Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Folkeavstemning over alt? (Og i Sveits)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-12-09, 13:20   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Folkeavstemning over alt? (Og i Sveits)

Sveits har nå hatt en folkeavstemning over om man skal få lov til å bygge minareter i landet, og fått nei med 57,5 prosent.

Jeg syns dette for det første er et utrolig fjollete forbud, men det er jo en enda mer fjollete ting å ha en folkeavstemning mot! En folkeavstemning krever ganske mye ressurser, og tar tid fra folks hverdag. Jeg ser at flere høyreekstreme partier syns dette er strålende, og ønsker folkeavstemninger i sine land også.

Det hender jeg ønsker meg flere folkeavstemninger i Norge, men etter å ha sett stemmeseddelen til min amerikanske venninne, hvor de i forbindelse med presidentvalg ber folk stemme over en rekke lokale saker også (abort for 16 åringer uten foreldres samtykke, homofilt giftemål etc), så tror jeg at jeg står over.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-09, 13:21   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folkeavstemning over alt?

Tar linkene her:
http://www.dagsavisen.no/innenriks/article455546.ece
http://www.dagsavisen.no/utenriks/article455338.ece
http://www.dagsavisen.no/utenriks/article455737.ece

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-09, 13:22   #3
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.812
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folkeavstemning over alt?

Tror jeg stårover folkeavstemming for en hver liten sak jeg med.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-09, 13:26   #4
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.073
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Folkeavstemning over alt?

Nå er det jo en gang sånn Sveits har direkte demokrati, så da blir det jo en god del tøysete folkeavstemninger etter vår målestokk.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-09, 13:26   #5
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Folkeavstemning over alt?

Noe av vitsen med å ha en valgordning er jo at vi skal velge de som skal bestemme for oss. Sånn at vi slipper å styre med dette selv. Blir jo utrolig dyrt og tungvint å skulle avgjøre alt 'i plenum'.

Folkeavstemning bør være forbeholdt store, viktige saker som endrer hele samfunnet - og med ting som gjerne går på tvers av de vanlige partigrensene.

Eksempler på ting jeg synes er OK å ha folkeavstemning på:
For/mot EU
Avskaffe monarki?
Avskaffe statskirke?

Men om man skal bygge minareter eller ikke, det synes jeg ikke hører hjemme der. Tross alt - det er for minoriteter, og de kan jo uansett ikke oppnå noe flertall i en folkeavstemning.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-09, 13:26   #6
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.073
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Folkeavstemning over alt?

Jamen Sveits har jo ikke samme valgordning og styresett som oss.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-09, 13:29   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folkeavstemning over alt?

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Jamen Sveits har jo ikke samme valgordning og styresett som oss.

Jeg er klar over at de ikke har samme system som oss, jeg syns like fullt det er en idiotisk ting å avholde folkeavstemning over, og syns det vitner om misbruk av systemet deres.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-09, 13:31   #8
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Folkeavstemning over alt?

I Sveits har de jo folkeavstemning omtrent en gang i uka. (Kanskje jeg overdriver litt nå?). Så akkurat dét sjokkerer meg ikke. Men det viser kanskje noen svakheter med et slikt system...

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-09, 13:33   #9
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Folkeavstemning over alt?

Et såkalt "demokrati" kan lett bli et flertallsdiktatur uten respekt for grunnleggende menneskerettigheter. Skremmende ....

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-09, 13:33   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folkeavstemning over alt?

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Men det viser kanskje noen svakheter med et slikt system...

Nettopp.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-09, 13:46   #11
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Folkeavstemning over alt?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg er klar over at de ikke har samme system som oss, jeg syns like fullt det er en idiotisk ting å avholde folkeavstemning over, og syns det vitner om misbruk av systemet deres.

Er det ikke også misbruk av systemet når et mindretall på Stortinget trumfer gjennom noe som flertallet er mot? I tillegg er det slik at de som har flertallet på Stortinget ikke fikk flest stemmer under valget. Er ikke dette med på å undergrave systemet vårt?

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-09, 14:03   #12
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.681
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folkeavstemning over alt?

Hørte om det på radioen i går. Merkelig system.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-09, 14:43   #13
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Folkeavstemning over alt?

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Er det ikke også misbruk av systemet når et mindretall på Stortinget trumfer gjennom noe som flertallet er mot? I tillegg er det slik at de som har flertallet på Stortinget ikke fikk flest stemmer under valget. Er ikke dette med på å undergrave systemet vårt?

Jeg er ikke helt uenig i det du sier her - men det betyr ikke at jeg synes at ukentlig folkeavstemning er veien å gå.

Det føles litt tilfeldig når et mindretall av nordmenn har fått inn en flertallsregjerning som i praksis kan gjøre som de vil.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 23:39   #14
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.952
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Folkeavstemning over alt?

Jon Stewart tok opp denne saken forleden: Dagsavisens forside blekner litt i forhold til The Daily Shows dekning.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no