Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Streik på norske hotell - gjester blir plaget

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-05-16, 23:56   #1
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Streik på norske hotell - gjester blir plaget

Jeg sitter og ser på Nyhetskanalen, og blir litt overrasket over et innslag som viser streikende hotellansatte som dytter og kjefter på hotellgjester som går inn og ut av hotellene de bor på. Til og med en barnefamilie ble kjeftet på. Baby gråt og far ble dyttet.

Jeg er selv fagforeningsaktiv, og er veldig positiv til at ansatte rundt om skal organisere seg, men dette likte jeg dårlig. Når ble det OK å fysisk gå løs på tredjepart?

Hva mener FP?

Vi skal til Oslo til helgen, og har booket hotell. Er det umoralsk av oss å benytte hotell som klarer å holde oppe ved hjelp av uorganiserte eller organiserte som ikke er tatt ut i streik (gitt at de følger spilleregler vedrørende frister for endringer i turnus og timevikarer osv)? Det er tross alt ikke organisasjonsplikt i Norge, og de som ikke er medlem av en streikende organisasjon må jo få lov til å gå på jobb?

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-16, 00:16   #2
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Streik på norske hotell - gjester blir plaget.

Så det der på nyhetene, og jeg kjente at jeg , som ellers er en ganske så konfliktsky og sindig person, hadde blitt lynende forbanna om jeg skulle på hotell og ble møtt av det der...

Ja, det er streik, men ikke alle er tatt ut i streik, og noen hoteller holder normalt åpent. Det er jo ikke streikebryteri, og derfor blir dette helt på trynet i min verden.

Vi har konfirmasjon neste helg, og skal da på et hotell som pr nå ikke er rammet. Møter vi noe sånt, så kommer jeg til å eksplodere kjenner jeg.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-16, 08:36   #3
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Streik på norske hotell - gjester blir plaget.

Jeg støtter streiken, men slik oppførsel er uakseptabelt.
Vi er litt rammet av streiken da vi booket rom for flere av våre gjester for mange uker siden. Har konfirmasjon i dag, og de fleste gjestene kommer langveis fra. Vi måtte i all hast torsdag, og i går lete frem overnattingsplass da vi fikk beskjed om at de ikke slapp inn. De krevde også betaling på forskudd, og vi dro rundt til et par hoteller og fikk en tidsfrist for å betale før gjestene ankom. Jeg er rimelig sikker på at prisen var skrudd opp.
Heldigvis holder vi konfirmasjonen i dag i grendahuset, og er ikke ellers berørt av streiken.

__________________
De vennlige ord som sies i dag, kan bære frukt i morgen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-16, 10:55   #4
Anita72
endelig ferdig studert
 
Anita72 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 1.282
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Sv: Streik på norske hotell - gjester blir plaget

Opprinnelig lagt inn av Billa;440190
Vi skal til Oslo til helgen, og har booket hotell. [B

Er det umoralsk av oss å benytte hotell som klarer å holde oppe ved hjelp av uorganiserte eller organiserte som ikke er tatt ut i streik (gitt at de følger spilleregler vedrørende frister for endringer i turnus og timevikarer osv)?[/b]Det er tross alt ikke organisasjonsplikt i Norge, og de som ikke er medlem av en streikende organisasjon må jo få lov til å gå på jobb?

Sannsynligheten for at de uorganiserte/de som ikke er tatt ut i streik gjør de streikendes jobb er meget stor. Mitt kjennskap til hotellbransjen er at vaktlister fylles ut fortløpende etter behov. Kun de med faste stillinger vet sine faste vakter, resten vet kun noen få vakter frem i tid. Det opereres med små tullestillinger med"mulighet for mer jobb". Dersom det ikke skal være streikebryteri er det kun eierne som kan jobbe (sa vår eier da vi var truet med streik).

__________________
03,07, 10
Anita72 er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-05-16, 11:07   #5
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.509
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Streik på norske hotell - gjester blir plaget

Jeg syns ikke det er greit å gå til angrep på gjestene, men ellers så støtter jeg streiken.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-16, 11:12   #6
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.300
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streik på norske hotell - gjester blir plaget

Jeg har sett et par klipp, og jeg ble sint! Utrolig ufin oppførsel. Dytting og knuffing av gjester, og hurrarop og klapp når gjesten gir opp og går?!
Og jeg støtter heller ikke streiken. Jeg har lite til overs for streik som virkemiddel for lønn.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-16, 12:06   #7
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.807
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streik på norske hotell - gjester blir plaget

Jeg støtter streiken, men ikke søren om jeg støtter slik oppførsel.

Jeg syns hotelleierne beveger seg hårfint på kanten av streikebryteri ved å holde åpent som de gjør, men om det i følge meg er umoralsk, er det dog ikke forbudt i følge norsk lov, ergo syns jeg de streikende har full rett til å være sinte og skuffa, men de har likevel å oppføre seg som anstendige folk!

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-16, 15:18   #8
Anita72
endelig ferdig studert
 
Anita72 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 1.282
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Sv: Streik på norske hotell - gjester blir plaget

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg har sett et par klipp, og jeg ble sint! Utrolig ufin oppførsel. Dytting og knuffing av gjester, og hurrarop og klapp når gjesten gir opp og går?!
Og jeg støtter heller ikke streiken. Jeg har lite til overs for streik som virkemiddel for lønn.

Hvilke virkemiddel tenker du på da?

__________________
03,07, 10
Anita72 er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-05-16, 16:16   #9
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streik på norske hotell - gjester blir plaget

Jeg støtter streiken, men man kan virkelig ikke plage gjester. De er ikke streikebrytere, og de fleste forbund beklager at streik går utover gjester, reisende, elever eller hvem det nå er av privatpersoner som blir rammet. Jeg syns streik er et greit virkemiddel, for det finnes knapt andre.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-16, 16:18   #10
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.093
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streik på norske hotell - gjester blir plaget

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Og jeg støtter heller ikke streiken. Jeg har lite til overs for streik som virkemiddel for lønn.

Helt enig. Jeg meldte meg ut av Utdanningsforbundet etter forrige lærerstreik. Jeg synes streik kun rammer uskyldige tredjepersoner.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no