Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Diagnosen Aspergers syndrom kan forklare hvorfor 18-åring drepte i Skaun

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-12-09, 09:47   #1
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Diagnosen Aspergers syndrom kan forklare hvorfor 18-åring drepte i Skaun

Hæ? Hva har Aspergers med saken å gjøre? Dette må da være en kraftig overforenkling av årsaksforholdet? Eller?




http://www.tronderbladet.no/nyheter/article1249887.ece

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 09:52   #2
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diagnosen Aspergers syndrom kan forklare hvorfor 18-åring drepte i Skaun

Jeg syns nå det er merkelig at de kan tre en slik diagnose ned over ørene på gutten, uten at noen har merket noe på forhånd, jeg?

Uansett, det bør nok ligge noe mer bak enn kun evt Aspergers, ja.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 09:53   #3
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.681
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diagnosen Aspergers syndrom kan forklare hvorfor 18-åring drepte i Skaun

Det var virkelig en merkelig slutning ja! - Det er jo bra at fyren har fått diagnose om han har slitt i lang tid, men at det skal være noe å argumentere med i en drapssak tviler jeg på. Psykotisk ja - schizofren, kanskje...men aspergersdiagnosen? creo que no.

Får sette det på regninga "Det står i Trønderbladet", kanskje?

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 10:01   #4
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diagnosen Aspergers syndrom kan forklare hvorfor 18-åring drepte i Skaun

Han kan nok ha hatt problemer med å oppfatte situasjonen riktig. Asbergere er ikke flinke til å lese mellom linjene, som regel. Men om han ikke har blitt oppdaget før, så tenker jeg at han ikke kan være helt ute heller...

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 10:03   #5
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Diagnosen Aspergers syndrom kan forklare hvorfor 18-åring drepte i Skaun

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Det var virkelig en merkelig slutning ja! - Det er jo bra at fyren har fått diagnose om han har slitt i lang tid, men at det skal være noe å argumentere med i en drapssak tviler jeg på. Psykotisk ja - schizofren, kanskje...men aspergersdiagnosen? creo que no.

Det er ingen som hevder at Asperger-diagnosen gjorde ham utilregnelig i gjerningsøyeblikket.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 10:05   #6
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diagnosen Aspergers syndrom kan forklare hvorfor 18-åring drepte i Skaun

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Det er ingen som hevder at Asperger-diagnosen gjorde ham utilregnelig i gjerningsøyeblikket.

Nei, men hvorfor hevder de at Asperger kan være grunnen? Jeg klarer ikke å se noen umiddelbar link der i det hele tatt.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 10:06   #7
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.736
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diagnosen Aspergers syndrom kan forklare hvorfor 18-åring drepte i Skaun

Dette er en svært uheldig tabloidisering, synes jeg, og veldig problematisk overfor den økende stigmatiseringen rundt diagnoser. I VG sto det vel laaaangt nede i teksten at det ikke var en direkte årsak, men det holder ikke.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 10:08   #8
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Diagnosen Aspergers syndrom kan forklare hvorfor 18-åring drepte i Skaun

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Nei, men hvorfor hevder de at Asperger kan være grunnen? Jeg klarer ikke å se noen umiddelbar link der i det hele tatt.

Ikke på andre måter enn når mye annet sies å være "grunnen", vil jeg tro. Ikke "Asperger=drapsrisiko", men kanskje det kunne forklare at han var mistilpasset, at han kom i konflikt med denne jenta på noe vis, eller at det var starten på en negativ spiral som ingen fanget opp? Det må jo også bemerkes at det er forsvareren som sier dette. Selvsagt vil jo forsvareren finne hva som helst som kan tenkes å være formildende.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 10:08   #9
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Diagnosen Aspergers syndrom kan forklare hvorfor 18-åring drepte i Skaun

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Nei, men hvorfor hevder de at Asperger kan være grunnen? Jeg klarer ikke å se noen umiddelbar link der i det hele tatt.

Det er det jo forsvareren som gjør og ikke de psykiatriske sakkyndige

__________________
De vennlige ord som sies i dag, kan bære frukt i morgen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 10:10   #10
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diagnosen Aspergers syndrom kan forklare hvorfor 18-åring drepte i Skaun

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Nei, men hvorfor hevder de at Asperger kan være grunnen? Jeg klarer ikke å se noen umiddelbar link der i det hele tatt.

Det kan jeg. Han ene jeg kjenner som har denne diagnosen er svært lite god på å oppfatte situasjoner og handle dertil. Han får rett og slett ikke med seg all mening i ting som blir sagt fordi han kun oppfatter ting bokstavelig. Ironi og det å tenke seg til ting utifra det som blir sagt er ikke noe han klarer godt. Han misforstår mye, for å si det sånn. Man må passe på å snakke VELDIG i klartekst og veldig "rett frem". Han kan også virke litt uhøflig til tider, på de som ikke kjenner han.

Jeg kan fint se for meg at dette kan gjøre at han havner i en del kjedelige situasjoner som vi andre klarer unngå.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 10:11   #11
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.681
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diagnosen Aspergers syndrom kan forklare hvorfor 18-åring drepte i Skaun

De snakker om straffeutmåling i forhold til Diagnosen. Jeg må innrømme at jeg synes det er rart om diagnosen skal være formildende. Klart: Det er forsvareren som synser her, men likevel.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 10:12   #12
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Diagnosen Aspergers syndrom kan forklare hvorfor 18-åring drepte i Skaun

Forsvareren er vel den som spiller dette som et kort. Og det er en forskjell på en forklaring og en unskyldning eller et forsvar. Dersom dette er reelt er det jo tragisk at gutten ikke har fått hjelp tidligere. Det er jo ikke sånn at alle som harproblemer i dette landet blir fanget opp og får hjelp. Jeg alene kjenner jo flere som sloss for å få hjelp til barna sine.

Det ligger jo som oftest en tragedie bak de fleste tragedier.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 10:12   #13
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Diagnosen Aspergers syndrom kan forklare hvorfor 18-åring drepte i Skaun

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

De snakker om straffeutmåling i forhold til Diagnosen. Jeg må innrømme at jeg synes det er rart om diagnosen skal være formildende. Klart: Det er forsvareren som synser her, men likevel.

Nettopp. Og så er det opp til rettsapparatet å eventuelt ta stilling til det.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 10:14   #14
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Diagnosen Aspergers syndrom kan forklare hvorfor 18-åring drepte i Skaun

Dette synes jeg var en tabloid fremstilling og en simplifisering av en komplisert sak. At man slenger slikt ut i mediene synes jeg er direkte smakløst.

  Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 10:26   #15
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Diagnosen Aspergers syndrom kan forklare hvorfor 18-åring drepte i Skaun

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Dette synes jeg var en tabloid fremstilling og en simplifisering av en komplisert sak. At man slenger slikt ut i mediene synes jeg er direkte smakløst.

Enig!

Ellers så kan det gå mennesker med Asperger uten at de er diagnostisert. Det finns ulike grader av alle diagnoser og Aspberger kan ses på som særtrekk ved en person. Altså at den oppfattes som sær. Aspergere kan være skoleflinke og ha masse kunnskap om sin spesialinteresser, men sosialt kan de slite litt. En del av diagnosen er også autisme. Den kan det være ulike grader av. Så det har nok levd mange på vår jord som har blitt sett på som sære og litt usosiale, men som har hatt ulike diagnoser. Idag vet vi mer. Men hva er å være normal???

Skummelt om media skal henge fram Aspergere som grunn til å bli drapsmenn. Den er for søkt...

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no