Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

PTSD, vold og straff

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-08-12, 23:21   #1
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.648
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

PTSD, vold og straff

http://www.bt.no/nyheter/innenriks/A...d-2752580.html



Hva kan det få å si for fremtidige dommer i Norge, at Utøya-ofre med posttraumatiskstresssyndrom ikke blir satt i fengsel?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 23:28   #2
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.195
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pts, vold og straff

Er ikke dette i tråd med gjeldende rettspraksis, da? Man unngår vel ofte fengsel for førstegangsforbrytere uansett, og formildende forhold som psykisk sykdom har noe å si.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 23:29   #3
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pts, vold og straff

Tenker du at dette er spesielt, siden du spør om hva det vil bety ved framtidige dommer i Norge? Det er ikke noe nytt at det tas hensyn til psykisk helse i forbindelse med straff og idømmelse av ubetinget fengselsstraff. 180 timers samfunnstjeneste er jevnbyrdig med 180 dagers utbetinget fengsel, og man blir overført til fengsel om man ikke utfører samfunnstjenesten. (Iallefall hvis det gjøres slik nå, som den gangen jeg var innom kriminalomsorgen.) Om det står i stil med ugjerningen ifht. tidligere dommer vet jeg ikke.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 23:33   #4
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.648
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Pts, vold og straff

Ok, ordet er gjeldende rettspraksis så er det ok, det jeg ble litt bestyrtelse over var tanken på voldtektsforbrytere som kommer fra krigsherjede land som skal få samfunnsstraff pga PST, men da er det en grunnløs bekymring.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 08:11   #5
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv
 
Marla Singer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 2.236
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: PTSD, vold og straff

Jeg synes dette er interessant uansett om det er rettspraksis eller ikke. Både når det gjelder ofrenes situasjon (for en, i mine øyne, alvorlig hendelse som må ha vært krenkende og skremmende) og med tanke på grensene for psykisk helse og eget ansvar.

Det blir selvfølgelig likevel to helt ulike ting om dette er vanlig praksis eller om det er gjort et unntak for Pracon, og det hadde også vært interessant å vite (dvs for tilsvarende kriminalitet).

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 08:15   #6
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Pts, vold og straff

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Ok, ordet er gjeldende rettspraksis så er det ok, det jeg ble litt bestyrtelse over var tanken på voldtektsforbrytere som kommer fra krigsherjede land som skal få samfunnsstraff pga PST, men da er det en grunnløs bekymring.

Voldsforbrytere som er psykisk syke tas hensyn til enten de kommer fra Utøya eller krigsherjede land i Afrika. Det skulle bare mangle.

  Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 11:49   #7
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.648
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Pts, vold og straff

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Voldsforbrytere som er psykisk syke tas hensyn til enten de kommer fra Utøya eller krigsherjede land i Afrika. Det skulle bare mangle.

De aller fleste flyktninger som kommer hit fra krigsherjede land har hatt det svært ille, vil det si at de blir dømt til samfunnstjeneste heller enn fengsel?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 12:00   #8
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Pts, vold og straff

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

De aller fleste flyktninger som kommer hit fra krigsherjede land har hatt det svært ille, vil det si at de blir dømt til samfunnstjeneste heller enn fengsel?

Dersom de er syke - ja. Selvsagt. Hva annet mener du man skulle gjort?
Det holder ikke å ha hatt det ille. Man må være syk. Noen blir syke av mye, andre tåler mye.

  Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 12:01   #9
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.085
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pts, vold og straff

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

De aller fleste flyktninger som kommer hit fra krigsherjede land har hatt det svært ille, vil det si at de blir dømt til samfunnstjeneste heller enn fengsel?

Det er nok veldig både og.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 12:03   #10
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: PTSD, vold og straff

Jeg syns for øvrig at det er rart om man skal dømme noen til lavere straff fordi de har vært på Utøya. Jeg har dog ikke satt meg inn i saken, så jeg går ut fra at det ikke er derfor han har fått en mildere straff.

  Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 12:13   #11
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.648
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: PTSD, vold og straff

Jeg tenker bare på de som har sett på at restene av familiemedlemmer som har blitt slengt til griser og spist opp sikkert ikke har det helt greit i hodet sitt, noen klarer å oppføre seg i noen år, før de angriper en tilfeldig forbipasserende med kniv liksom. Hvordan er oppfølgingen på samfunnsstraff?

Jeg er i prinsippet ikke i mot samfunnsstraff, og det kunne nok vært med å korte fengslingskøen, og det vil nok hindre at de blir mer opplært i kriminalitet.

Njæi, jeg reagerte vel på koblingen om at siden han hadde vært på Utøya så måtte han få litt rabatt liksom.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 12:19   #12
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: PTSD, vold og straff

Koblingen er vel at i og med at han lider av PTSD så får han "rabatt".

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 12:22   #13
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: PTSD, vold og straff

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg tenker bare på de som har sett på at restene av familiemedlemmer som har blitt slengt til griser og spist opp sikkert ikke har det helt greit i hodet sitt, noen klarer å oppføre seg i noen år, før de angriper en tilfeldig forbipasserende med kniv liksom. Hvordan er oppfølgingen på samfunnsstraff?

Jeg er i prinsippet ikke i mot samfunnsstraff, og det kunne nok vært med å korte fengslingskøen, og det vil nok hindre at de blir mer opplært i kriminalitet.

Njæi, jeg reagerte vel på koblingen om at siden han hadde vært på Utøya så måtte han få litt rabatt liksom.

Det stemmer at det går en del rundt med opplevelser som går på repeat inni hodene sine som gjør dem til mer eller mindre tikkende bomber ja. Sånn er det bare, faktisk.

  Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 12:36   #14
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.160
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: PTSD, vold og straff

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Njæi, jeg reagerte vel på koblingen om at siden han hadde vært på Utøya så måtte han få litt rabatt liksom.

Hvor i all verden får du en sånn kobling fra? Det er da helt alminnelig å ta inn formildende (og for den del skjerpende) omstendigheter i straffeutmåling, det er ikke noen spesialregel for folk som har vært på Utøya. Psykiske problemer kan regnes formildende enten de stammer fra traumatiske opplevelser eller noe annet. (Såvidt jeg så i en annen avis skjedde episoden Pracon er dømt for dagen etter fengslingsmøtet, der han så ABB igjen; det kan vel tenkes han var i ekstra emosjonell ubalanse på grunn av det.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 12:40   #15
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.648
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: PTSD, vold og straff

Sitat:

Aktor Eva Bergmann Kvamme uttrykte forståelse for Pracons vanskelige livssituasjon, men framholdt at å dømme ham til samfunnsstraff vil sende et galt signal om rettsstaten:

- Dersom resten av ungdommene på Utøya utøver uprovoserte voldshandlinger i nærmeste framtid, hva skal skje da? Hva med veteraner fra Afghanistan eller flyktninger som har utøvd vold? sa hun under sin prosedyre.

Fra db.no
Utøya-overlevende Adrian Pracon dømt for vold

Men får strafferabatt for terrortraumene.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 12:53   #16
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.498
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: PTSD, vold og straff

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Fra db.no
Utøya-overlevende Adrian Pracon dømt for vold

Men får strafferabatt for terrortraumene.

For traumene, ja. Fordi PSTD er ei diagnose, som nokon -ikkje alle- får, etter å ha vore utsett for traume. Det er ei ganske tøff diagnose også, og her kan det sjå ut som om det er på grunn av diagnosa at valdshandlinga er utført. Dette blir tatt hensyn til i straffeutmåling.

Om det bør vere slik, eller ikkje, kan sikkert diskuterast. Men då bør det diskuterast på prinsipielt nivå, skal psykisk sjukdom (som sådan) vere formildande i norsk rettsvesen. For det er psykisk sjukdom som er formildande her, ikkje at han har vore på Utøya.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 12:56   #17
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: PTSD, vold og straff

Ptsd kan gi for eksempel gjenopplevelse. Som igjen vil kunne utløse adferd.

  Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 14:37   #18
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: PTSD, vold og straff

Jeg så jo i flere medier etter at jeg svarte deg her i går at man sier at han får strafferabatt "fordi han var på Utøya". (Mediene, altså! ) En som hadde vært på Utøya, men ikke hatt PTSD-reaksjoner ville selvsagt ikke fått strafferabatt for PTSD-reaksjoner! Dette må være dokumentert, og i dette tilfellet vil jeg tro det er veldokumentert også siden han faktisk gikk i behandling da ugjerningen ble gjort.

En ting man skal huske på er at 180 timers samfunnstjeneste tilsvarer seks måneder i fengsel, og det er også en straff. Som han sikkert vil ha hengende over seg i et års tid framover. Jeg synes ikke Pracons voldshandlinger kan forsvares fordi han har PSTD, det er kun en del av forklaringen. Men den forklaringen kan være viktig i forbindelse med valg av type straff. Når man gir en straff så tenker jeg at man også må se helhetlig på hva som kan være forebyggende i forhold til kriminelle handlinger i framtiden. Derfor gjøres det også grundige personundersøkelser i straffesaker hvor det gjerne synliggjøres hva slags straff som vil være mest riktig. For en rusavhengig som er motivert til behandling kan det være soning på behandlingsinstitusjon. For Pracon har man tydeligvis kommet fram til at samfunnsstraff er det mest riktige.

Det er kjent hvilke enorme traumer Pracon var utsatt for, innestengt på en øy hvor det foregikk en massakre. Han fikk en pistol siktet mot hodet sitt, men gjerningsmannen senket armen og gikk videre. Vi kan jo prøve å sette oss inn i hvordan det vil være å bli satt i fengsel med låste dører all over kort tid etter en slik hendelse, hvor kriminalitetsforebyggende det hadde blitt. Hadde Pracon fått ubetinget fengsesstraff så er jeg ganske sikker på at den hadde blitt utsatt i det uendelige fordi han ville blitt vurdert som soningsudyktig.

Bare for å understreke det, min sympati etter voldshandlingen ligger ene og alene hos ofrene. Og jeg synes det er viktig og riktig at Pracon fikk ordentlig straff - men tilpasset slik at han kan faktisk kan gjennomføre den.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 15:28   #19
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.648
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: PTSD, vold og straff

Ja, mediene skriver overskrifter for å selge.

Men for å spinne videre. Om man tenker seg det det koster å rehabilitere og habilitere skader utført av voldsforbrytere med PTSD, og kostnadene ved å gjennomføre straffen, hvor mye kunne ikke vært brukt i forebygging av innvandrere/flyktninger med traumer.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 10:47   #20
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.195
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: PTSD, vold og straff

Jeg tror det er ganske vanskelig å behandle, faktisk. Jeg kjenner en som er ufør av PTSD, tross årevis med omfattende behandlinger, innleggelser, etc.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no