Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Oppskrift på and?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-12-11, 07:48   #1
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oppskrift på and?

Det finnes sikkert her inne, men "and" har tre bokstaver og er ikke søkbart. Jeg har fire stooooore ender i kjøleskapet, jeg hadde glemt at alt er større i Amerika da jeg leste på en norsk nettside at de veier ca 1,5 kilo og rekker til to personer og derfor konkluderte med at fire ender nok måtte til for seks voksne og to barn. Mine ender veier i snitt 2,15 kilo hver og er hormonfrie og frittgående og har levd lykkelige liv i hippieland og ble kjøpt i en ikke-kjede-butikk som er lokalt eid og familieeid og har ligget på samme hjørnet siden 1938.

Hva skal jeg finne på med dem? Jeg har bare spist and i chinatown og jeg har ikke lyst på noe som smaker hoisinsaus.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-11, 08:27   #2
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.816
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrift på and?

Min mormor laget dem alltid omtrent som kalkun. Med sviskestuffing og helsteking til gjennomstekt. Smøring med smeltet smør tilsatt krydder på utsiden. Servert med brun saus, poteter og grønnsaker, samt svisker og epler.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-11, 08:30   #3
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrift på and?

Gjør som kalkun, men har du mulighet bør de stekes på rist i langpanne. Det drypper veldig mye fett av dem. Fettet skal du selvsagt ta vare på og steke poteter i.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-11, 08:38   #4
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.174
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrift på and?

Jeg ville skjært ut brystene, rosastekt de og servert med noe snaksens til.

Lårene ville jeg confitert, og resten ville jeg kokt kraft på.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-11, 11:00   #5
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrift på and?

Når jeg tenker meg om ville jeg gjort som Nextlife. Confitert and er det beste som finnes!

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-11, 18:50   #6
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrift på and?

Men blir det snaut med bare brystene? Ett stort bryst per person?

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-11, 18:55   #7
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Oppskrift på and?

Nei, det blir ganske passelig vil jeg tro. Vi har andebryst hver julaften, og jeg beregner egentlig 1 bryst per voksen. Barnet spiser ikke så mye kjøtt, så henne teller jeg ikke. Vi skal være fire voksne i år. Jeg har kjøpt seks andebryst, men det er bare fordi jeg skal være sikker på at det skal være rester. Vi pleier nemlig å lage pai med andebryst-restene, og det er årets beste pai.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-11, 20:44   #8
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.965
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppskrift på and?

Ender må uansett behandles med tilbørlig respekt og ærbødighet.

Ellers har jeg bare laget andebryst før, og med sprø svor er det nydelig.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-11, 23:07   #9
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppskrift på and?

Ett andebryst per person er mer enn nok, ja. Og andeconfit er nammenam, ikke at jeg aner hvordan en konfiterer. Jeg får bare servert det av pappaen min.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-11, 09:33   #10
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.174
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrift på and?

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Ett andebryst per person er mer enn nok, ja. Og andeconfit er nammenam, ikke at jeg aner hvordan en konfiterer. Jeg får bare servert det av pappaen min.

Jeg ser at du ikke spør hvordan det lages, men fikk så lyst å fortelle det likevel.

Man legger det man skal konfitere i grovsalt noen timer (2-4), deretter koker man det i fett, lav varme og lang koketid.
For andelår ville jeg selvfølgelig kokt i andefett, og brukt 100 grader til kjøttet løsner fra beina, noe som sikkert tar i alle fall 2 1/2 time.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-11, 09:35   #11
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.217
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oppskrift på and?

Kanskje jeg blir nødt til å kjøpe and til romjulen. Andebryst og andeconfit er jo noe av det beste som finnes.

Hva bruker dere som tilbehør til and?

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-11, 09:43   #12
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.174
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrift på and?

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Kanskje jeg blir nødt til å kjøpe and til romjulen. Andebryst og andeconfit er jo noe av det beste som finnes.

Hva bruker dere som tilbehør til and?

Jeg må ha noe søtlig til, ofte blir det tomat/rødbetepurè
http://www.independent.co.uk/life-st...e-1803221.html
noe med litt bitterhet, f. eks rosenkål eller spinat, og noe med løk, f. eks løkkompott.
16-åringen i huset elsker å ha maisstuing til, så det har vi også.

Vi skal ha and 1. juledag, og da blir nok tilbehøret som nevnt over.
Saus vet jeg ikke helt, faren min har vært å funnet en saus med plommer, kanelstang og anis i (tro jeg det var), men jeg liker best salte sauser, så da blir det sikker begge deler.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-11, 10:19   #13
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppskrift på and?

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg ser at du ikke spør hvordan det lages, men fikk så lyst å fortelle det likevel.

Man legger det man skal konfitere i grovsalt noen timer (2-4), deretter koker man det i fett, lav varme og lang koketid.
For andelår ville jeg selvfølgelig kokt i andefett, og brukt 100 grader til kjøttet løsner fra beina, noe som sikkert tar i alle fall 2 1/2 time.

Kult, det er gøy å vite hvordan det lages! Jeg lager masse mat jeg altså, men akkurat and har jeg ikke prøvd meg på enda.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no