Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Saus til fisk

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-01-08, 13:00   #1
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Saus til fisk

Stekt fisk, ris/poteter/pasta og grönnsaker er god hverdagsmat som alle liker her, men jeg ender med posesaus for jeg tör ikke helt pröve meg på fiskesaus. Hjelp?

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-08, 13:09   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Saus til fisk

Hollandaisesaus, eggesmør og Sandefjordsmør er det vi helst bruker til fisk. Hvit saus også da, men oftest de tre overnevnte.

Hollandaisesaus:

75 gram meierismør
1 dl kremfløte
2 eggeplommer
saften av 1 sitron

Bland alt i en kjele og rør til det tykner over svak varme. Rør godt hele tiden og hold sausen varm i varmbad. Den må ikke koke. Mengden sitron kan minkes, jeg liker den ikke så sur men det er en smakssak.

Eggesmør (nydelig til torsk)

4 hardkokte egg
250 g normalsaltet smør
litt finhakket bladpersille

Smelt smøret og bland i egg i småbiter (jeg deler dem på langs og tvers i eggedeleren så det blir små firkanter). Bland inn persille.

Sandefjordsmør

200 gram smør
2 dl fløte
1 bunt persille
salt og hvit pepper


1. Smelt smøret, men ikke over kokepunktet.

2. Rør i fløten og bland i finhakket persille. Smak til med salt og pepper. Crème fraiche isteden for fløte gir en noe skarpere smak. Passer til kokt laks og ørret.

Ellers synes jeg vanlig lettrømme er snadder til laks, og jeg lager en utrolig god rømmesalat som passer så godt til laks at jeg ikke klarer å spise laks uten! Da blander jeg bare isbergsalat og evt. annen salat, litt agurk i tynne skiver og gulrotstrimler samt små eplebiter i en salatbolle og vender inn en blanding av et beger rømme, sitronsaft og sukker. Fantastisk!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no