Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Musikk til begravelser

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-07-17, 15:06   #1
Frøken Frøken
Fersk fisk
 
Medlem siden: Aug 2015
Hvor: Akershus
Innlegg: 85
Frøken Frøken har et hav av muligheter foran seg
Standard

Musikk til begravelser

Jeg har dessverre vært i alt for mange begravelser de siste årene. Musikk er veldig viktig for meg, og jeg føler det er viktig at musikken som velges i en begravelse skal gjenspeile personligheten til den som begraves, eventuelt familien og de nærmeste pårørende.
Nå lurer jeg på hvordan dere her inne stiller dere til diskusjonen som nylig var i media rundt det å bruke opptak av musikk i begravelser?

Ref. f.eks denne artikkelen:
http://www.dagbladet.no/kultur/fikk-...kirka/68466329

Både Mannen og jeg er såpass morbide at vi allerede har snakket om et par sanger vi "kunne ha tenkt oss" til egne begravelser. Flere av sangene utføres best i originalversjon (fra opptak/cd), og ville ikke vært det samme om de ble fremført live av en solist. Men jeg vet at det ville blitt oppstandelse og relativt friske diskusjoner i deler av min familie om det skulle bli spilt musikk fra en cd i kirken under begravelsen.
Er det en gjengs holdning, eller er min familie bare særs konservative?

__________________
-------------------------------------------
2004 & 2011
Frøken Frøken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-17, 15:22   #2
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.651
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Musikk til begravelser

Vi spilte sang fra CD i tillegg til solist i vår sønns begravelse, det synes vi var både fint og riktig. Ingen som har sagt noe på det, ikke til oss hvertfall. Det skulle jo dessuten tatt seg ut?

Jeg tenker at de pårørende er suverene her, hva andre tenker er revnende likegyldig.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-17, 16:00   #3
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Musikk til begravelser

Vi brukte cd i vårt barns begravelse. Vi fikk ikke tak i solist til å framføre akkurat den sangen vi ønsket. Null problemer. Og ingen negative kommentarer fra noen- kun positivt.

Hadde vi blitt møtt med motstand av kirken i dette, hadde nok begravelsen kjapt blitt organisert et annet sted. Synes det er arrogant av kirken å nekte CD.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-17, 16:06   #4
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Musikk til begravelser

I søskenbarnet min sin begravelse ble også CD brukt

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-17, 17:35   #5
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Musikk til begravelser

I begravelsen til mor, og seinere til far, brukte vi salmer, som vi sang, og solist som sang under seremonien. I begge begravelsen brukte vi salmer foreldrene mine hadde et forhold til og var glade i. (Far hadde selv bestemt hvilke salmer vi skulle bruke i hans begravelse.)

I bisettelsen til Lillemann brukte vi kun musikk fra CD - det er tøft å skulle ta avskjed med et 10 år gammelt barn, vi tenkte som så at ingen kom til å orke synge. Lillemann sin bisettelse var livssynsåpen, og vi hadde laget seremonien selv, og valgte musikk som passet til hva som ble sagt. En god venn av oss spilte også saksofon i begravelsen.

En annen begravelse (livssynsåpen) jeg har vært i, til en kvinne i 40-årene, var nøye regissert fra kvinnens side (hun visste hun skulle dø). Her ble det kun spilt musikk fra CD, og all musikken var melodier damen var glad i.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-17, 18:29   #6
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Musikk til begravelser

Jeg har vært i både kristne og livssynsåpne begravelser hvor musikk fra CD har blitt spilt. Synes det er bare fint jeg, og har heller ikke opplevd at noen har reagert negativt på det.

I siste begravelse jeg var i, så spilte de Stole The Show med Kygo. Tror ikke et øye i seremonirommet var tørt da.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-17, 21:10   #7
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.188
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Musikk til begravelser

Jeg har vært solist i både begravelser og bryllup, men det har likevel ikke falt meg inn at det skulle være problematisk å bruke musikk fra opptak/CD. Jeg syns det er et kunstig skille. Musikk er musikk.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-17, 22:08   #8
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.005
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Musikk til begravelser

Enig, musikk er musikk. Vi hadde solist i begravelse nå nylig, det var vakkert. Jeg ser dog ikke noen forskjell på om musikken hadde vært fra CD.

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-17, 10:37   #9
Frøken Frøken
Fersk fisk
 
Medlem siden: Aug 2015
Hvor: Akershus
Innlegg: 85
Frøken Frøken har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Musikk til begravelser

Så med andre ord: Det er min familie som er særs konservative.

Godt å se at det er flere som tenker i samme baner som meg her. Tusen takk for at dere deler historiene deres også.

__________________
-------------------------------------------
2004 & 2011
Frøken Frøken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-17, 10:46   #10
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Musikk til begravelser

Jeg syns det er greit nok med CD, men jeg synes også det er helt greit at Den norske kirke har bestemt at den som er musikalsk ansvarlig for seremonien bestemmer, og at hovedregelen er at en seremoni skal være "i øyeblikket" og ikke på boks.

Lokalene til Den norske kirke er viede, religiøse lokaler i et trossamfunn, og det er religiøse seremonier som foregår der. For meg er det veldig rart å bli fortørnet over at man ikke kan gjøre akkurat som man vil. Man kan jo det, men da må man ha seremonien et annet sted. Så er det kanskje her problemet ligger en del steder, at det ikke er livssynsnøytrale seremonirom, så man ikke føler man har noe valg. Jeg skjønner at man kommer i en skvis hvis alternativet er speiderhuset. Det syns jeg er ille. Jeg syns ikke det er like ille at et kirkesamfunn har en holdning til hvordan en religiøs seremoni skal være.

Ellers er avspilling av CD i en offentlig seremoni noe det skal betales avgift av, og det kan være restriksjoner på spilling av det. Her tror jeg mange bryter med rettighetene til artist og opphavspersoner.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-17, 10:56   #11
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.651
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Musikk til begravelser

Et profesjonelt begravelsesbyrå ordner rettighets-utfordringene. Vi maktet ikke å tenke på slike detaljer midt i krisen hvertfall, men begravelsesbyrået fikset både med kirken og artisten (som er norsk). Vi hadde ikke hørt om livssynsnøytrale seremonier den gang, men det er jo en fin mulighet nå.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-17, 11:18   #12
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Musikk til begravelser

I vår kirke har de vært veldig strenge på at musikk, både salmer, sanger og andre innslag skal være live.
Jeg skulle gjerne hatt avspilling både i bryllupet, i begravelser jeg har vært ansvarlig for og andre seremonier vi har hatt der, men det har gått helt fint å få det til live.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-17, 11:03   #13
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.188
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Musikk til begravelser

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Jeg syns det er greit nok med CD, men jeg synes også det er helt greit at Den norske kirke har bestemt at den som er musikalsk ansvarlig for seremonien bestemmer, og at hovedregelen er at en seremoni skal være "i øyeblikket" og ikke på boks.

Følgelig har man bestemt at det er personlige preferanser som skal gjelde for en såpass sensitiv seremoni som begravelse. Altså kunne man i ytterste konsekvens hatt prester eller organister som sa at de ikke ville ha musikk laget av homofile. Sånn bare fordi.

Jeg ser ikke helt hvorfor musikk fra CD skal være såpass mye dårligere enn levende musikk, at musikalske ønsker fra enten den avdøde eller fra pårørende skal ignoreres. Jeg syns det skillet er merkelig.

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Lokalene til Den norske kirke er viede, religiøse lokaler i et trossamfunn, og det er religiøse seremonier som foregår der. For meg er det veldig rart å bli fortørnet over at man ikke kan gjøre akkurat som man vil.

En begravelse er en personlig seremoni, og da syns jeg det er naturlig at man foretar personlige tilpasninger. Det er slett ikke snakk om å kunne gjøre "akkurat som man vil". Jeg har ikke hørt noen foreslå at man skal starte begravelsen med 3x3 klokkeslag, for eksempel. Ikke har jeg hørt noen foreslå endringer på liturgien heller. Det er snakk om å enten spille musikk fra en CD eller å ha noen til å framføre musikken live. Det er virkelig ikke snakk om å gjøre "akkurat som man vil". Da strekker du det langt!

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Ellers er avspilling av CD i en offentlig seremoni noe det skal betales avgift av, og det kan være restriksjoner på spilling av det. Her tror jeg mange bryter med rettighetene til artist og opphavspersoner.

Det gjør man i tilfelle også om man framfører verket live. I alle fall for alle verk hvor tekst eller melodi er av forholdsvis ny dato. Jeg har aldri hørt at det har vært et problem, og jeg vil anta dette er forhold som begravelsesbyrået tar opp med Tono om det er aktuelt.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-17, 00:44   #14
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Musikk til begravelser

I dette innlegget
http://www.dagbladet.no/kultur/ja-ti...kirke/68465090 argumenteres det i grunnen godt for bruk av CD, men litt ufrivillig så blir sangeksemplene hun nevner litt argument for det motsatte: Cohens Halleluja er vel, så vidt jeg vet, en ganske tydelig antireligiøs tekst, og jeg ville syns det var snodig om den ble spilt i en kristen begravelse. Så jeg ser for meg mange diskusjoner om sangvalgene, flere enn ved bruk av solist, som gjerne har et "akseptert" repertoir i utgangspunktet? Men for alt jeg vet spilles Hallelujah av solister i begravelser i dag også. Snodig eller ei.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no