Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Tar nordmenn for lett på svart arbeid?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-10-06, 12:47   #1
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Tar nordmenn for lett på svart arbeid?

Etter de siste dagers debatter rundt svart arbeid, sitter jeg igjen med inntrykket av at svært mange nordmenn synes svart arbeid er greit. Så ser jeg en undersøkelse som tv2-nettavisen utfører blant sine lesere, der 10% sier de har jobbet svart, 29% sier de har betalt for denne typen tjenester, og ytterligere 20% sier de har gjort begge deler. Altså har 59% enten utført eller betalt for svart arbeid.

Er det greit synes du, at dette tallet er så stort som det er?
Er det mangel på sosial samvittighet, som gjør at det er sånn, eller er det andre faktorer, f.eks privatøkonomi, som gjør utslaget her?

Til høyre i denne artikkelen, finner du undersøkelsen jeg viser til.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 13:57   #2
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar nordmenn for lett på svart arbeid?

Stort sett, nei. Men i enkelte sammenhenger er regelverket latterlig og da har hvertfall jeg null problemer med å jobbe/betale svart.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 14:19   #3
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.952
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tar nordmenn for lett på svart arbeid?

Jeg synes at det kommer an på hvordan en jobber, og for hvilke jobber en betaler svart. Når det kommer til det jeg vil kalle personlige transaksjoner, der venner og bekjente utveksler varer og tjenester så tror jeg at det handler mer om å pleie sosiale relasjoner. Om jeg får en kompis til å snekre litt i huset mitt - han hjelper meg fordi vi er venner - så mener jeg at det blir helt absurd om det skal blandes merverdiavgift og arbeidsgiveravgift inn i det hele.

Hvis jeg derimot henter inn anbud på en tjeneste, og velger den som er billigst og svart – så ville jeg begynnt å tvile på meg selv.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 14:31   #4
gurgle
Inhabil
 
gurgle sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.569
gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Sv: Tar nordmenn for lett på svart arbeid?

Jeg syns ikke noe om svart arbeid, verken å utføre det eller å benytte seg av det. Når vi pusset opp nå så spurte håndverkerne om vi ville ha priser med eller uten moms, vi valgte (selvsagt) med. Etter jul skal jeg kanskje være dagmamma, da skal jeg også betale skatt.


(Er forresten ikke så veldig lenge siden sist det var en tilsvarende diskusjon her).

__________________
-gurgle
gurgle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 15:00   #5
LaLuna
aldrende
 
LaLuna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.813
LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tar nordmenn for lett på svart arbeid?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Stort sett, nei. Men i enkelte sammenhenger er regelverket latterlig og da har hvertfall jeg null problemer med å jobbe/betale svart.

Vi overholder lovene vi er enige i, men de vi synes er latterlige, de bryter vi med god samvittighet.

__________________
Storebror (2003) og lillebror (2004)

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 15:14   #6
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar nordmenn for lett på svart arbeid?

Opprinnelig lagt inn av LaLuna, her.

Vi overholder lovene vi er enige i, men de vi synes er latterlige, de bryter vi med god samvittighet.

Klart, når du idiotforumelerer det, så høres det selvsagt dumt ut.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 15:17   #7
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar nordmenn for lett på svart arbeid?

Jeg skal være hvit dagmamma, og er litt satt ut over hvor mange som mener at DET er å kaste penger ut av vinduet.

Om svigerfar setter opp fire lamper her hjemme kommer han nok ikke til å sende faktura, men grensene mine ifht vennetjenester kontra svart arbeid er nok forholdsvis strikse. Sånn er det når både mor og far er regnskapsførere. (Lovlydige sådan! )

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-06, 12:55   #8
AvivA
Prøver så godt jeg kan :)
 
AvivA sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 389
AvivA er litt kulAvivA er litt kul
Standard

Sv: Tar nordmenn for lett på svart arbeid?

Lover burde følges, men det stopper jo ikke en person fra å gjøre ting. Det blir værst for dem når det bli oppdaget..

AvivA er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no