Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Blodmat

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-09-12, 11:09   #21
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv
 
Mirmell sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 1.921
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Sv: Blodmat

Nei. Fikk aldri servert blodmat av noe slag da jeg vokste opp og jeg har aldri vært inne på tanken å lage det selv heller.

Mirmell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-12, 11:12   #22
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Blodmat

Nei, nei, nei. Jeg kommer aldri, aldri, aldri til å smake noe slikt heller.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-12, 11:16   #23
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Blodmat

Eg har vakse opp med blodmat, men kjem aldri til å servera det til min familie. Trur nok ikkje eg hadde spist det om eg hadde fått det servert heller. Som unge var eg veldig glad i blodpannekaker, men det varte berre til det var min tur til å røra i blodbøtta. Då gjekk det visst for alvor opp for meg kva det var eg hadde spist i åravis.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-12, 11:16   #24
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blodmat

Jeg var med på å lage både blodpudding og blodpannekaker da jeg bodde hjemme, og vi lagde til og med blodpudding på skolekjøkkenet. Jeg synes blodmat er godt, men har aldri laget det selv i voksen alder. Det hender vi kjøper ferdig blodpølse, men det er lenge siden sist (og det er såpass mye sukker i, for ikke å snakke om sirup på, at det kan umulig være særlig sunt).

Kanskje jeg skal lufte ideen om blodpannekaker for Poden, hvis vi finner blod et sted (det er ikke alle steder i landet det er like vanlig med blod på spann i alminnelige butikker, oppdaget jeg da jeg flyttet fra Tromsø).

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-12, 11:19   #25
era
Bør lage seg en tittel selv
 
era sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Innlegg: 3.538
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blodmat

Nam, gubben friker ut så jeg og unger spiser blodpølse som snack når han ikke er hjemme.Pannekaker har jeg ikke prøvd....høres digg ut.

__________________
00 04 10
era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-12, 11:21   #26
Sneglo
Nøttelitens medhjelper
 
Sneglo sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.155
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Blodmat

Jeg har aldri smakt det.
Men tror egentlig det forblir sånn.
Klarer liksom ikke helt se hvordan det kan være godt.

__________________
-05 -07
Sneglo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-12, 11:22   #27
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Blodmat

Min mor hadde et traumatisk forhold til slakting og blodrøring fra barndommen og lagde aldri det til oss. Jeg husker barnelegen vår en gang sa at hun måtte gi oss blodmat fordi vi hadde lav blodprosent, men hun nektet. Jeg har dermed aldri smakt det, og det er en av de få tingene jeg faktisk ikke kan tenke meg å smake.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-12, 11:28   #28
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blodmat

Jeg takler hverken blodmat eller innmat.

Jeg er vokst opp med lungemos og lever til middag, ikke snakk om at jeg spiser det nå. Jeg syns det smaker direkte vondt. Blodmat fikk jeg aldri, for mor mi vokste opp på gård, og det var hennes jobb å røre i blodbøtta. Hun fortalte at dette gjorde henne så kvalm, at hun aldri spiste blodmat etter at hun sjøl fikk bestemme, ergo ble det aldri servert hjemme.

Blodmat har jeg faktisk aldri smakt, og det byr meg så i mot, at jeg tror ikke jeg hadde klart smake på det med et åpent sinn.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-12, 11:30   #29
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Blodmat

Blodpudding og blodpannekaker er barndomsminner for meg, gode barndomsminner. De aller fleste sommerferiene mine som barn ble tilbragt i Vesterålen hos besteforeldre og andre slektninger, og vi bodde alltid hos farmor og farfar. Så den dagen vi kom hadde farmor alltid laget en stor langpanne full med helt fersk blodpudding med rosiner i. Så spiste vi det med sirup på som aller første sommerferiemåltid. Det har skjedd et par ganger at jeg har kjøpt en blodpuddingpølse på butikken, og det har vært godt det. Skjærer skiver av den og steker den i panna og spiser med sirup. Men å lage selv....? Not going to happen. Verken farmor eller mormor spiste blodproduktene de selv lagde, det orket de ikke. Men de spiste det gjerne når andre hadde laget det. Hehehe...

Hun brukte også å lage blodpannekaker av og til. Kjempegodt synes jeg da, vet ikke hva jeg ville synes nå for det har jeg ikke smakt siden da.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-12, 11:31   #30
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blodmat

Eller jeg kanskje skal røre i blodbøtta selv og la ungene står for slaktingen
Vil jo ikke ha traumatiserte unger med et dårlig forhold til blodmat.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-12, 11:35   #31
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Blodmat

Eh... nei.

  Svar med sitat
Gammel 01-09-12, 13:44   #32
Alias
Med nebb og klør
 
Alias sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Ødemarka
Innlegg: 551
Alias er litt kulAlias er litt kul
Standard

Sv: Blodmat

Jeg skjønner ikke helt koblingen mellom å røre i ei spann med blod og å bli "traumatisert". Da tror jeg det må være noe feil med signalene de voksne har gitt ungene. Hjemmefra har vi vært tilstede/deltatt på hele prosessen fra skudd til spising, og bortsett fra at jeg (også i voksen alder) kan kjenne litt vedmodighet i forhold til at et dyr ender sitt liv, så har det aldri føltes vanskelig å takle. Det har vært en helt naturlig del av menneskets eksistens, og for meg føles det ikke riktig at så mange av oss får helt spader av å tenke på at kjøttet vi spiser kommer fra noe som faktisk har levd. Å ta vare på og utnytte så mye som mulig av dyret anser jeg som bra, og det er synd at en så viktig mattradisjon ser ut til å være på vei bort fra norsk kultur.

Blodpannekaker anbefales på det varmeste, det smaker nydelig og ja, vi serverer med sirup. Det er nok med på å gjøre måltidet mindre sunt, men så spises det kanskje to ganger i året, så jeg syns det veies opp av bl.a tradisjonsbiten, og jeg tror vi overlever alle sammen.

__________________
[Storebror 2010, mellombror 2011 og lille 2013]
Alias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-12, 14:06   #33
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Blodmat

Vi hadde ofte blodpølse då eg var liten. Ho blei skoren i skiver og steikt på panne. Far min dryssa eit tjukt lag sukker oppå. Eg syns det var heilt grei mat - tenkte aldri noko over det. Eg hugsar ikkje for mitt bare liv kva vi hadde til, men det må da ha vore potet - som alltid?

Eg lagar det aldri sjølv. Ja, det byr meg litt imot, nå etter alle desse åra utan blodpølse. Når det er sagt så er jo dette kost som var viktig for folk før i tida. Veldig næringsrik, og dessutan var det jo eit poeng å bruke mest mulig av dyret. Er vel antagelig ikkje mulig å finne noko meir på dyret som har meir fortetta næring enn blod? Eller er det helst jern det er snakk om da?

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-12, 14:15   #34
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Blodmat

Opprinnelig lagt inn av Alias, her.

Jeg skjønner ikke helt koblingen mellom å røre i ei spann med blod og å bli "traumatisert". Da tror jeg det må være noe feil med signalene de voksne har gitt ungene. Hjemmefra har vi vært tilstede/deltatt på hele prosessen fra skudd til spising, og bortsett fra at jeg (også i voksen alder) kan kjenne litt vedmodighet i forhold til at et dyr ender sitt liv, så har det aldri føltes vanskelig å takle. Det har vært en helt naturlig del av menneskets eksistens, og for meg føles det ikke riktig at så mange av oss får helt spader av å tenke på at kjøttet vi spiser kommer fra noe som faktisk har levd. Å ta vare på og utnytte så mye som mulig av dyret anser jeg som bra, og det er synd at en så viktig mattradisjon ser ut til å være på vei bort fra norsk kultur.

Min mor var barn på en liten gård 1930 -40-tallet, og det er vel sannsynlig at de voksne var mindre opptatt av hvilke signaler de sendte til barna når de måtte bidra i gårdsarbeidet. Det handler ikke om fremmedgjøring fra hvor maten faktisk kommer fra, men vonde minner ved å bli tvunget til å gjøre noe hun syntes var ekkelt og sterke sanseinntrykk fra slaktinga.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-12, 14:17   #35
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Blodmat

Opprinnelig lagt inn av Alias, her.

Jeg skjønner ikke helt koblingen mellom å røre i ei spann med blod og å bli "traumatisert".

Jeg har alltid tenkt at det er pga lukten...? Nå har jeg aldri gjort dette selv, men har tenkt at det blir en ganske "massiv" jernlukt (blodlukt) som i kombinasjon med tanken på at det faktisk er blod man rører i (og alle de assosiasjoner det nå gir) som gjør at det blir en litt "spesiell" opplevelse. Men vet det jo ikke da.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-12, 14:19   #36
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.859
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blodmat

Jeg har aldri lagd noe blodmat selv, men jeg har spist blodpølser (med syltetøy!) ved et par anledninger, og syntes det var veldig godt.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-12, 14:21   #37
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Blodmat

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg husker min gruppe i heimkunnskap på ungdomskolen fikk i oppgave å lage noe med sånn type lungemos, vi lagde pizza med lungemos. Har ikke falt for fristelsen å prøve det igjen, gitt.


Yummmm.... Pizza med lungemos høres jo... "godt" ut.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-12, 14:21   #38
Alias
Med nebb og klør
 
Alias sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Ødemarka
Innlegg: 551
Alias er litt kulAlias er litt kul
Standard

Sv: Blodmat

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Min mor var barn på en liten gård 1930 -40-tallet, og det er vel sannsynlig at de voksne var mindre opptatt av hvilke signaler de sendte til barna når de måtte bidra i gårdsarbeidet. Det handler ikke om fremmedgjøring fra hvor maten faktisk kommer fra, men vonde minner ved å bli tvunget til å gjøre noe hun syntes var ekkelt og sterke sanseinntrykk fra slaktinga.

Ja, da ser jeg bildet mer nyansert, og på den tiden var det sikkert vanlig å være vitne til selve slaktinga av dyret, som igjen kunne reagere på en måte som var vond for barn å overvære. Å bare røre i bøtta tror jeg derimot ikke isolert kan føre til sterke, negative følelser for blodmat.

__________________
[Storebror 2010, mellombror 2011 og lille 2013]
Alias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-12, 14:59   #39
Alias
Med nebb og klør
 
Alias sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Ødemarka
Innlegg: 551
Alias er litt kulAlias er litt kul
Standard

Sv: Blodmat

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg har rørt i blodbøtta mens jeg var 7-8 uker gravid. Da var det litt kvalmende.

Imponerende...!

__________________
[Storebror 2010, mellombror 2011 og lille 2013]
Alias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-12, 20:42   #40
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blodmat

Savner blodpannekakene til bestemor!

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no