Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Noen som fermenterer?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-12-12, 01:03   #21
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Noen som fermenterer?

Jeg tolker det sånn, ja. 1 liter ferskpresset eplejuice og 2-3 ss rå eplecidereddik. Og dekke til.

  Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 01:07   #22
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som fermenterer?

Er det litt som å lage Hermankake lizm?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 10:08   #23
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Noen som fermenterer?

Hvasaduatte? Hermankake?

  Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 14:55   #24
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen som fermenterer?

Opprinnelig lagt inn av konsulenten, her.

Hvasaduatte? Hermankake?

Surdeig som står i 10 dager og blir til saftig god kake. Surdeigen deles, og vips en kjedekake.

http://detsoteliv.no/searchresults_other1gruppe.php?815

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 15:09   #25
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Noen som fermenterer?

Å ja. Nettopp. Det blir litt som Hermankake.

  Svar med sitat
Gammel 29-12-12, 16:08   #26
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Noen som fermenterer?

Da har jeg også laget creme fraiche. Brukte 1/2 liter kremfløte og 2,5 dl kefir som startkultur. Den har stått snart et døgn på ca 25 grader og har blitt ganske tykk. Blir spennende å smake.

  Svar med sitat
Gammel 29-12-12, 19:56   #27
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.086
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen som fermenterer?

Jeg fikk tilsendt kefirkorn i posten før jul, og nå har jeg laget vannkefir på kjøkkenbenken hele julen. Jeg håper det vil resultere i en velfungerende mage.

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Er det litt som å lage Hermankake lizm?

Opprinnelig lagt inn av konsulenten, her.

Å ja. Nettopp. Det blir litt som Hermankake.

Da datteren min luktet på vannkefirkornene utbrøt hun "det lukter som Herman".

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-12, 20:56   #28
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Noen som fermenterer?

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Jeg fikk tilsendt kefirkorn i posten før jul, og nå har jeg laget vannkefir på kjøkkenbenken hele julen.

Yay! Er det ikke gøy å lage sånt selv, jeg har helt dilla. Jeg har også fått vannkefirkorn, men de har ligget i kjøleskapet i ukesvis. Har ikke fått rotet meg til å sette i gang med vannkefir ennå. De er tørkede, så jeg håper de har overlevd.

Creme fraichen ble god, forresten. Mildere i smaken enn kefir. Også kom jeg på at jeg har laget en ting til! Fermentert sennep, og da brukte jeg myse (fra kefir) som startkultur. Mitt neste prosjekt nå blir grønnsaker av noe slag, tror jeg. Sauerkraut passer visst bra for nybegynnere.

  Svar med sitat
Gammel 29-12-12, 22:10   #29
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som fermenterer?

Vannkefir?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-12, 01:53   #30
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Noen som fermenterer?

En probiotisk drikk laget ved å blande vann, sukker, tørket frukt og vannkefirkorn. Vannkefirkornene er bakterie og gjærkulturer som gjør om sukker til melkesyre bl.a. Mange gjør en gjæring nr.2 ved å tilsette fruktjuice. Med tett kork dannes gass også, det blir boblevann rett og slett. Litt som brus. Det er ihvertfall min plan. Jeg er bare på planstadiet ennå. Nooria?

  Svar med sitat
Gammel 30-12-12, 02:11   #31
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som fermenterer?

Wow. Dette er så interessant!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-12, 03:22   #32
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som fermenterer?

Opprinnelig lagt inn av konsulenten, her.

Ja, kefirkorn! Det ser ut som små blomkålbuketter. Det er kulturer av melkesyrebakterier. Når du gir dem melk så syrnes melken, altså de spiser opp laktosen og frigir melkesyre i prosessen. Da blir det kefir. De tygger i seg kasein også, sånn at melk som er syrnet på denne måten kan tåles av folk som har melkeintoleranse. Kefiren du kjøper i butikken har liten probiotisk effekt, men om du lager den selv med kefirkorn så blir det andre boller.

Da jeg drev med det der på åttitallet en gang, så kalte vi det kefirsopp.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-12, 06:49   #33
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.086
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen som fermenterer?

Opprinnelig lagt inn av konsulenten, her.

En probiotisk drikk laget ved å blande vann, sukker, tørket frukt og vannkefirkorn. Vannkefirkornene er bakterie og gjærkulturer som gjør om sukker til melkesyre bl.a. Mange gjør en gjæring nr.2 ved å tilsette fruktjuice. Med tett kork dannes gass også, det blir boblevann rett og slett. Litt som brus. Det er ihvertfall min plan. Jeg er bare på planstadiet ennå. Nooria?

Jeg har ikke planlagt så veldig egentlig. Har en i familien som er veldig inspirert av disse bloggerne. Siden vi begge har irritabel tarm har vi snakket litt om bl.a probiotika, og derfor sendte hun meg kefirkorn. Jeg måtte jo teste det ut og nå har jeg laget flere runder. Kefirkornene har begynt å formere seg, så snart må jeg fordele det på flere norgesglass. Jeg må også finne ut hva slags tørket frukt jeg skal bruke for at ungene skal like det.

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Da jeg drev med det der på åttitallet en gang, så kalte vi det kefirsopp.

Ja det høres jo ut som et helt riktig ord på det. Hadde det noen effekt hos deg?

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-12, 09:42   #34
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Noen som fermenterer?

Jeg lager yoghurt både både me ku, geit og kokosmelk

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-12, 11:41   #35
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som fermenterer?

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Ja det høres jo ut som et helt riktig ord på det. Hadde det noen effekt hos deg?

Jeg drakk kefiren kun sporadisk, så neppe.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-12, 20:35   #36
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.086
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen som fermenterer?

Magen min er helt tullerusk nå, så foreløpig har den bare blitt verre.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-13, 22:59   #37
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen som fermenterer?

Går det seg til? Interessant, dette.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-13, 08:20   #38
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.086
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen som fermenterer?

Jeg fikk influensa og klarte ikke å følge opp. Til slutt skyllet jeg kefirkornene og la de på vent i kjøleskapet. I går satte jeg ny "sats" igjen så snart blir det ny runde på meg. Denne gangen skal jeg starta forsiktig.

I ettermiddag skal jeg for øvrig på middag til ei som fikk vannkefirkorn av meg, og jeg er spent på å høre hvordan det har gått der.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-19, 23:46   #39
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som fermenterer?

Jeg har, mange år etter denne tråden statet, vært på fermenteringskurs. Spennende. Nå har jeg vannkefir til gjæring på benken.

En scoby har jeg også fått i hus. Den skremmer meg litt mer, men jeg skal nå prøve.

Vannkefir var helt utrolig godt!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-19, 00:32   #40
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som fermenterer?

Vannkefir? Fortell!

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no