Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Dialekt i Dagsrevyen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-12-09, 14:32   #1
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Dialekt i Dagsrevyen

Jeg måtte sjekke datoen flere ganger etter å ha lest dette stykket. Ikke lov med dialekt i Dagsrevyen? Hva i huleste?

http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=599375

  Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 14:53   #2
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.681
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dialekt i Dagsrevyen

Jeg var heller ikke klar over at oppleserne ikke pratet dialekt - trodde alle bare snakket oslosk jeg....

Målselvdialekta er jo kjempelett å forstå da. Sånn ut fra et bokmålsperspektiv.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 15:23   #3
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dialekt i Dagsrevyen

Jeg visste det. Ingvild Bryn er nemlig fra Voss, men snakker over hodet ikke som mannen min når hun er på Dagsrevyen. Men ellers gjør hun visst det.

Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 16:01   #4
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dialekt i Dagsrevyen

Og dette betaler man lisenspenger for …

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 16:20   #5
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dialekt i Dagsrevyen

Hva har alderen hennes med saken å gjøre?

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 19:14   #6
ingelas mamma
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 96
ingelas mamma er litt kul
Standard

Sv: Dialekt i Dagsrevyen

På tide Irriterer meg grønn over folk som insisterer på at man må legge om for at de skal forstå. (Enda jeg knapt har noe som kan kalles dialekt..)

ingelas mamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 19:27   #7
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dialekt i Dagsrevyen

Jeg synes det er fint at kommunikasjon og forståelse er hovedfokus, ikke nyhetsankerens personlighet og dialekt.

Jeg synes et nøytralt språk er helt på sin plass i en slik jobb.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 19:34   #8
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dialekt i Dagsrevyen

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.


Jeg synes et nøytralt språk er helt på sin plass i en slik jobb.

Jeg er helt enig.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 19:34   #9
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dialekt i Dagsrevyen

At det skal snakkes bokmål eller nynorsk på Dagsrevyen har jeg alltid vært klar over. Jeg har ikke noe i mot at det åpnes for dialekter, men syns de bør legges opp mot et nøytralt og lettforståelig språk i såfall. Mennesker som ikke har norsk som morsmål kan ha ganske store problemer med å forstå endel dialekter.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 19:50   #10
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dialekt i Dagsrevyen

Nyhetsopplesere og programverter på NRK skal snakket tilnærmet normert bokmål eller nynorsk. Ellers er det tillatt å bruke dialekt. Jeg synes det er helt greit, jeg.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 19:53   #11
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dialekt i Dagsrevyen

Så lenge man faktisk har disse reglene, så synes jeg det er snodig å gjøre unntak. Er det noe spesielt med Ingerid Stenvolds dialekt som gjør at den bør være unntaket fra regelen?

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 20:05   #12
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.810
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Q

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Mennesker som ikke har norsk som morsmål kan ha ganske store problemer med å forstå endel dialekter.

Jeg har norsk som morsmål - og jeg har problemer med å forstå enkelte dialekter.

Jeg syns egentlig det er greit at de som leser nyheter på NRK snakker "reint" bokmål eller nynorsk, ut i fra at så mange som mulig skal få med seg hva de prater om.

Jeg mener BBC har en liknende regel, at nyhetsankere skal snakke "Queen's English" - om ikke det er blitt utvannet der også, da.


Og hva i all verden gjør den Q'en oppe over innlegget mitt - og hvordan kom den seg dit?

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 20:12   #13
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.681
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dialekt i Dagsrevyen

Målselvdialekta er vel ganske lik bokmål, med unntak av toneleie. De er ikke så "ekstreme" som Alta etc, men fortsatt mye mer bokmålslikt enn f.eks Vågå eller noe sånn.

Forøvrig synes jeg at om hun plutselig skulle begynt å lese bokmål - etter å ha blitt kjent med dialekten hennes, så har jeg ikke greid å få med meg innholdet tror jeg.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 20:21   #14
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.467
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Dialekt i Dagsrevyen

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Jeg visste det. Ingvild Bryn er nemlig fra Voss, men snakker over hodet ikke som mannen min når hun er på Dagsrevyen. Men ellers gjør hun visst det.

Man kan høre dialekten hennes når hun snakker fransk....

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-09, 10:45   #15
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Dialekt i Dagsrevyen

Problemet varer nok ikke så lenge. Vi får håpe at NRK går inn for å bruke lisenspengene mer fornuftig. Vi burde få virtuelle nyhetsopplesere - altså 3D-grafikk. Videre syntetiske genererte stemmer. Via digital-tv-dekoderen kan man velge dialekt. I tillegg her får man også innført at nyhetene leses opp på hebraisk, persisk etc. for å ytterlig vanskeliggjøre integreringen i Norge.

Og liker man ikke helt tonefallet får man Autotune-innstillinger på digital-tv-dekoderen. Mot tilleggsbetaling kan man også få det slik at det høres ut som det er kjendiser som leser opp nyhetene.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-09, 11:39   #16
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.681
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dialekt i Dagsrevyen

mrc: Med slike nyhetsopplesere vil jeg garantert ikke få med meg de første nyhetene, da jeg vil bruke mest energi på å få oppleseren til å bytte dialekt - raskt og ofte *barnslig*

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-09, 11:43   #17
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.810
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dialekt i Dagsrevyen

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Og liker man ikke helt tonefallet får man Autotune-innstillinger på digital-tv-dekoderen. Mot tilleggsbetaling kan man også få det slik at det høres ut som det er kjendiser som leser opp nyhetene.

Ari Behn zom nyhetzopplezer!

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-09, 15:06   #18
Hilda
Sugaraddict!
 
Hilda sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Nord
Innlegg: 852
Blogginnlegg: 2
Hilda er populærHilda er populærHilda er populærHilda er populær
Standard

Sv: Dialekt i Dagsrevyen

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Ari Behn zom nyhetzopplezer!

Det hadde blitt veldig spesielt

__________________
Terroristen 25.03.09


Sist redigert av Hilda : 19-12-09 kl 15:20.
Hilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no