Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Mer om barnetv

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-10-06, 14:27   #1
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mer om barnetv

I en tråd her om dagen skrev en av brukerne av hun ikke likte Blomsterbarna, Postman Pat og diverse. I dag mens jeg holdt på nede, sto barnetv med Svampebob på oppe og jeg begynte å tenke på dette her med alle disse "fæle" barnetvprogrammene. Om man nå ser bort fra den mest opplagte skiten, med vold og diverse og tar for seg disse mer vanlige som folk ikke liker og så sammenligner dem med norske folkeeventyr; hva er da egentlig verst?

Om Askeladden hadde blitt utgitt i dag, der kan skjærer opp magen på trollet, hadde det vært noe for barna å se på? Eller hvor mange foreldre hadde blitt opprørt over Rottefangeren fra Hameln(?) som kidnapper alle barna? Eller prinsessen som bortføres av diverse og holdes innestengt i berg og tårn og gud vet hvor, der hun må lide seg gjennom mange år før hun blir reddet. Disse norske og utenlandske klassikerne er fulle i blod og gørr og jeg er overbevist om at de hadde blitt uglesett i dag, hadde de blitt gitt ut. Men jeg hører ingen som lar vær å lese slike eventyr til barna, se de på dukke/tegnefilm eller teater. Så hvorfor er gammelt blod og gørr bedre enn moderne tegne/dukkefilmer, der vold er utelatt og det faktisk ofte er et poeng som går ut på at man skal være greie og snille med hverandre?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-06, 14:28   #2
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.299
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mer om barnetv

Det var nok fordi det skjedde saktere i gamle dager. Mindre bråk og mas og sånn.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-06, 14:29   #3
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mer om barnetv

Så om vi setter dagens barnetv på lydløst og i slow motion, så er det altså greit?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-06, 14:29   #4
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mer om barnetv

De gamle eventyrene er for å lese, og ikke egnet til film. Jeg har også tenkt den tanken at det er rene skrekkhistorier, men det virker som om ungene ikke tenker som oss. De ser ikke for seg situasjonen slik som vi gjør. Nå er det vel så mange andre slags bøker man leser for ungene, jeg tror de gamle eventyrene kommer litt i bakgrunnen.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-06, 14:31   #5
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.299
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mer om barnetv

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Så om vi setter dagens barnetv på lydløst og i slow motion, så er det altså greit?

Jupp, skulle tro det. Det blir mindre skadelig om man fjerner bakgrunnsttøyen og bruker utskårede dukker fremfor unaturlige tegnefigurer.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 23:55   #6
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.119
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mer om barnetv

Ja, jeg må innrømme at jeg sensurerer eventyrene i blant.

Ikke tale om jeg får meg til å fortelle om pappaer som setter barna sine ut i skogen for å dø.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 23:59   #7
Ryli
lissom sjarmør
 
Ryli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.912
Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mer om barnetv

Sensur må til, ja.

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-06, 00:01   #8
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mer om barnetv

Jeg er forferdelig ond. Jeg sensurerer ikke. :evil:

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-06, 00:05   #9
Ryli
lissom sjarmør
 
Ryli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.912
Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mer om barnetv

Også jeg som hadde tenkt å spørre deg om du lese eventyr for meg på senga. Men da tør jeg jo ikke det.
Og jeg som trodde du var så søt og snill og nusselig og koselig.

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-06, 00:11   #10
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mer om barnetv

Hvertfall ikke i senga.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-06, 07:24   #11
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mer om barnetv

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, jeg må innrømme at jeg sensurerer eventyrene i blant.

Ikke tale om jeg får meg til å fortelle om pappaer som setter barna sine ut i skogen for å dø.

Vi sensurerer også, spesielt Hans og Grete. Jeg har egentlig aldri trodd at jeg kom til å sensurere eventyr, men akkurat i det tilfellet skjedde det helt naturlig. Det er rett og slett litt for sterk kost for en treåring. (Synes jeg)

Når det er sagt: Hva er galt med Blomsterbarna? (Sånn rent bortsett fra at det er inni granskauen kjedelig?) Svampebob ruler. Ingen over- ingen ved siden. Treåringen synes ikke det, mens mor og far er klistret til skjermen.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-06, 07:31   #12
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mer om barnetv

Vi har hele Asbjørnsen & Mos samlede verker, og der er det mye vold, faenskap og moral, i en fin smørje. Jeg innrømmer gladelig at jeg sensurerer noe av det når jeg leser. Men det er mye moro også, og poden hadde tilsynelatende ikke noe problem når jeg leser: "Og med dem skal jeg stikke dine øyne ut" og "knuse både marg og bene" f.eks. Han synes det bare er rasende festlig at den store Bukken Bruse vinner over det slemme trollet.

Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-06, 08:42   #13
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.637
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mer om barnetv

Vi har BBC-prime, og barnetv der er helt ypperlig synes vi. Om morgenen altså. Fimblene, teletubbiene etc. Men de er sikkert litt mer i målgruppen enn det norske barnetv. Vår jente sover når barnetv er på nrk1.
Og, ja jeg kommer nok til å sensurere eventyrene.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-06, 09:01   #14
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mer om barnetv

Apropos barne-TV på morgenen: I jula i fjor kom det er rå latter fra mannen min da de på barne-TV oppfordret ungene til å stå tidlig opp for å få med seg hele "Julemorgen", som begynte klokken åtte. Tidlig? Klokken åtte er sent, veldig sent, i vårt hus.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-06, 09:36   #15
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mer om barnetv

Vi har kjøpt Bamse-verdens sterkeste bjørn.
Kjempestas.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-06, 13:45   #16
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.388
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mer om barnetv

Nå var ikke eventyrene i første omgang ment som underholdning for nusselige små barn. Men voksne - så man bør ikke sammenligne folkeeventyr og barnetv helt uten videre.

Dessuten er det forskjell på å lese eventyr sammen, enn å bruke barne-tv som slapp-av-tid for slitne og travle voksne. En dvd med fimlene/bjørnen i det blå huset kan stå på mens jeg setter på vask/henger opp klær/lager mat.

Skumlere saker som folkeeventyr kan være, bør oppleves ikke langt unna et trygt voksenfang - men det kan være spennende å høre om.

Nå er også dagens utgave av de norske folkeeventyrene godt sensurert allerede. De senere årene har noen luringer funnet fram de med mer erotisk snert for eksempel - de vil jeg ha for meg selv så lenge.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-06, 13:56   #17
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mer om barnetv

Så barnetv her en dag.. om ei jente som ble "usynlig" fordi hun var så snill??

Synes det var en helt HÅPLØS barnetv..

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-06, 15:09   #18
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.119
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mer om barnetv

Jeg syns den var nydelig. Gro Dahle er jo egentlig helt genial. Storebror satt som fjetret, men vi måtte snakke om den etterpå.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-06, 16:30   #19
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mer om barnetv

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Så barnetv her en dag.. om ei jente som ble "usynlig" fordi hun var så snill??

Synes det var en helt HÅPLØS barnetv..


Nå har jeg ikke sett denne, men vil bare si at det er en vanlig problemstilling, spesielt blant jenter, av de gjør ALT som er forventet av dem og enda mer, slik at de faktisk blir litt usynlige. Om det er dette som er poenget her, så syns jeg det er ypperlig at det vises på barnetv.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-06, 18:12   #20
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.628
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mer om barnetv

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Tidlig? Klokken åtte er sent, veldig sent, i vårt hus.

Nå var det like før jeg innrapporterte denne meldingen altså. Gå og vask munnen din og ikke kom med slikt perverst griseprat.

*B-menneske*

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no