Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Utemøbler av hvilket materiale?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-04-10, 19:48   #1
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Utemøbler av hvilket materiale?

Hvilket materiale har dere på utemøblene? Er det et bevisst valg, og i så fall med hvilken begrunnelse? Er dere fornøyd?

Vi trenger utemøbler både forran og bak hus. Plast er fullstendig utelukket. Jeg synes hvitmalte er penest, men er beisede/oljede lettere å holde pene i lengden? Hvordan er egentlig disse av aluminium både når det kommer til kvalitet og potensielle brannskader når de har stått i sola og man setter seg på dem? Rotting kan være fint, men vi har lite plass til vinterlagring og jeg nekter å tro at de kan stå ute, om enn under tak. Jeg lurer jeg lurer jeg lurer. Jeg spør på forumet!

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-10, 19:51   #2
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utemøbler av hvilket materiale?

Vi har bare hvitmalte tremøbler, fordi det er den stilen vi vil ha. Helt klart ikke det mest vedlikeholdsfrie, men det får så være. Forresten har vi også et par lyse "kurvstoler" av plastrotting når jeg tenker meg om, de funker fint sammen med tremøblene.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-10, 19:55   #3
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utemøbler av hvilket materiale?

Vi har tremøbler fra Ikea. De har klart seg fint under tak (uten presenning over ) denne vinteren. Alt kan slås sammen, så de tar liten plass i boden også. Må oljes av og til, ellers ganske vedlikeholdsfritt vil jeg tro.

Har dette sammen:

Er to forskjellige serier, men de var mer like enn på bilde her da vi kjøpte det og etter en sommer i sola ser de kliss like ut.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-10, 20:01   #4
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utemøbler av hvilket materiale?

Vi har forresten lyst på et slikt sett i plastrotting i tillegg i relaxavdelingen .

Foreldrene mine har et slikt sett og det pakkes godt inn i presenning hver vinter og står ute (ikke under tak). Det har holdt seg fint i 4 sesonger nå.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-10, 20:03   #5
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Utemøbler av hvilket materiale?

Vi har plast. Lett å holde rent, lett å stable bort, lett å flytte på

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-10, 20:05   #6
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utemøbler av hvilket materiale?

Jeg har aluminium, har ikke opplevd noe problem med varme.

Men da jeg skulle sette vekk det ene bordet i høst, og forsiktig manøvrerte bordplaten med den ene kanten ned på garasjegulvet, så sa det pang, og hele greia eksploderte i en milliard bittesmå biter.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-10, 20:38   #7
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.787
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Utemøbler av hvilket materiale?

Vi har bevisst valgt aluminium fordi det er lite vedlikehold.
Armlenet og bordplaten er av et slags teak-tre,
og trenger vask og olje etter endt sesong.
Lett å slå sammen og stable, bordbena skrus av.

Vi har slike stoler og bord,
(kjøpt på tilbud på Obs/Coop Bygg i fjor):



Oi - stort bilde.

og to sånne :


Veldig fornøyde, gode å sitte i. Har puter og parasoll i mørkeblått.
Siklet lenge på hvite trebenker+bord fra danske TripTrap, men mannen overtalte meg.


Man kan også få møbler i kun aluminium,
men jeg synes treet bryter det kalde.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 01:00   #8
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Utemøbler av hvilket materiale?

Hvor mye vedlikehold er det egentlig på sånne hvitmalte greier? :klarer ikke helt å gi slipp:

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 01:03   #9
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.140
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utemøbler av hvilket materiale?

Vi har oljet hardtre. Ville aldri valgt det igjen. Altfor mye jobb, og det blir stygt etter hvert.

Jeg ville kjøpt plastrotting.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel

Sist redigert av Polyanna : 06-04-10 kl 01:11.
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 01:06   #10
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Utemøbler av hvilket materiale?

Jeg er redd sånne stoler som du viser, Cille, blir for ruvende hos oss. Det blir i alle tilfeller bare plass til fire-fem stykker, og da vil jeg heller ha benk og enklere stoler slik at vi kan ha flere middagsgjester.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 07:06   #11
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utemøbler av hvilket materiale?

Vi har noe som ligner på Cille sitt etter å ha brent oss på dårlig kvalitet heltre flere ganger, de sprakk i armlener osv. (Ja, Mei, det gjorde vondt! )

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 07:57   #12
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Utemøbler av hvilket materiale?

Klok av skade holder vi oss langt unna treprodukter. Så late som vi er, blir blir det dårlig med vedlikehold. Men, om dere smører og maler jevnlig, er jo tre veldig fint.

Vi har forøvrig slike gråe textilenmøble. Så og si vedlikeholdsfrie. Men, rotting ser veldig stilig ut da, men sikker mye dyrere?

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 08:13   #13
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Utemøbler av hvilket materiale?

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Hvor mye vedlikehold er det egentlig på sånne hvitmalte greier? :klarer ikke helt å gi slipp:

Mine foreldre har hatt hvitmalte utemøbler i en årrekke. De har da holdt stand i minst 10 år. Et par av benkene har blitt malt om igjen, det må man nok regne med etterhvert.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 08:19   #14
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.986
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utemøbler av hvilket materiale?

Vi har plastrotting. Det ser pent ut etter å ha stått ute i vinter, men vet ikke hvor mange vintre det tåler. Sittekomforten er veldig god.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 09:20   #15
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.787
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Utemøbler av hvilket materiale?

Du får komme å se når vi tar alt ut, kanskje neste helg. Dette er litt sånn "sitte godt å spise"-aktig. Mens en benk blir mer sånn "beina opp i sofaen, å jeg er så mett jeg slenger meg nedpå litt"- aktig. Men skal hvite trebenker holde seg pene, og stå ute hele året trenger de nok puss og maling hvert år vil jeg tro. Du fikser det, du handywoman.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 09:30   #16
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Utemøbler av hvilket materiale?

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Vi har tremøbler fra Ikea. De har klart seg fint under tak (uten presenning over ) denne vinteren. Alt kan slås sammen, så de tar liten plass i boden også. Må oljes av og til, ellers ganske vedlikeholdsfritt vil jeg tro.

Har dette sammen:

Er to forskjellige serier, men de var mer like enn på bilde her da vi kjøpte det og etter en sommer i sola ser de kliss like ut.

Vi har tilsvarende dette, og er godt fornøyd. Nå har ikke vårt stått ute, så hvordan det ter seg da vet jeg ikke.

  Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 09:35   #17
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.476
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utemøbler av hvilket materiale?

Vi har også møbler fra IKEA, ligner veldig på de kokos viser frem, og vi er ikke fornøyd. Bordet har holdt seg sånn noenlunde, takket være iherdig oljing av svigerfar, men stolene har sprukket i armlener og blitt ødelagt en etter en. De oppbevares under tak om vinteren (kjelleren på garasjen), men det er mulig de ikke er så glade i kalde vintre. Vi må i hvert fall ut og kjøpe nye stoler i år, og det hadde vi ikke helt regnet med enda.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 09:46   #18
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Utemøbler av hvilket materiale?

Vi har plastrotting, og er veldig fornøyd med det. Hadde tremøbler før, men det ga vi opp...

Våre møbler må stå ute på vinteren også. Riktignok under en presenning, men det tok hardt på tremøblene allikevel. Plastrottingen tåler det fint.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 09:55   #19
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Utemøbler av hvilket materiale?

Vi har teakmøbler som oljes hver vår, dvs det er tredje våren de tas fram nå og hittil har vi oljet de hver gang vi har tatt de fram

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 10:16   #20
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Utemøbler av hvilket materiale?

Vi har hardwood oppe på verandaen. Hatt det i 5 år og det har holdt seg fint.
Oljes når jeg tar det fram om våren.

Vi kjøpte en hvitmalt gruppe fra Smart Club i fjor til å ha nede, men denne viste seg å ikke tåle å stå ute.
Så ikek kjøp derifra.

Jeg er absolutt mest glad i tremøbler slev om det krever litt vedlikehold.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no