Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Imaginær enhet - i

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-02-12, 15:33   #1
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.807
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Imaginær enhet - i

Jeg leste følgende artikkel i dagbladet i dag:
http://www.dagbladet.no/2012/02/14/n...umno/20232319/

Hvor de tar for seg "verdens vakreste formel."

Her beskrives i som

Sitat:

i — den imaginære enheten. Tallet i gjør at alle algebraiske ligninger har en løsning, inkludert x^2=-1 som er en definisjon av i. Tallet i ligger ikke på den vanlige tallinjen, men langs en ny akse vinkelrett på den.

Jeg føler meg veldig dum, for jeg klarer ikke å forstå den forklaringen. Hvis tallet ikke ligger i den vanlige tallinjen, hva slags tall er det da?
Og i mitt logiske hode så finnes det ikke noe tall som gjør at x noengang vil stemme.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 16:10   #2
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Imaginær enhet - i

De imaginære tallene er en utvidelse av de "vanlige" tallene, de kommer altså i tillegg, og ligger ikke på den vanlige tallinjen.

Forsøk på å argumentere så dette ikke bare høres ut som tull: I utgangspunktet bruker man tall til å telle ting med - sauer og epler og slikt. Tallene 0, 1, 2, 3 og så videre egner seg til dette, og kalles de naturlige tallene. De kan avmerkes på en linje som starter ved 0 og går oppover i det uendelige. Så får man i noen sammenhenger (Lånekassegjeld, norske vintertemperaturer) behov for tall som er mindre enn null, og da utvider vi de naturlige tallene med de negative tallene, og utvider tallrekken ned til venstre i det uendelige. Disse tallene til sammen kalles de hele tallene. Så kan vi utvide enda mer ved å ta med tallene som ligger mellom de hele tallene, og dermed få tall som 2,5 og 1/3 og kvadratroten av 2 og slikt; jeg skal ikke gå i detalj om hvorfor, for de fleste ser at dette er nyttig og nødvendig.

Men så er det altså i en del sammenhenger ikke nok med det vi kaller for reellle tall, som er de som finnes på tallinjen. Det er vanskelig å begrunne hvorfor man trenger enda en utvidelse, for det er stort sett bare på et relativt høyt matematisk nivå man har dette behovet. Det man gjør for å utvide, er å lage en ny tallinje som står vinkelrett på den gamle, og møtes i 0. Vi får da et koordinatsystem i stedet for en linje. På en måte kan vi si at vi går over fra éndimensjonale tall til todimensjonale. Tallene kan nå markeres som punkter på en flate i stedet for punkter på en linje.

Ga dette overhodet mening?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 17:27   #3
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.807
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Imaginær enhet - i

Ja det ga faktisk litt mer mening skilpadda. Men jeg skjønner at den matematiske forståelsen ligger uten for min ingeniør utdannelse.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 17:34   #4
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Imaginær enhet - i

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Ja det ga faktisk litt mer mening skilpadda. Men jeg skjønner at den matematiske forståelsen ligger uten for min ingeniør utdannelse.

De aller fleste ingeniørfag bruker vel imaginære tall i en eller annen sammenheng? Eller er jeg fjern nå?

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 17:41   #5
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.807
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Imaginær enhet - i

Joda, jeg vet at jeg har vært innom det, men forsto ikke noe mer sv det da heller. Da hadde jeg mer enn nok med tredjegrads differensialligninger.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 17:42   #6
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.807
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Imaginær enhet - i

Men brukes det ikke mer i fysikk?

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 17:47   #7
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Imaginær enhet - i

Flott forklaring Skilpadda.

Jeg vil også tro at de aller fleste ingeniører har vært borti imaginære tall.
Min tidligere mattelærer gikk foresten rundt med en t-shorte der det sto "jeg har en imaginær venn" samt det matematiske symbolet , som jeg ikke klarer å skrive med tlf.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 20:37   #8
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.928
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Imaginær enhet - i

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ga dette overhodet mening?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no