Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Kunne du kjørt taxi?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-12-10, 12:07   #41
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Kunne du kjørt taxi?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

[surpomp]
Dette er bare tull. Likestilling handler om verdi. Ikke om millimetermåling av alt mulig tull. Den dagen menn og kvinner sorteres på personlige egenskaper og ikke på kjønn er det likestilling mellom kjønnene. Den dagen folk av alle etnisiteter sorteres på bakgrunn av personlige egenskaper og ikke på bakgrunn av etnisitet er det likestilling mellom etnisiteter. Det har ingenting å gjøre med at halvparten av alle taxiførere skal være muslimske kvinner. Forøvrig kan man heller ikke dele i halvparter. Skal du dele etter etnisiteter eller religioner så må du da strengt tatt dele i forhold til spredningen i befolkningen ellers blir det ikke nok av minoritetene til å likestilles med noen som helst på noe område.

Forøvrig mener jeg av hele mitt hjerte at man skal ta likestillingsproblematikk på alvor. Jeg mener også av hele mitt hjerte at løsningen ikke er å si at alle frisører skal tjene det samme som alle bilmekanikere fordi de har like lang utdannelse. Ja - eller sykepleiere og ingeniører da - om man nå vil ha et annet eksempel.

[/surpomp]



Ja, tråden var jo ment som en harsellas med den der rigide kvoteringslikestillingen man er så opptatt av her i landet.

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-10, 12:27   #42
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kunne du kjørt taxi?

Jeg kunne ikke ha vært taxisjåfør. Jeg hadde klart taklet bilkjøringen og finne fram og sånt, men problemet er jo det at jeg har ikke gått på taxisjåførskolen hvor man lærer hvordan Ting Egentlig Er. Om man lurer på om hvordan man burde endre miljøpolitikken i Norge, bare spør en drosjesjåfør, h*n vet svaret. Spør om hva som er problemet med innvandringspolitikken, no problemo, drosjesjåføren vet svaret.

Jeg pleier alltid å spørre drosjesjåfører om sånne ting om de begynner å slå av en prat (holder de kjeft så er jeg lykkelig for det) og jeg har til dags dato aldri hørt en drosjesjåfør si "Dette vet jeg ikke noe om, det er utenfor mitt fagfelt". De kan alt! Virkelig! Og det kan ikke jeg. Så det hadde ikke gått.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-10, 12:28   #43
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kunne du kjørt taxi?



Jepp. Enig med Esme. :kjenner en taxisjåfør:

  Svar med sitat
Gammel 09-12-10, 12:47   #44
Maylen
På lukket avdeling
 
Maylen sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Innlegg: 1.430
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Sv: Kunne du kjørt taxi?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg kunne ikke ha vært taxisjåfør. Jeg hadde klart taklet bilkjøringen og finne fram og sånt, men problemet er jo det at jeg har ikke gått på taxisjåførskolen hvor man lærer hvordan Ting Egentlig Er. Om man lurer på om hvordan man burde endre miljøpolitikken i Norge, bare spør en drosjesjåfør, h*n vet svaret. Spør om hva som er problemet med innvandringspolitikken, no problemo, drosjesjåføren vet svaret.

Jeg pleier alltid å spørre drosjesjåfører om sånne ting om de begynner å slå av en prat (holder de kjeft så er jeg lykkelig for det) og jeg har til dags dato aldri hørt en drosjesjåfør si "Dette vet jeg ikke noe om, det er utenfor mitt fagfelt". De kan alt! Virkelig! Og det kan ikke jeg. Så det hadde ikke gått.

Det får du en innføring i under kjentmannsprøven.

__________________
Du vet du har sittet for lenge ved PC'en,
når du dobbeltklikker tampongen opp i...
Maylen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-10, 12:48   #45
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kunne du kjørt taxi?

Nei. Av den enkle grunn at jeg sliter i perioder med å holde meg våken.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-10, 18:29   #46
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kunne du kjørt taxi?

Jeg er jo enig med smilefjes jeg også altså - kjønnene må skilles på personlige egenskaper før det blir full likestilling.

Jeg har gått Maskin og mek. f.eks (Abeidsmarkedstiltak), og fant jo fort ut at det ikke var noe for meg, for de schvære dreiebenkene var skumle, men det var bedre enn å gå arbeidsledig. Og jeg er overhodet ikke redd for å bli møkkete, men i det store og hele var det morsommere å bølle med gutta jeg gikk sammen med, enn å lage alskens hageporter i smijern og malingskrape. Jeg har dog laget mitt eget rørsnitt
Og sambo er den som baker marsipankake her i huset, fordi han er flinkest av oss til det. Så vi tenker ikke på hvem som er mannen og hvem som er dama når oppgavene skal fordeles. Det er likestilling i mitt hode.

  Svar med sitat
Gammel 09-12-10, 19:37   #47
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kunne du kjørt taxi?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Tja, jeg har vel aldri helt skjønt hvordan man demonstrerer likestilling ved å fremstille seg som en "mann". (Legg merke til hermetegnene.)

Firmaet jeg jobber i er svært mannsdominert, bransjen jeg jobber i er mannsdominert, men det er allikevel godt innarbeidet at det ikke lenger blir sagt "jeg trenger fire mann der" eller "åtte sterke menn, takk!" eller noe i den dur. Vi bruker stillingsbetegnelse eller "person". Både fra kundens side og vår.

Men så er vi hippier, da.

I stand corrected, siden jeg har fått et ønske om å skaffe til veie "noen sterke karer".

Det kom derimot fra en kvinne. Kanskje hun prøver å være en av gutta?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-10, 19:41   #48
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kunne du kjørt taxi?

Jeg har ikke kvalifikasjoner til å være taxisjåfør. Hater lukeparkering, elendig på å finne frem, liker ikke å kjøre bil, blir engstelig av brautende mennesker og går lei av nonsenseprat i løpet av kort tid. Fløyel derimot - du har rett, du kjører som en taxisjåfør. Ment på best mulig måte.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-10, 19:47   #49
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kunne du kjørt taxi?

Kunne sikkert kjørt taxi jeg, selv om det ikke er en yrkesvei jeg kunne tenkt meg. Det jeg derimot aldri kunne blitt var lege, eller sykepleier. Jeg blir svimmel bare jeg tenker på hva vi har inni kroppen av diverse organer. Eller blod, huff.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 09:21   #50
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kunne du kjørt taxi?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

I stand corrected, siden jeg har fått et ønske om å skaffe til veie "noen sterke karer".

Det kom derimot fra en kvinne. Kanskje hun prøver å være en av gutta?



Det der er noe annet. Det der er en dame som omsider ser en mulighet til en Coca-Cola-Light-Break.

  Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 12:01   #51
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kunne du kjørt taxi?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.



Det der er noe annet. Det der er en dame som omsider ser en mulighet til en Coca-Cola-Light-Break.

Neppe.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 12:05   #52
Avelonia
Gangster girl
 
Avelonia sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Innlegg: 1.389
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Sv: Kunne du kjørt taxi?

Ja, det kunne.
Mannen min kjører taxi.

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 12:07   #53
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kunne du kjørt taxi?

Nei, det ser kjedelig ut å kjøre taxi. Men ellers er jeg for at det burde være jevnere kjønnsfordeling i mange yrker.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 16:23   #54
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Kunne du kjørt taxi?

Så kommer oppfølgingsspørsmålet. Hvilke kjønnsstrukturer er det vi må bekjempe for at flere menn, som ser ut til nådeløst å bli sosialisert inn i taxiyrket, skal bli sosionom, tannlegeassistent eller byråkrat? Her må likestillingsombudet på banen får å få kartlagt landskapet.

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 16:26   #55
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kunne du kjørt taxi?

Sørge for at tannlegeassistentene også får Mercedes som jobb-bil. :would have worked on me:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 16:55   #56
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kunne du kjørt taxi?

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Så kommer oppfølgingsspørsmålet. Hvilke kjønnsstrukturer er det vi må bekjempe for at flere menn, som ser ut til nådeløst å bli sosialisert inn i taxiyrket, skal bli sosionom, tannlegeassistent eller byråkrat? Her må likestillingsombudet på banen får å få kartlagt landskapet.

Ikke en eneste en, såvidt jeg kan skjønne. Mange av de som kjører taxi ender jo nettopp opp som andre yrker fordi de jobber med taxikjøring under studiene. Prosjektet er med andre ord i gang allerede.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no