Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

[Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-10-10, 10:57   #21
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Vi pleier å ha enorme flokker av sidensvans i hagtornen vår. De ribber treet fullstendig og flyr så videre. Jeg elsker den korte stunden og er lykkelig hver gang jeg får oppleve det. Nå skal vi flytte, og jeg må nok sette ned noe tilsvarende i den nye hagen.

  Svar med sitat
Gammel 17-10-10, 11:07   #22
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

I vår hage er det nesten bare kjedelige fugler, men de trenger jo mat de og. Vi henger it nett med peanøtter, det var det eneste som ble spist i fjor. Meisebollene endte vi med å smuldre opp til endene rundt påske.

Til dere fugleentusiaster; det trengs vistnok fuglekasser til stær, bestanden synker. Jeg fant en fin artikkel om fuglekasser og vedlikehold her et sted, skal se om jeg finner den igjen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-10, 11:29   #23
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

I borettslaget vårt er det ikke lov å mate fuglene.

Jeg er vokst opp på bondelandet, og husker med glede hvor fint det var å sitte ved kjøkkenvinduet og studere det yrende livet på fulgebrettet utenfor. Jeg tror mor telte bortimot 50 ulike fulgleslag som hadde besøkt oss gjennom en vinter. En dag var ene bjørka vår knall rød av dompapp, opptil flere ganger hadde vi fasan i fugleneket - det så ganske så artig ut med den digre fuglen som lå bedagelig anlagt på toppen av neket. Rett som det var kom ekorn og forsynte seg med nøtter mor hadde lagt ut.

En hel vinter hadde vi ei kjøttmeis som sov i lufteventilen på soverommet til mor og far. Hun fløy inn gjennom vinduet når det nærmet seg kveld, la seg til å sove i ventilen, og om morgenen fløy hun ut igjen. Dette skjedde hver eneste kveld/natt hele vinteren gjennom. Mor mi var overbevist om at det var samme fuglen som sang så vakkert i treet utenfor vinduet da våren og sommerne kom.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-10, 12:18   #24
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Vi har ikke så mange spennende fugler her i byen heller vinterstid, men jeg regner med store flokker med sidensvans kommer på sin årlige visitt når som helst på trekk sørover. I fjor ble en enslig sidensvans igjen her i nabolaget, og holdt seg sammen med meisene og grønnfinkene hele vinteren.
Etter jul, når det begynner å gå mot lysere tider, kommer store flokker med snøspurv. De er på vei mot hekkeområdene i nord, og på det meste hadde vi sikkert godt over 200 fugler i hagen samtidig. De er utrolig flotte
Svigerforeldrene mine som bor litt innover i landet, har nøtteskriker som faste gjester på fuglebrettet, de er veldig skjeldne fugler her i nord.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-10, 12:20   #25
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Snetitting...

  Svar med sitat
Gammel 17-10-10, 13:39   #26
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Sidensvans hadde vi også enorme mengder av en kort periode sist sesong. Da jeg bodde på oslo øst for mange år siden hadde jeg store mengder stillits i hagen. Det er en fugl jeg ikke har sett verken før eller senere;

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-10, 13:44   #27
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Er snetitting og snøspurv den samme? Tror aldri jeg har sett snøspurv, men så vakker den er!



Midtvinters bør meisebollene knuses litt inni nettet før de henges ut for at fuglene skal klare å spise av dem. Har tenkt å forsøke meg på egne meiseboller litt utpå vinteren også. Og ja; til våren skal vi henge opp fuglekasser i ulike størrelser.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-10, 13:45   #28
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Det er den samme fuglen ja. Snetitting er det ordet som brukes i Finnmark.

  Svar med sitat
Gammel 17-10-10, 13:55   #29
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Vi pleier å ha enorme flokker av sidensvans i hagtornen vår. De ribber treet fullstendig og flyr så videre. Jeg elsker den korte stunden og er lykkelig hver gang jeg får oppleve det. Nå skal vi flytte, og jeg må nok sette ned noe tilsvarende i den nye hagen.

Slike har de siste dagene vært i enorme flokker på utsiden av stuevinduet mitt. De er nydelige.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-10, 13:57   #30
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Er snetitting og snøspurv den samme? Tror aldri jeg har sett snøspurv, men så vakker den er!



Midtvinters bør meisebollene knuses litt inni nettet før de henges ut for at fuglene skal klare å spise av dem. Har tenkt å forsøke meg på egne meiseboller litt utpå vinteren også. Og ja; til våren skal vi henge opp fuglekasser i ulike størrelser.


Å den var vakker! Har aldri sett slik her.

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-10, 14:02   #31
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Blåmeisene har begynt å hakke på tetningslistene på vinduene. Vil de inn og varme seg eller?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-10, 15:21   #32
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Slike har de siste dagene vært i enorme flokker på utsiden av stuevinduet mitt. De er nydelige.

Sidensvans er flotte, men flokkene blir av og til så store at det bikker over til å bli Hitchcock-aktig, når de samler seg i trærne og på garasjetaket.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-10, 18:47   #33
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Blåmeisene har begynt å hakke på tetningslistene på vinduene. Vil de inn og varme seg eller?

Kanskje de hakker for å påkalle oppmerksomhet når fuglebrettet er tomt? Her bruker kjøttmeisene hakke hull i nettingen i lufteventilene og varme seg i veggen her vinterstid. Synes det er litt koselig jeg.

Nå er forresten tiden for å henge ut fuglekasser. De trenger stå ute en vinter for å få riktig "atmosfære" før hekkesesongen starter til våren.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-10, 19:04   #34
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.


Nå er forresten tiden for å henge ut fuglekasser. De trenger stå ute en vinter for å få riktig "atmosfære" før hekkesesongen starter til våren.

Å ja! Ja de er innkjøpt allerede, skal bare beises. Kan henges opp i løpet av vinteren da?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-10, 19:06   #35
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.199
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Vi har fylt opp fuglemateren med nøtter nå i dag. Veldig koselig, særlig for Mini!

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-10, 19:07   #36
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Jeg gleder meg sånn til å flytte, for da kan vi ha fuglekasse på veggen. Her går det ikke, for katta rekker opp overalt.

  Svar med sitat
Gammel 17-10-10, 19:07   #37
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Spettmeisene griser skikkelig når de spiser. For hver ting som kommer i nebbet går tjue på bakken.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-10, 19:08   #38
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Som en gjennomsnittlig treåring, altså.

  Svar med sitat
Gammel 17-10-10, 19:09   #39
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Takk for inspirasjonen! Litjtausa var ute og kjøpte frø i går, så nå er fuglemateren fyllt opp. Den er et lite hus som henger under terassetaket, kjøpt på biltema. Vi har ikke vært noe særlig plaget med skjærer, det er mulig foringsområdet er for trangt for dem?

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-10, 19:16   #40
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Biltema? Takk for tipset!

  Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no