Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Hjelp - jeg skal kjøpe bilstol, men vet ikke hvilken

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-05-10, 15:00   #1
myrvangs beagler
Nybegynner
 
myrvangs beagler sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 8
myrvangs beagler har et hav av muligheter foran seg
Utrop

Hjelp - jeg skal kjøpe bilstol, men vet ikke hvilken

Hei alle sammen!
jeg trenger desperat hjelp til å finne fram i bilstol jungelen.

Min lille engel er 15 mnd, rett over 9 kg og så lang at vi må snart finne ny stol til ham. Har Cabriofix nå og er kjempefornøyd, men må snart bytte..

Jeg er ute etter en (egentlig to - en til den andre bilen også) stol(er)..
Vil helst at de skal være bakovervendt.
Jeg er kjempe opptatt av sikkerhetstester, men også av hvilke erfaringer folk har - og hva de er fornøyd med..
Vi har en gammel passat (og en skoda som nr 2bil) - så vi har altså ikke allverdens plass i baksetet.. (og jeg aner ikke hvordan vi kobler ut airbaggene)
Vi kjører relativt mye - siden vi bor på landet, lillegutt sover mye i bilen, så komfort er veldig viktig..

Hvilken stol bør jeg velge - og hvilke bør jeg holde meg langt unna..

På forhånd takk!!

myrvangs beagler er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 15:01   #2
myrvangs beagler
Nybegynner
 
myrvangs beagler sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 8
myrvangs beagler har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hjelp - jeg skal kjøpe bilstol, men vet ikke hvilken

glemte å si at vi kun har isofix i skodaen..

myrvangs beagler er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 15:06   #3
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.675
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp - jeg skal kjøpe bilstol, men vet ikke hvilken

Vist du søker litt eller leser litt her inne så er det veldig mange lignende tråder.

Bilstol testene er ikke spesielt reelle når det kommer til bakovervendte biler.

Tror kansje Britax hi-way eller Duo Logic kan være gode alternativer til dere. DL har både isofix og belte. Mens Hi-way bare har belte. Men gode stoler som tar liten plass.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 15:32   #4
Hulda
Bør lage seg en tittel selv
 
Hulda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.823
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Hjelp - jeg skal kjøpe bilstol, men vet ikke hvilken

De bilstoltestene er ikke verd noenting, men vil du bruke dem kan du regne ut vinneren selv.
Ved å se på poengene de har fått for sikkerhet, og ikke komfort og enkelhet for foreldrene.
Noe de fleste ikke vet er at kombistolene er testet forovervendt, og derfor blir de slaktet.
Kombistoler ville jeg aldri brukt forovervendt, da stolen ikke kan stilles inn etter barnet og seleføringen blir feil. Skummelt!!

Vil du ha stol med Isofix, går de kun til 18 kg.

Stolene jeg bruker å anbefale er Brio Zento og Britax Two Way Elite, det er stoler opp til 25 kg og de to som er lengst i ryggen.

Men prøv flere seter i bilen og finn det som passer dere best.

__________________
Firebarnsmor.
Hulda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 17:58   #5
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.218
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Re: Hjelp - jeg skal kjøpe bilstol, men vet ikke hvilken

Vi er veldig fornøyde med Hi-Way. Lillebror har hatt det siden han var ca 10 mnd, nå er han straks 3 år og det funker supert lenge enda. Det går til 25 kg, så jeg tipper han vokser ut av det i lengden før han vokser ut over vektgrensen. Han veier 15,5-16 kg nå og er ca 95 cm lang.
Britax har samme sete med isofix, men det går vel bare til 18 kg som alle andre isofix-seter, tror jeg.

Hi-Way var det bakovervendte setet som passet best i bilen vår. Jeg testet Multitech, TWE og Zento også, men de tok mer plass i bilen vår. Jeg ser at det varierer veldig ettersom hvordan baksetene er i de forskjellige bilene, så det er best å prøve i bilen deres hvis dere har mulighet til det. Vi har forresten setet i midten bak, da får Lillebror mer benplass uten at vi trenger å sitte med knærne oppunder haken foran.

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 18:06   #6
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.275
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp - jeg skal kjøpe bilstol, men vet ikke hvilken

Jeg anbefaler Britax Two Way Elite.
Kjempegodt sete, vår store 3 åring har god plass enda, og det tar lite plass i bilen, og er lett å flytte.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 18:10   #7
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp - jeg skal kjøpe bilstol, men vet ikke hvilken

Me er strålande fornøyde med vårt Duologic. Lillebror byrja bruke dette når han var rundt 1 år, og sitter framleis fint i det.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 19:10   #8
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp - jeg skal kjøpe bilstol, men vet ikke hvilken

Jeg har sett på hiway, og fixway som er isofix-varianten. Det jeg ikke kan forstå er hvorfor de på butikken sa at de ikke kan anbefale det setet på grunn av sikkerhet. Noen som vet om de har grunnlag for å si noe sånt eller om det bare er synsing og rør?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 20:58   #9
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.218
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjelp - jeg skal kjøpe bilstol, men vet ikke hvilken

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg har sett på hiway, og fixway som er isofix-varianten. Det jeg ikke kan forstå er hvorfor de på butikken sa at de ikke kan anbefale det setet på grunn av sikkerhet. Noen som vet om de har grunnlag for å si noe sånt eller om det bare er synsing og rør?

Nå ble jeg også nysgjerrig. Hvor har de det fra, tro?

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 20:59   #10
Hulda
Bør lage seg en tittel selv
 
Hulda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.823
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Hjelp - jeg skal kjøpe bilstol, men vet ikke hvilken

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg har sett på hiway, og fixway som er isofix-varianten. Det jeg ikke kan forstå er hvorfor de på butikken sa at de ikke kan anbefale det setet på grunn av sikkerhet. Noen som vet om de har grunnlag for å si noe sånt eller om det bare er synsing og rør?

Hvorfor da mon tro? Sa de noe om det?

Det er nok bare synsing og rør.

Her er en av de berømte testene, men fixway ble ikke slaktet der iallefall.

http://forbrukerportalen.no/produkter/20234/

(Det er kun til 25 kg da, og ikke så langt i ryggen.)

__________________
Firebarnsmor.
Hulda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 21:09   #11
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.218
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Re: Sv: Hjelp - jeg skal kjøpe bilstol, men vet ikke hvilken

Det er ikke kort i ryggen, altså. Knotten har helt normal lang overkropp og er en gjennomsnittlig snart-3åring på 95 cm. Han bruker midterste selehull og kan sikkert bruke setet til han er 110-115 cm lang.

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 21:10   #12
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.854
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp - jeg skal kjøpe bilstol, men vet ikke hvilken

Jeg anbefaler duologic.
Vi har det til poden på snart 4 år, han sitter veldig godt i det.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 21:52   #13
Hulda
Bør lage seg en tittel selv
 
Hulda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.823
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Hjelp - jeg skal kjøpe bilstol, men vet ikke hvilken

Opprinnelig lagt inn av Molly, her.

Det er ikke kort i ryggen, altså. Knotten har helt normal lang overkropp og er en gjennomsnittlig snart-3åring på 95 cm. Han bruker midterste selehull og kan sikkert bruke setet til han er 110-115 cm lang.


I forhold til Zento og BTWE er den det.

Min sønn var over 120 da han vokste utav det, og man slipper å tenke på lengden med det første om man velger et av dem.

__________________
Firebarnsmor.
Hulda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 22:03   #14
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp - jeg skal kjøpe bilstol, men vet ikke hvilken

Det var bebito som ikke ville anbefale fixway. Hun ville ikke selge det for hun ville ikke hatt det i sin egen bil sa hun. Jeg spurte ikke nærmere der og da fordi det var et annet sete jeg ville prøve først.

For meg er det ikke så viktig at jeg ikke må bytte sete en gang til når han nærmer seg 5 år. Jeg tenker mer på comforten til den som sitter i forsetet foran, det er for meg viktig at setet ikke krever hele kupeen i lengderetningen. Og så sliter jeg med å få festet forankringsseler, så i øyeblikket ser det ut til at valgmulighetene består av duologic og duologic. Med mindre jeg finner en bra løsning for selefesting.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 22:20   #15
Hulda
Bør lage seg en tittel selv
 
Hulda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.823
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Hjelp - jeg skal kjøpe bilstol, men vet ikke hvilken

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det var bebito som ikke ville anbefale fixway. Hun ville ikke selge det for hun ville ikke hatt det i sin egen bil sa hun. Jeg spurte ikke nærmere der og da fordi det var et annet sete jeg ville prøve først.

For meg er det ikke så viktig at jeg ikke må bytte sete en gang til når han nærmer seg 5 år. Jeg tenker mer på comforten til den som sitter i forsetet foran, det er for meg viktig at setet ikke krever hele kupeen i lengderetningen. Og så sliter jeg med å få festet forankringsseler, så i øyeblikket ser det ut til at valgmulighetene består av duologic og duologic. Med mindre jeg finner en bra løsning for selefesting.


Hvilket sete anbefalte hun da?
Uansett så er det en personlig mening, og det har nok ikke så mye med selve setet å gjøre.

Comforten er nok ganske så lik på de setene, men det kommer mye an på hvordan setene blir stående i bilen. Noen blir ganske så bratte, og da faller hodet fort frem om de sovner.
Derfor lønner det seg å prøve dem i bilen, eller høre med andre som har samme bil. NM har en tråd der de har skrevet opp mange bilmerker og hvilke seter som passer best.

__________________
Firebarnsmor.
Hulda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 22:21   #16
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp - jeg skal kjøpe bilstol, men vet ikke hvilken

Hun hadde veldig sansen for britax secura. Og HTS izi combi.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 22:21   #17
Hulda
Bør lage seg en tittel selv
 
Hulda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.823
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Hjelp - jeg skal kjøpe bilstol, men vet ikke hvilken

Opprinnelig lagt inn av Hulda, her.

Hvilket sete anbefalte hun da?
Uansett så er det en personlig mening, og det har nok ikke så mye med selve setet å gjøre.

Comforten er nok ganske så lik på de setene, men det kommer mye an på hvordan setene blir stående i bilen. Noen blir ganske så bratte, og da faller hodet fort frem om de sovner.
Derfor lønner det seg å prøve dem i bilen, eller høre med andre som har samme bil. NM har en tråd der de har skrevet opp mange bilmerker og hvilke seter som passer best.

Så leste jeg litt for fort ja...

__________________
Firebarnsmor.
Hulda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 22:23   #18
Hulda
Bør lage seg en tittel selv
 
Hulda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.823
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Hjelp - jeg skal kjøpe bilstol, men vet ikke hvilken

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hun hadde veldig sansen for britax secura. Og HTS izi combi.

Secura er ok, men er på vei ut. Hadde de det inne da?

HTS blir veldig bratt i ryggen i enkelte biler.

__________________
Firebarnsmor.
Hulda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 23:39   #19
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: Hjelp - jeg skal kjøpe bilstol, men vet ikke hvilken

Opprinnelig lagt inn av Hulda, her.

Secura er ok, men er på vei ut. Hadde de det inne da?

HTS blir veldig bratt i ryggen i enkelte biler.

Nei, secura var ikke inne. Så det var ikke så veldig smart markedsføring kan man si.

HTS-setet blir veldig stort i vår bil. Det ser jo ikke så stort ut, men det krever ganske mye plass likevel slik at beinplassen foran blir litt knapp for å si det pent. Bortsett fra det, sett fra barnets ståsted, er det bra.

Jeg har fortrengt hele greia en stund nå, men jeg må jo innse at cabriofixen synger på siste verset, mini er 16 mnd og snart 11 kg. Men det varer nok til over sommeren. :struts:

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 10:35   #20
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp - jeg skal kjøpe bilstol, men vet ikke hvilken

Vi har HTS IZI. Har Touran, og der heller ikke setene bak. Har vært fornøyd med setet. Hun sitter høyt og godt. I tillegg har det jo soveposisjon som er bra.


Sist redigert av Dronningen : 01-06-10 kl 11:26.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
bilsete, bilstol, sikkerhet, trenger hjelp


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no