Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Black Mirror-episode blir virkelighet i Kina?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-10-17, 10:39   #1
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.802
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Black Mirror-episode blir virkelighet i Kina?

Kina ønsker å innføre et sosialt ratingsystem på sine innbyggere, ved å bruke dataspor fra bla sosiale medier.
https://www.aftenposten.no/verden/i/...nes-bevegelser

Dette er mistenkelig likt essensen i første episode på tredje sesong av Black Mirror:
http://www.imdb.com/title/tt5497778/?ref_=ttep_ep1

Dette er jo helt hinsides skremmende! Det klages stadig vekk over datasikkerhet, og det brukes jo nå flerfoldige millioner på å innføre nye regelverk i alle datasystemer som har kundedata lagret. GDPR
Men hva med alle sosiale medier da? Her tenkes det ikke over datasikkerhet i det hele tatt, og vi knytter sammen Facebook profilen vår opp mot alle mulige nettsider. Er det noen som virkelig vet alt om deg, så er det FB og Google.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-17, 10:43   #2
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Black mirror episode blir virkelighet i Kina??

Her ikke lest linkene dine ennå.

Jeg tenker stadig på datasikkerhet også verdrørende sosiale medier jeg. Ingen kontoer knyttes sammen og passordet er ikke lagret på jobbPCen min og i lite omfang på privatPCen. Utenom her på FP er jeg ganske lite aktiv også, det er ikke så mange private statuser jeg legger ut hverken på Twitter, FB, Google eller andre steder.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-17, 10:50   #3
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Black mirror episode blir virkelighet i Kina??

Iiiik, jeg har sett den episoden, og den har vært en av de episodene som har skremt meg mest, nettopp fordi jeg tenkte at dette nok kommer til å skje.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-17, 11:12   #4
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Black Mirror-episode blir virkelighet i Kina?

Jeg leste også den artikkelen i går.

Det er jo ikke bare på sosiale medier, men også mobildata, gps, etc de skal ha tilgang til.

Jeg skal straks til Kina på jobbtur, håper jeg unngår anmerkning.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-17, 13:31   #5
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.254
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Black Mirror-episode blir virkelighet i Kina?

Dette har Storebror snakket om lenge, og han er i harnisk.

Jeg prøver å berolige han, men det er ikke så lett gitt.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-17, 18:07   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Black mirror episode blir virkelighet i Kina??

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Iiiik, jeg har sett den episoden, og den har vært en av de episodene som har skremt meg mest, nettopp fordi jeg tenkte at dette nok kommer til å skje.

Samme her, den episoden var grusom og om noe sånt skjer er det virkelig urovekkende.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-17, 20:02   #7
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Black Mirror-episode blir virkelighet i Kina?

Skummelt!

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-17, 20:07   #8
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.687
Blogginnlegg: 35
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Black Mirror-episode blir virkelighet i Kina?

Det er ikke bare Black Mirror som har lekt med denne tanken. Star Trek Voyager har også en slik episode.

__________________
Be kind whenever possible. It is always possible. - Dalai Lama
Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-17, 11:00   #9
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Black Mirror-episode blir virkelighet i Kina?

Det er vel en kjent sak at Kina overvåker nettet. Har vært der, og det var symptomatisk at man overhodet ikke kom inn på amerikanske plattformer. Facebook, Google - kom ikke inn på gmail-konto, heller, men på andre kontoer.

Vi kom oss omsider ut på nett ved å bruke Bing og Kvasir, og bruke adresser direkte til aviser osv. Men en avis hadde en nyhetssak om OL i Korea, den var det umulig å komme inn på. Enda den var overhodet ikke politisk i norsk forstand, det handlet vel om bygging eller hotellrom eller noe i den gata.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-17, 15:42   #10
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.404
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Black Mirror-episode blir virkelighet i Kina?

På universitetene sitter det vakter og overvåker all nettaktivitet. True story.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no