Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Prest ville ikke døpe barn til lesbisk par (Aftenposten)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-09, 11:47   #1
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Prest ville ikke døpe barn til lesbisk par (Aftenposten)

Barnet ble døpt, men det måtte altså prestebytte til. Presten som overtok sier at han har forståelse for at noen reserverer seg fra å døpe barn av lesbiske og homofile.

Kan noen forklare meg hvorfor? Jeg skjønner ikke hvorfor disse "noen" synes det er greit å "straffe" barnet?

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3409342.ece

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 11:50   #2
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Prest ville ikke døpe barn til lesbisk par (Aftenposten)

Følger de Bibelen slavisk, er det muligens forståelig at de motsetter seg handlingen all den tid de ser på det som "synd".

Jeg kan for min del ikke fatte og begripe at så fordømmende mennesker kaller seg kristen.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 11:53   #3
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Prest ville ikke døpe barn til lesbisk par (Aftenposten)

Det hørtes virkelig uforståelig ut utfra det jeg mener jeg vet om kristendom. Barnet har jo ikke noe med foreldrenes eventuelle synd å gjøre?! Det hørtes helt ko-ko ut.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 11:55   #4
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Prest ville ikke døpe barn til lesbisk par (Aftenposten)

Her er det jo helt selvsagt at det er personlige meninger inne i bildet, all den tid gud og jesus-gutta neppe ville praktisert utstøtelse av barn.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 11:57   #5
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Prest ville ikke døpe barn til lesbisk par (Aftenposten)

Opprinnelig lagt inn av 2000 år gammel prest

- Vi har et oppdrag både med å døpe og å lære opp barnet i den kristne tro. Med måten disse lever på, antar jeg at det er måten de vil oppdra barnet på, sier Beite.

Så jeg antar at han hadde hatt like store kvaler med å døpe mine barn, som vokser opp hos ateister? (For det virker liksom ikke som om Kirken bryr seg så veldig om akkurat det, all den tid de sender oss innkalling til dåp og fire-årsklubb og you name it, selv om vi ikke er medlemmer. )

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 11:59   #6
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Prest ville ikke døpe barn til lesbisk par (Aftenposten)

Dette kan jeg ikke skjønne er forståelig ut fra et kristens synspunkt sånn egentlig, fordi Jesus presiserte at barn er uskyldige og at man ikke skal hindre dem i å komme til Guds rike. Dessuten skal heller ikke kristne dømme andre, for det er Guds oppgave, de skal passe på seg selv.

Men det er klart, det er jo mye morsommere å være svovelforbannet enn å være en anstendig kristen.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 12:04   #7
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Prest ville ikke døpe barn til lesbisk par (Aftenposten)

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Dette kan jeg ikke skjønne er forståelig ut fra et kristens synspunkt sånn egentlig, fordi Jesus presiserte at barn er uskyldige og at man ikke skal hindre dem i å komme til Guds rike.

Ja, jeg ble veldig overrasket da jeg leste denne artikkelen. Da jeg ble døpt (i 1969) fikk ikke pappa være med i kirken, og mamma fikk ikke være med opp til døpefonten fordi de ikke var gift. Men presten protesterte ikke på at JEG skulle døpes, tross alt.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 12:19   #8
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Prest ville ikke døpe barn til lesbisk par (Aftenposten)

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Dette kan jeg ikke skjønne er forståelig ut fra et kristens synspunkt sånn egentlig, fordi Jesus presiserte at barn er uskyldige og at man ikke skal hindre dem i å komme til Guds rike. Dessuten skal heller ikke kristne dømme andre, for det er Guds oppgave, de skal passe på seg selv.

Amen - bokstavlig talt.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 12:25   #9
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Prest ville ikke døpe barn til lesbisk par (Aftenposten)

Dette har eg inga forståing for! Eg er kristen sjølv, og kan ikkje forstå korleis presten skal forsvare dette. Det er ikkje dette den kristne trua handler om! I Bibelen står det at Jesus sa "la dei små barna kome til meg, og hindre dei ikkje", det står ingenting om at dette berre var for barn av visse foreldre!

__________________
03, 06, 09
Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 12:28   #10
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.384
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Prest ville ikke døpe barn til lesbisk par (Aftenposten)

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Dette kan jeg ikke skjønne er forståelig ut fra et kristens synspunkt sånn egentlig, fordi Jesus presiserte at barn er uskyldige og at man ikke skal hindre dem i å komme til Guds rike. Dessuten skal heller ikke kristne dømme andre, for det er Guds oppgave, de skal passe på seg selv.

Men det er klart, det er jo mye morsommere å være svovelforbannet enn å være en anstendig kristen.



Jesus sa jo "La de små komme til meg og hindre dem ikke". Og her er det en prest som hindrer? Makan til vås.

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 12:32   #11
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Prest ville ikke døpe barn til lesbisk par (Aftenposten)

Dette var faktisk litt overraskende. Jeg trodde at kirken aksepterte alle barn selv om de ikke aksepterte foreldrene. Barnet har jo ikke hatt noe valg. (Forsåvidt ikke foreldrene heller, men det er en annen diskusjon.)

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 14:17   #12
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Prest ville ikke døpe barn til lesbisk par (Aftenposten)

"Dine foreldre er syndere - det er forresten alle andre også - så da kan ikke du frelses fra synden, siden du er så syndig, eller i hvert fall foreldrene dine, da."

Morsomt resonnement.

Jeg har litt sansen for slike prester, da. Skal du være homoskeptiker, så gjør det grundig, liksom. Det gjør det stadig vanskeligere å forsvare statskirkens eksistens, og det er en God Ting.

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 14:22   #13
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Prest ville ikke døpe barn til lesbisk par (Aftenposten)

Nå er ikke evne til å se logisk konsekvens noe kriterium for å bli prest, men han her er var under par selv for norsk prestestand. Hvis han først er bibeltro nok til å mene at lesbisk samliv er Synd, så tror han formodentlig også at det er et poeng for barnet å bli døpt. Så ved å nekte det å bli døpt tar han et moralsk litt underlig grep.

Nå er det jo forsåvidt en viss presedens i Den Gode Boken for å la fedrenes synder hjemsøke avkommet i noen generasjoner, men jeg trodde Norsk Luthersk Sitatplukking la størst vekt på "la de små barn komme til meg"?

Men, en god ting ved folk som ham er jo at de trekker de logiske og moralske selvmotsigelsene i sin tro frem i lyset mer effektivt enn gladkristne som bare svever rundt i sin egen tåkeprat.

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.

Sist redigert av Ulvefar : 07-12-09 kl 14:28.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 14:22   #14
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Prest ville ikke døpe barn til lesbisk par (Aftenposten)

Jeg synes ikke man skal kimse av en prest med litt powerholdninger jeg.

Nei altså - det er jo ikke i henhold til brukermanualen for kristendom såvidt jeg kan skjønne. Der er det fritt frem for alle barn og den som er fri for skyld kan kanskje kaste stein, resten skal holde truten.

Det som er langt mer interessant å diskutere er hvorfor en prest slik som her får lov til å trekke sine personlige antipatier inn i jobben sin.

Hvis det er greit at en prest nekter å døpe barn av homofile fordi han syns det er så syndig og ekkelt - og dette ikke er hjemlet i troen hans - er det da greit at en bensinstasjonsansatt frp-er nekter å selge bensin til muslimer?

  Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 14:25   #15
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Prest ville ikke døpe barn til lesbisk par (Aftenposten)

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

er det da greit at en bensinstasjonsansatt frp-er nekter å selge bensin til muslimer?

Selvsagt må det være greit, ut fra følgende logikk: en muslim er antisemitist, så han kjøper garantert bensin for å brenne ned en synagoge. Siden en tru Frp'er er Israelvenn, er det hans hellige plikt å forhindre dette.


Sorry... måtte bare fjase litt.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 14:28   #16
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Prest ville ikke døpe barn til lesbisk par (Aftenposten)

Nei, altså, det holder at han synes at folk med grønn jakke ikke skal kjøre bil, eller at han føler sterkt at kvinner bare skal ha diesel eller noe.

Det står ikke noe sted at firmaet hans skal gjøre det sånn - men kan presten gå på tvers så kan vel en som selger drivstoff også?

At denne ene presten er gal ser jeg ikke på som noe problem. Det finnes gærninger. Men at den neste presten kommer etter og forsvarer vedkommende - det ser jeg på som et problem. Han brøt stillingsinstruksen sin.

  Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 14:36   #17
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Prest ville ikke døpe barn til lesbisk par (Aftenposten)

Er det muuulig!?!


I år 2009?
Min søster ble nektet dåp av lokalpresten fordi hennes foreldre ikke var gift, men det er mange, mange år siden.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 14:43   #18
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Prest ville ikke døpe barn til lesbisk par (Aftenposten)

Dette er jo bare trist. Uff. Det er første gang jeg har hørt at noe slikt skjer, og han presten må jo være meget koservativ, for prosten, som jeg hadde til lærer en gang i tiden, er heller ikke blandt dem jeg vil karakterisere som liberal prest.
Et vennepar (lesbiske) ha døpt begge barna sine uten at de har opplevd slike ting.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 14:44   #19
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.330
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Prest ville ikke døpe barn til lesbisk par (Aftenposten)

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

...

At denne ene presten er gal ser jeg ikke på som noe problem. Det finnes gærninger. Men at den neste presten kommer etter og forsvarer vedkommende - det ser jeg på som et problem. Han brøt stillingsinstruksen sin.

Mhm, det var den forsvaringen fra han som kom etter jeg også reagerte mest på. En og annen galning er jo forventet, liksom. Men du regner ikke med to på rad ...

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 14:58   #20
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Prest ville ikke døpe barn til lesbisk par (Aftenposten)

Opprinnelig lagt inn av skyfri, her.

Mhm, det var den forsvaringen fra han som kom etter jeg også reagerte mest på. En og annen galning er jo forventet, liksom. Men du regner ikke med to på rad ...

en overordnet representant fra firmaet bør jo rydde i ukulturen og påpeke forskjellen mellom når noen forfekter firmaets holdninger og når noen er ute på egen synsing.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no