Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Såpekassetråd: For illsinte rants om ting som kanskje ikke er viktig, MEN ÆRLIG TALT!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-02-21, 22:03   #981
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.174
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Såpekassetråd: For illsinte rants om ting som kanskje ikke er viktig, MEN ÆRLIG T

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Nå må da folk snart lære at det ikke skrives fastelaven!

Det skrives fastelavn - FASTELAVN, FASTELAVN!!! UTEN E PÅ SLUTTEN!

Ja!

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv  
Gammel 12-02-21, 06:12   #982
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.333
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Såpekassetråd: For illsinte rants om ting som kanskje ikke er viktig, MEN ÆRLIG T

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Nå må da folk snart lære at det ikke skrives fastelaven! Så nettopp et bakeri som på sin reklameplakat kunne opplyse kundene om at "På søndag er det FASTELAVENS"

Det er så ille der ute at jeg tror man må være glad for at det ikke var FASTE LAVENS de annonserte.

Madicken er ikke aktiv  
Gammel 12-02-21, 10:58   #983
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv
 
Ellisiv sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.355
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Såpekassetråd: For illsinte rants om ting som kanskje ikke er viktig, MEN ÆRLIG T

Forfordele betyr ikke, IKKE I K K E at den som har blitt forfordelt har blitt favorisert. Det betyr tvert i mot det helt motsatte. Det er såååå mange som bruker det ordet feil altså!

forfordele (bokmål/riksmål/nynorsk)

Å gi noen mindre enn en rettmessig har krav på.
Kari ble forfordelt i arveoppgjøret etter sin far Johan, siden faren like før sin død flyttet huset og hytta over på sin sønn Nils.

__________________
Ellisiv

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv  
Gammel 12-02-21, 11:51   #984
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.212
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Såpekassetråd: For illsinte rants om ting som kanskje ikke er viktig, MEN ÆRLIG T

Opprinnelig lagt inn av Ellisiv, her.

Forfordele betyr ikke, IKKE I K K E at den som har blitt forfordelt har blitt favorisert. Det betyr tvert i mot det helt motsatte. Det er såååå mange som bruker det ordet feil altså!

forfordele (bokmål/riksmål/nynorsk)

Å gi noen mindre enn en rettmessig har krav på.
Kari ble forfordelt i arveoppgjøret etter sin far Johan, siden faren like før sin død flyttet huset og hytta over på sin sønn Nils.

Ordet har faktisk to betydninger.
https://ordbok.uib.no/FORFORDELE
https://www.aftenposten.no/kultur/i/A2Xjj/forfordeling

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv  
Gammel 12-02-21, 12:02   #985
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Såpekassetråd: For illsinte rants om ting som kanskje ikke er viktig, MEN ÆRLIG T

Opprinnelig lagt inn av Ellisiv, her.

Forfordele betyr ikke, IKKE I K K E at den som har blitt forfordelt har blitt favorisert. Det betyr tvert i mot det helt motsatte. Det er såååå mange som bruker det ordet feil altså!

forfordele (bokmål/riksmål/nynorsk)

Å gi noen mindre enn en rettmessig har krav på.
Kari ble forfordelt i arveoppgjøret etter sin far Johan, siden faren like før sin død flyttet huset og hytta over på sin sønn Nils.

JAAA!

Samme med skamros. Det betyr er ikke megapositivt og chempebra. Det betyr AT MAN FÅR ROS MAN IKKE HAR FORTJENT!!!

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv  
Gammel 12-02-21, 12:02   #986
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.119
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Såpekassetråd: For illsinte rants om ting som kanskje ikke er viktig, MEN ÆRLIG T

Når et ord blir såpass "ødelagt" av misforståelser at det får to STIKK motsatte betydninger, så må man slette det og finne på et nytt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv  
Gammel 12-02-21, 12:03   #987
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.735
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Såpekassetråd: For illsinte rants om ting som kanskje ikke er viktig, MEN ÆRLIG T

Jeg er så LEI av MEG SELV! Jeg går rundt og er deppa og uten livslyst selv om jeg egentlig har det MYE BEDRE under corona enn veldig mange andre. Kan jeg ikke bare skjerpe meg?! Dessuten fryser jeg.

__________________
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.

Sist redigert av Primrose : 12-02-21 kl 12:09. Årsak: Rettet skrivefeil. Ble ekstra oppgitt.
Primrose er ikke aktiv  
Gammel 12-02-21, 12:05   #988
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.616
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Såpekassetråd: For illsinte rants om ting som kanskje ikke er viktig, MEN ÆRLIG T

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Når et ord blir såpass "ødelagt" av misforståelser at det får to STIKK motsatte betydninger, så må man slette det og finne på et nytt.

Word.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv  
Gammel 12-02-21, 12:07   #989
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.952
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Såpekassetråd: For illsinte rants om ting som kanskje ikke er viktig, MEN ÆRLIG T

Opprinnelig lagt inn av Primrose, her.

Jeg er så LEI av MEG SELV! Jeg går rundt og er deppa og uten livslyst selv om jeg egentlig har det MYE BEDRE under corona en veldig mange andre. Kan jeg ikke bare skjerpe meg?! Dessuten fryser jeg.

Jeg fryser ikke, men ellers kunne jeg skrevet nøyaktig det samme om meg selv.

Kan jeg ikke bare FOR POKKER TA MEG SAMMEN??????

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv  
Gammel 12-02-21, 12:11   #990
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.596
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Såpekassetråd: For illsinte rants om ting som kanskje ikke er viktig, MEN ÆRLIG T

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg fryser ikke, men ellers kunne jeg skrevet nøyaktig det samme om meg selv.

Kan jeg ikke bare FOR POKKER TA MEG SAMMEN??????

til dere begge, og andre som trenger det. Noen ganger må man bare glemme å ta seg samme, og heller pjuske litt på seg selv.


Og for å rante litt, siden jeg ført er i denne tråden: er det så vanskelig å TA HENSYN TIL ANDRE?! Bruke blinklys, se seg for, gi litt plass? FOLKESKIKK, rett og slett.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv  
Gammel 12-02-21, 12:18   #991
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv
 
Ellisiv sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.355
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Såpekassetråd: For illsinte rants om ting som kanskje ikke er viktig, MEN ÆRLIG T

Opprinnelig lagt inn av Molly, her.

Ordet har faktisk to betydninger.
https://ordbok.uib.no/FORFORDELE
https://www.aftenposten.no/kultur/i/A2Xjj/forfordeling


Det er fortsatt feil, selv om det er mange som bruker det feil.


forfordele (bokmål/riksmål/nynorsk)

Å gi noen mindre enn en rettmessig har krav på.
Kari ble forfordelt i arveoppgjøret etter sin far Johan, siden faren like før sin død flyttet huset og hytta over på sin sønn Nils.
Som autoantonym: Å gi noen mer enn en rettmessig har krav på.
Kari ble forfordelt i arveoppgjøret etter sin far Johan, siden faren hadde satt bilen og båten i Karis navn like før sin død.
Merk: Betydning (1) er tradisjonelt den korrekte i norsk, men de senere årene har betydning (2) også blitt tatt i bruk, spesielt av yngre personer. Betydning (2) er omstridt og må ansees som feil[1]. For å unngå misforståelser bør man være forsiktig med å bruke ord i to stikk motsatte betydninger.

__________________
Ellisiv

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv  
Gammel 12-02-21, 12:25   #992
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Såpekassetråd: For illsinte rants om ting som kanskje ikke er viktig, MEN ÆRLIG T

Jo, men anses som feil av hvem? Ord skifter betydning over tid, og når tilstrekkelig mange bruker den nye betydningen, går det ikke an å si at den er feil lenger, uansett hva den historiske betydningen måtte være. Så det er nok Polyannas løsning som er den eneste mulige i de verste overgangsfasene.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv  
Gammel 12-02-21, 12:43   #993
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.119
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Såpekassetråd: For illsinte rants om ting som kanskje ikke er viktig, MEN ÆRLIG T

Altså, MDG!!

Det skal bygges nytt reservevannforsyningsanlegg til Oslo. Dette skal gå fra Tyrifjorden og gjennom marka, og så skal det bygges et stort anlegg for behandling, på Huseby. Administrasjonsbygget som skal dekke 4 dekar (!!) (som kunne ligget HVOR SOM HELST!!), det skal de plassere på "Blomsterjordet", et spesielt mangfoldig område med matjord, og det er faktisk i strid med jordvernloven!

https://vartoslo.no/colin-murphy-hel...BCASP-AhbYTX4g

Et enormt anleggsområde er rigget opp i Mærradalen, som i tillegg til å være "hagen" til 2 barneskoler, en ungdomsskole, en vgs og minst en barnehage, i tillegg de alle de som bor i blokkene på Hovseter, er et helt unikt område med tanke på artsmangfold. Det er det mest fuglerike området i det bebygde Oslo, med mange rødlistede arter, flere hekkende.

Derfor ble det lovet dyrt og hellig at man skulle ta SÅÅ godt vare på dette i anleggstiden. Det skulle sikres at det ikke rant masse fra byggeplassen (det røyk med en gang, det har rent en masse gris ned i bekken og dalen), det skulle ikke sprenges i skoletiden (røk med en gang, og de har sprengt i tide og utide siden), det skulle gjøres trafikksikringsstiltak (gitt blaffen i). Et fantastisk og veldig mye brukt turområde er sperret av. Og de skal holde på i SYV ÅR!!!

I tillegg skal de rasere Sollerudstranda, like lenge, for utkjøring av masser. Sollerudstranda er en veldig tilgjengelig strand, fordi den ligger en steinkast fra en togstasjon, og dermed en kjempeviktig møteplass for ungdom fra overalt.

Jeg opplever at det er altfor mye symbolpolitikk med MDG, og for lite av det kjedelige "på bakken"-arbeidet som krever at man følger opp en entreprenør, sanksjonerer, krever rutiner og alt det andre gørre, men kjempeviktige.

Og for å TOPPE det, så skal altså byråden for MILJØ (!!!) og samferdsel, Lan Marie Berg, fyre av den første tunnelsalven (de har allerede sprengt i månesdvis, men denne er ekstra stas) neste uke, MIDT I FØKKINGS SKOLETIDEN!!!! For liksom å FEIRE alle løftebruddene?!


Ekstra krydder er at MDG også har satt kjepper i hjulet for en annen, planlagt tunnel (for biler, da) akkurat samme sted, som har vært lovet prioritert i flere tiår, men aldri kommer, som ville vært en enorm hjelp for luftkvaliteten og trafikksikkerheten for 10 000-vis av beboere akkurat her. Som et ekstra spark, liksom.

Føkk, altså! Og sånt skal man komme unna med?!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv  
Gammel 12-02-21, 12:50   #994
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.808
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Såpekassetråd: For illsinte rants om ting som kanskje ikke er viktig, MEN ÆRLIG T

Jeg er så DRITTLEI av denne kulden nå!
Motoren til varmeveksleren i villaventen har røket, så nå kommer det inn bare ISKALD luft!
Alle hytteannonser er misvisende og villedende og får deg til å håpe og tro du at du kan ha råd til en hytte NÅR DU IKKE HAR DET, FORDI DET DU SER PÅ KOSTER MINST EN HALV MILLION MER ENN DET DU TROR DETKOSTER! Og så bruker du unødvendig masse tid på å kontakte hytteleverandører i øst og i vest.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv  
Gammel 12-02-21, 13:00   #995
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.637
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Såpekassetråd: For illsinte rants om ting som kanskje ikke er viktig, MEN ÆRLIG T

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Altså, MDG!!

Det skal bygges nytt reservevannforsyningsanlegg til Oslo. Dette skal gå fra Tyrifjorden og gjennom marka, og så skal det bygges et stort anlegg for behandling, på Huseby. Administrasjonsbygget som skal dekke 4 dekar (!!) (som kunne ligget HVOR SOM HELST!!), det skal de plassere på "Blomsterjordet", et spesielt mangfoldig område med matjord, og det er faktisk i strid med jordvernloven!

https://vartoslo.no/colin-murphy-hel...BCASP-AhbYTX4g

Et enormt anleggsområde er rigget opp i Mærradalen, som i tillegg til å være "hagen" til 2 barneskoler, en ungdomsskole, en vgs og minst en barnehage, i tillegg de alle de som bor i blokkene på Hovseter, er et helt unikt område med tanke på artsmangfold. Det er det mest fuglerike området i det bebygde Oslo, med mange rødlistede arter, flere hekkende.

Derfor ble det lovet dyrt og hellig at man skulle ta SÅÅ godt vare på dette i anleggstiden. Det skulle sikres at det ikke rant masse fra byggeplassen (det røyk med en gang, det har rent en masse gris ned i bekken og dalen), det skulle ikke sprenges i skoletiden (røk med en gang, og de har sprengt i tide og utide siden), det skulle gjøres trafikksikringsstiltak (gitt blaffen i). Et fantastisk og veldig mye brukt turområde er sperret av. Og de skal holde på i SYV ÅR!!!

I tillegg skal de rasere Sollerudstranda, like lenge, for utkjøring av masser. Sollerudstranda er en veldig tilgjengelig strand, fordi den ligger en steinkast fra en togstasjon, og dermed en kjempeviktig møteplass for ungdom fra overalt.

Jeg opplever at det er altfor mye symbolpolitikk med MDG, og for lite av det kjedelige "på bakken"-arbeidet som krever at man følger opp en entreprenør, sanksjonerer, krever rutiner og alt det andre gørre, men kjempeviktige.

Og for å TOPPE det, så skal altså byråden for MILJØ (!!!) og samferdsel, Lan Marie Berg, fyre av den første tunnelsalven (de har allerede sprengt i månesdvis, men denne er ekstra stas) neste uke, MIDT I FØKKINGS SKOLETIDEN!!!! For liksom å FEIRE alle løftebruddene?!


Ekstra krydder er at MDG også har satt kjepper i hjulet for en annen, planlagt tunnel (for biler, da) akkurat samme sted, som har vært lovet prioritert i flere tiår, men aldri kommer, som ville vært en enorm hjelp for luftkvaliteten og trafikksikkerheten for 10 000-vis av beboere akkurat her. Som et ekstra spark, liksom.

Føkk, altså! Og sånt skal man komme unna med?!

Har du vært i kontakt med statsforvalteren?

annemede er ikke aktiv  
Gammel 12-02-21, 13:02   #996
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.212
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Såpekassetråd: For illsinte rants om ting som kanskje ikke er viktig, MEN ÆRLIG T

Opprinnelig lagt inn av Ellisiv, her.

Det er fortsatt feil, selv om det er mange som bruker det feil.


forfordele (bokmål/riksmål/nynorsk)

Å gi noen mindre enn en rettmessig har krav på.
Kari ble forfordelt i arveoppgjøret etter sin far Johan, siden faren like før sin død flyttet huset og hytta over på sin sønn Nils.
Som autoantonym: Å gi noen mer enn en rettmessig har krav på.
Kari ble forfordelt i arveoppgjøret etter sin far Johan, siden faren hadde satt bilen og båten i Karis navn like før sin død.
Merk: Betydning (1) er tradisjonelt den korrekte i norsk, men de senere årene har betydning (2) også blitt tatt i bruk, spesielt av yngre personer. Betydning (2) er omstridt og må ansees som feil[1]. For å unngå misforståelser bør man være forsiktig med å bruke ord i to stikk motsatte betydninger.

Hvis du ser på denne så står det ikke noe om at den ene av de to betydningene må anses for å være feil? Dette ser ut til å være UiB og Språkrådets to likeverdige beskrivelser av ordet. Som jo er totalt motsatte, og dermed gjør at ordet er ubrukelig.

https://ordbok.uib.no/FORFORDELE

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv  
Gammel 12-02-21, 13:30   #997
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv
 
Ellisiv sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.355
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Såpekassetråd: For illsinte rants om ting som kanskje ikke er viktig, MEN ÆRLIG T

Ikke enig. UIB tar innover seg at mange bruker ordet feil, så mange at det kan bety begge deler. Det gjør det ikke riktigere, men gjør ordet, som Toffski også sier, ubrukelig.

__________________
Ellisiv

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv  
Gammel 12-02-21, 13:42   #998
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Såpekassetråd: For illsinte rants om ting som kanskje ikke er viktig, MEN ÆRLIG T

Etter dritmange år på medisinstudie og etterfølgende praksis kunne en kanskje forvente at leger vet forskjellen på overgangsalder og menopause?
Eller?
Ikke? Nei, ikke det nei

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv  
Gammel 12-02-21, 13:47   #999
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.119
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Såpekassetråd: For illsinte rants om ting som kanskje ikke er viktig, MEN ÆRLIG T

Oi, det vet ikke jeg heller, trodde det var det samme...?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv  
Gammel 12-02-21, 13:48   #1000
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.119
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Såpekassetråd: For illsinte rants om ting som kanskje ikke er viktig, MEN ÆRLIG T

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Har du vært i kontakt med statsforvalteren?

Ikke jeg, men både lokalavdelingen av partiet mitt (Venstre) og Naturvernforbundet lokalt jobber som bare det. Foreløbig totalt uten resultater, da.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv  
Lukket tråd


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no