Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Black Friday - hva er greia?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-11-15, 14:39   #1
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.476
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Black Friday - hva er greia?

I går og i dag har innboksen min vært omtrent rødglødende på grunn av alle markedsføringsepostene fra alle som vil tilby meg varene sine med 20-30-40 % rabatt, på Vestby var det fullt kaos både rundt senteret og på E6 i dag tidlig og i går så jeg at de største elektrokjedene hadde sloss om å få kjøpe all reklameplass på TV i går.

Og jeg blir litt sånn: WTF? Når kom denne tradisjonen til Norge og hvorfor i huleste har vi den? Er ikke Black Friday et salg som butikker i USA kjører for å få folk til å handle dagen etter Thanksgiving, for det er en inneklemt dag?

Halloween og Valentines kan jeg forstå, i hvert fall om vi klarer å gjøre den litt mer til vår egen og litt mindre på handelstandens premisser, men dette her? Nei, det forstår jeg bare ikke.

Kjøpe mer, forbruke mer, svi av enda litt flere penger, er det virkelig der vi vil gå?

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-15, 14:44   #2
Snipp
Aktiv
 
Snipp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2015
Innlegg: 142
Snipp har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Black Friday - hva er greia?

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Kjøpe mer, forbruke mer, svi av enda litt flere penger, er det virkelig der vi vil gå?

Nei, men det er det handelsstanden vil

Snipp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-15, 14:46   #3
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Black Friday - hva er greia?

Jeg lar meg ikke friste. Betaler heller fullpris enn å stå i kø overalt.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-15, 14:49   #4
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.249
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Black Friday - hva er greia?

Jeg bruker det bare til å kjøpe dyre julegaver til redusert pris. Gjerne for meg, liksom.

På nett, for guds skyld, ikke i fysisk butikk.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-15, 14:51   #5
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.766
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Black Friday - hva er greia?

Jeg er også litt sånn at jeg lurer på når i all verden skjedde dette.

Jeg liker ikke å shoppe sånn rent personlig, og jeg synes også at det er for mye fokus på shopping ellers. FP er ikke noe unntak. Det første folk spør om når man skal reise et nytt sted, er jo ofte "Hvor og hva kan jeg shoppe der?".

Jeg ble dratt inn i det selv i år. Hudpleiesalongen jeg går på sendte mail om ganske solid rabatt, og akkurat nå trengte jeg desperat påfyll av produktene jeg kjøper derfra. Så jeg dro. Mens jeg ventet på at de skulle åpne, var jeg på storsenteret. Veldig mye folk. Jeg skulle uansett kjøpe noen julegaver, så jeg benyttet anledningen nå til å kjøpe det jeg hadde planlagt å kjøpe, som jeg så det var tilbud på. Men jeg følte meg litt ille til mote hele veien. Pinlig å bli sett med alle bæreposene.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-11-15, 15:00   #6
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Black Friday - hva er greia?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg bruker det bare til å kjøpe dyre julegaver til redusert pris. Gjerne for meg, liksom.

På nett, for guds skyld, ikke i fysisk butikk.

Samme her.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-15, 15:02   #7
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.745
Blogginnlegg: 214
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Black Friday - hva er greia?

Apple har kjørt Black Friday også i Norge i hvertfall ti år, så helt nytt er det nå ikke. Det er også startskuddet for julehandelen i unaiten, så sånn sett kan det jo overføres.

For meg virker det mot sin hensikt. Jeg har meldt meg av mail-listene til alle som har spammet meg ned de siste dagene og jeg har veldig liten lyst til å dra på senteret for å ordne småting til kalenderen. Likevel har jeg jo funnet et tilbud på en gave som jeg har tenkt å kjøpe til eldstejenta, så jeg bestiller nok den på nett. Jeg betaler ikke 400 kr mer for å ri et prinsipp.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-15, 15:05   #8
Maya80
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.303
Maya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populær
Standard

Sv: Black Friday - hva er greia?

Nå har kjøpesentrene slengt seg på også, og har vært og handlet noe der i dag med gode prosenter og heldigvis ingen kaotiske tilstander. Sånn det var på Vestby hadde jeg ikke orket og jeg synes det faktisk er flaut og se på.

Maya80 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-15, 15:06   #9
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Black Friday - hva er greia?

Opprinnelig lagt inn av Frøydis, her.

Jeg lar meg ikke friste. Betaler heller fullpris enn å stå i kø overalt.

Det er tilbud på nett også. Kjøpte masse julegaver på nett i dag. Godt med rabatter! Jeg sier ikke nei takk til det.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-15, 15:33   #10
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.014
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Black Friday - hva er greia?

Sier ikke nei takk jeg heller. Venter alltid med mange jule/bursdagsgaver til denne fredagen og har kjøpt de aller fleste i dag på tilbud. De aller fleste på nett, noe i butikk. Ikke var det galskap i de fysiske butikkene heller. Dog hadde husfliden og den ene bokhandleren mye mer folk enn til vanlig.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-15, 16:04   #11
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.032
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Black Friday - hva er greia?

Egentlig er jo Black Friday opprinnelig fra slavetiden. Det oppstod pga av plantasjeeierne brukte dagen etter Thanksgiving til å selge slavene til redusert pris.

Men i moderne tid er det en innledning til julehandelen.
Jeg syns egentlig det er en malplassert skikk som er kommet over dammen...og jeg er egentlig veldig for nye tradisjoner osv. men denne ser jeg ikke helt vitsen med.
Men for all del, gode tilbud er gull verdt. Jeg var ute for å handle et par ting med ei venninne (helt uavhengig av Black Friday) og kom over et par kjempegode tilbud på et par ting vi trengte.
Og jeg blir ikke verken flau eller ille til mote av å benytte meg av tilbudene.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-15, 16:05   #12
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.002
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Black Friday - hva er greia?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg bruker det bare til å kjøpe dyre julegaver til redusert pris. Gjerne for meg, liksom.

På nett, for guds skyld, ikke i fysisk butikk.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-15, 16:17   #13
M&M
Superduper
 
M&M sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.241
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Black Friday - hva er greia?

Her er det planleggingsdag på skole/SFO, og utrolig nok trodde flere av barna at skolen var stengt pga. Black Friday!
Ny nasjonal fridag kanskje?

__________________
M(-04)&M(-07)
M&M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-15, 16:31   #14
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.320
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Black Friday - hva er greia?

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Egentlig er jo Black Friday opprinnelig fra slavetiden. Det oppstod pga av plantasjeeierne brukte dagen etter Thanksgiving til å selge slavene til redusert pris.

Hæ? Det har jeg aldri hørt før, har du en kildehenvisning?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-15, 16:34   #15
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.910
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Black Friday - hva er greia?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Hæ? Det har jeg aldri hørt før, har du en kildehenvisning?

Jeg tror ikke det stemmer. "Black Friday"-uttrykket er mye nyere.

http://www.snopes.com/holidays/thank...lackfriday.asp

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder

Sist redigert av Niobe : 27-11-15 kl 16:37. Årsak: La til Snopes-link.
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-15, 16:40   #16
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.320
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Black Friday - hva er greia?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg tror ikke det stemmer. "Black Friday"-uttrykket er mye nyere.

http://www.snopes.com/holidays/thank...lackfriday.asp

Enig.

https://no.wikipedia.org/wiki/Black_Friday_(shopping)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-15, 16:43   #17
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Black Friday - hva er greia?

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Det er tilbud på nett også. Kjøpte masse julegaver på nett i dag. Godt med rabatter! Jeg sier ikke nei takk til det.

Ferdig med julegavene.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-15, 18:10   #18
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Black Friday - hva er greia?

Jeg er så lite glad i butikker at ikke ti ville hester ville fått meg inn på en outlet eller et storsenter i dag. Men jeg er en pragmatisk og fornuftig person, så da jeg fikk se iphone 6 til sterkt redusert pris, og jeg fikk handlet en på nett i dag tidlig, så er jeg fornøyd med det. Det sparte jeg flere tusen på.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-15, 18:13   #19
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Black Friday - hva er greia?

Dersom ikke butikkene hadde vært fulle av Black Friday-idioter, ville jeg garantert startet julehandelen i dag. Jeg er seint ute, og det er gode tilbud. Men- jeg orker ikke butikk-kaos, det er på topp 5-lista over ting jeg virkelig ikke utstår, da betaler jeg heller full pris i morgen. Nå vet jeg jo ikke om noen av julegavene jeg har tenkt å kjøpe er på tilbud heller, men klart, hadde jeg vært på utkikk etter en spesiell ting jeg visste at jeg kunne spare mye på å handle i dag, ville jeg jeg nok bitt i det sure eplet og kjørt til nærmeste senter.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-15, 18:14   #20
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Black Friday - hva er greia?

Det er mye late-tilbud på Black friday, har jeg inntrykk av.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no