den feil, altså.

Og nøstebarnpysjer blir faktisk perfekt dukkestørrelse.
Mye tyder på at vi er soulmates, ja.

  Svar med sitat
Gammel 19-11-08, 08:17   #24
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jeg strikker!

De var kjempefine!
Tenkte faktisk her om dagen at jeg skulle strikket noen røde sånne nå før jul, og gitt bort.
Hva slags garn er det? Pinnestørrelse? Og hvor mange masker la du opp?
Orker ikke kjøpe mønster for å strikke fram og tilbake *gjerrig*

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-08, 08:32   #25
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jeg strikker!

Nå fikk jeg virkelig lyst å¨strikke..
Et STOOOORT teppe =)
Hørtes jo gøy ut.
Men det er vel dyrt med garn kanskje...Kanskje billigere å kjøpe et RørosTeppe? :littlat:

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-08, 08:40   #26
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg strikker!

Knall.
Jeg lærte også nylig å strikke, og har nå strikket en lue og en babybukse. Luen er litt mer komplisert selv om den er ganske grei å få til med litt klussing og banning (jeg holder på med min andre nå), men buksen er latterlig enkel. Den bør du absolutt prøve:

Longies på langs

Legg opp 75 på pinne 4,5-5
Strikk rillestrikk 26 riller, fell 35 m
*Strikk 5 m, snu strikk tilbake, strikk 10 m, snu og strikk tilbake.
Øk med 5 for hver gang til du har strikket over alle maskene.
Strikk så en rille
Strikk 35 m(skal være igjen 5 m på pinnen)snu og strikk alle maskene tilbake. Strikk 30 m, snu og strikk tilbake.
Fortsett til du bare har 5 m igjen.*
Legg opp 35 masker og strikk over alle maskene. Strikk 26 riller.
Fell 35 masker*---* så fell av.

Den ser sånn ut (min er blå):

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-08, 09:13   #27
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Jeg strikker!

Jeg kan bare sterkt advare mot å begynne med strikking. Det er mer vanedannende for enkelte disponerte individer enn crack

Jeg har hatt pinnene boende i nevene siden jeg var liten jente, og strikker i ett kjør. Til dere som strikker klær - ta en titt på alpakka ull. Det kan vaskes i maskin på ullprogram og er veldig mykt og behagelig å ha på.

Flotte prosjekter dere har laget


Sist redigert av Slettet bruker : 19-11-08 kl 13:10. Årsak: Trykkleif.
  Svar med sitat
Gammel 19-11-08, 10:56   #28
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.155
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jeg strikker!

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Jeg kjøpte oppskrift sammen med garnet på en helt vanlig garnforretning. Hvis du kjøper garn, så skal jeg gidde å skrive inn oppskriften her for deg i riktig størrelse. Den var nemlig veldig kort, men nå må jeg legge meg.

Jeg vil gjerne prøve.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-08, 11:00   #29
KnapperAlpakka
Entusiastisk
 
KnapperAlpakka sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Knapper, Hedmark
Innlegg: 12
KnapperAlpakka har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Jeg strikker!

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Til dere som strikker klær - ta en titt på alpakka ull. Det kan vaskes i maskin på ullprogram og er veldig mykt og behagelig å ha på.

Den får min stemme også Bruker helst bare alpakkaprodukter selv. Her på kontoret har jeg på alpakkasokker, alpakkagenser og alpakkaundertøy. Ytterjakka og lua er også laget av alpakka. Topp! Og det er veldig mange "der ute" som lager mye flott av alpakka hjemme!

__________________
Alpakkaoppdretter og -entusiast
KnapperAlpakka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-08, 11:06   #30
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg strikker!

KnapperAlpakka! Halla! Dere har jeg møtt, husker fortsatt bildene av de ufattelig søte små lammene.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-08, 11:11   #31
KnapperAlpakka
Entusiastisk
 
KnapperAlpakka sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Knapper, Hedmark
Innlegg: 12
KnapperAlpakka har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Jeg strikker!

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

KnapperAlpakka! Halla! Dere har jeg møtt, husker fortsatt bildene av de ufattelig søte små lammene.

Du får hull i tenna av å se for mange av de

Hvor har du sett oss?

__________________
Alpakkaoppdretter og -entusiast
KnapperAlpakka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-08, 11:16   #32
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg strikker!

Hamarmartna'n, av alle steder.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-08, 11:20   #33
KnapperAlpakka
Entusiastisk
 
KnapperAlpakka sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Knapper, Hedmark
Innlegg: 12
KnapperAlpakka har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Jeg strikker!

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Hamarmartna'n, av alle steder.

Det var en kald, men interessant uke

Vi håper å stå på flere slike markeder frem mot jul og neste år. Det er varierende hvor mye vi selger, men like viktig (og hyggelig!) er alle interesserte som kommer innom for en prat om produktene eller dyrene

Hyggelig at du husker oss

__________________
Alpakkaoppdretter og -entusiast
KnapperAlpakka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-08, 11:44   #34
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Jeg strikker!

Knapperalpakka - alpakkaundertøy? I alle dager - det trodde jeg ikke jeg skulle høre om

Det jeg liker best med alpakkaen selv er forøvrig at den varmer skikkelig når jeg fryser, men ikke så jeg svetter innendørs - virker som om den regulerer isolasjonsgraden etter hva som trengs

  Svar med sitat
Gammel 19-11-08, 11:51   #35
KnapperAlpakka
Entusiastisk
 
KnapperAlpakka sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Knapper, Hedmark
Innlegg: 12
KnapperAlpakka har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Jeg strikker!

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Knapperalpakka - alpakkaundertøy? I alle dager - det trodde jeg ikke jeg skulle høre om

Hvis "hell freezes over" som amerikanerne sier, så har jeg ihvertfall varmt undertøy

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det jeg liker best med alpakkaen selv er forøvrig at den varmer skikkelig når jeg fryser, men ikke så jeg svetter innendørs - virker som om den regulerer isolasjonsgraden etter hva som trengs

Alpakkafiberen har samme isoleringseffekt som isbjørnens, dvs den er hol som et sugerør. Det, og andre egenskaper, gjør at alpakkafiberen hjelper deg å regulere temperaturen. Så jeg har samme erfaring som din - den virker temperaturregulerende

Men produktet må ikke ha for mye annen fiber iblandet. Det ødelegger. F.eks. selges mange alpakkaprodukter på typiske markeder eller på gata i Oslo som "100% alpakka" mens det i realiteten er en blanding av akryl og alpakka (grov sådan = billig). Da kan du få skjerf til 100 kroner i "ren babyalpakka".

__________________
Alpakkaoppdretter og -entusiast
KnapperAlpakka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-08, 12:05   #36
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Jeg strikker!

Jeg bruker garn og strikker selv. Kjøper fra diverse produsenter, men ofte fra garnstudio. Men jeg har ikke sjekket om det er veldig blandet ut da - det må jeg sjekke når jeg kommer hjem i dag

Plaggene blir ikke så tykke som vanlige strikkeplagg heller, så man kan lage ting som fungerer på kontoret

  Svar med sitat
Gammel 19-11-08, 12:12   #37
KnapperAlpakka
Entusiastisk
 
KnapperAlpakka sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Knapper, Hedmark
Innlegg: 12
KnapperAlpakka har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Jeg strikker!

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg bruker garn og strikker selv. Kjøper fra diverse produsenter, men ofte fra garnstudio. Men jeg har ikke sjekket om det er veldig blandet ut da - det må jeg sjekke når jeg kommer hjem i dag

Husk at visse blandinger har en positivt effekt. Vi har skrevet en artikkel om dette på sidene våre kalt "Fiberkvalitet i produkter". Eks fra artikkelen:

Sitat:

B.Ull
gjør at plagget kjennes mer ”familiært” ut. Produktet vil ikke føles like mykt som et produkt laget av 100% alpakka, men vil gi en lavere pris på produktet samtidig som det ikke ødelegger alpakkaens unike termiske egenskaper, avhengig av hvor mye ull man blander inn selvsagt. Ikke mer enn 20% er anbefalt da saueullen er grovere, og vil fort gjøre at plagget klør, avhengig av hva slags plagg det er snakk om.

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Plaggene blir ikke så tykke som vanlige strikkeplagg heller, så man kan lage ting som fungerer på kontoret

Alpakkaprodukter kan være ekstremt tynne og likevel beholde isoleringseffekten

__________________
Alpakkaoppdretter og -entusiast
KnapperAlpakka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-08, 12:19   #38
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Jeg strikker!

Cool! Jeg vil lese mer - hvor er denne hjemmesiden din sa du?

  Svar med sitat
Gammel 19-11-08, 12:22   #39
KnapperAlpakka
Entusiastisk
 
KnapperAlpakka sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Knapper, Hedmark
Innlegg: 12
KnapperAlpakka har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Jeg strikker!

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Cool! Jeg vil lese mer - hvor er denne hjemmesiden din sa du?

Søk etter "Knapper Alpakka" i Google eller andre søkemotorer. Tror ikke det er lov å postere lenker til (egne) firmaer her

Alternativt send en PM.

__________________
Alpakkaoppdretter og -entusiast
KnapperAlpakka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-08, 12:46   #40
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Jeg strikker!

Fant det - takk
:Lese:

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no