Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

[Hage] Forbaskade tuja

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-06-10, 22:46   #1
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

[Hage] Forbaskade tuja

Vi hadde lovet oss selv å aldri plante en tuja. Vel, det gjorde vi ikke. Vi kjøpte et hus der forrige eier hadde plantet tujahekk, bestående av over 100 trær. Hurra.

Nøyaktig hvor mye jobb er det å grave den opp igjen? Sånn målt i antall ganger klippejobben? (For det var noe rask, de har ikke klippet den på flere år, så hekksaksa klarte ikke de tykke greinene. Tenk hvordan hekken blir om ti år. )

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 22:52   #2
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Forbaskade tuja

Spa opp litt og litt?
Jeg hadde fjernet hele skiten tror jeg. Men det er mye jobb å spa dem opp hvis de er gamle da.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 23:00   #3
Nelly
Superduperaktiv
 
Nelly sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 611
Nelly er litt kulNelly er litt kul
Standard

Sv: [Hage] Forbaskade tuja

Sett de på Finn.no gratis om de graver opp selv.

Nelly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 23:03   #4
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Forbaskade tuja

Her er jeg også, naboen har planta thuja-hekk nederst i hagen vår (på grensen mellom tomtene våre) og jeg kommer til å følge med som en hauk på at de klipper den skikkelig. Vi har også en thujahekk ved inngangspartiet mellom oss og naboen og den er helt forvokst og stygg.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 23:06   #5
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: [Hage] Forbaskade tuja

Om 10 år kan den være fin? Klipp ofte og lev med at toppen ikke er pen når dere har tatt den.

Om dere ikke går for å grave opp.

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 23:10   #6
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Forbaskade tuja

Bruk motorsag på den om den er for kraftig(det måtte vi på hekken ut mot veien).
Det ser helt j ... ut en stund men blir fin igjen.

Skal du grave den opp må du nok til med en liten gravemaskin.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 23:26   #7
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.793
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Forbaskade tuja

Vi gravde opp 5 schvære, stygge tuja i fjor høst, og det gikk fort og greit. De har heldigvis ikke så lange røtter.

__________________
Lofottorsk i nordens Paris
Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 23:28   #8
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.848
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Forbaskade tuja

Er det ikke noe lurt altså? Vi lurer på å plante thujahekk rundt plattingen vi har for å få den litt skjermet... blir stammen og grenene tjukke og ugrei altså? Vi vurderer thuja fordi den kan holdes smal og klippes lav. HAr ikke så stor tomt.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 23:30   #9
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.804
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Forbaskade tuja

Vi hadde en tuja som ikke liknet grisen nederst i hagen - i skillet mellom oss og naboen - stor, stygg som juling og bare til irritasjon. Takk og lov var naboen minst like lite glad i det forbaskade treet som oss, så i fjor sommer gjøv han løs på skitet med motorsaga - og nå står det igjen bare en diger stubbe, som ingen av oss helt orker gå løs på.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 23:31   #10
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: [Hage] Forbaskade tuja

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Er det ikke noe lurt altså? Vi lurer på å plante thujahekk rundt plattingen vi har for å få den litt skjermet... blir stammen og grenene tjukke og ugrei altså? Vi vurderer thuja fordi den kan holdes smal og klippes lav. HAr ikke så stor tomt.

Om du trimmer ofte og konsekvent, tror jeg det blir supert. Mange "hater" thuja, men få hekker har samme egenskaper.

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 23:43   #11
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.299
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Forbaskade tuja

Thuja gir en fin hekk om du behandler den skikkelig. La den vokse til ønsket høyde, og kutt den på toppen. Så tar du toppene hver sommer, og jevner litt på sidene.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 09:15   #12
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.848
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Forbaskade tuja

Sorry at jeg kupper tråden din, Rug. Men siden det var snakk om thuja... det finnes jo to typer thuja som man kan bruke som hekk.
En er søylethuja og en er mer rett i formen. En av de er lys og den andre er mørkere grønn i grenene..

Hvilken egner seg best som hekk?
Venninnen min nevnte noe om dette som er skrevet her, at en av typene får veldig tjukk og grov stamme og grener... den vil jeg jo ikke ha.... er det den lyseste som er penest som lav hekk? Er det søylethujaen?

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 09:20   #13
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.675
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Forbaskade tuja

VI har tujahekk. Den var plantet da vi flyttet dit - og de plantet den fordi de vokser raskt og blir fort tette - den går nemlig mellom gangveien hvor alle går (kommunal gangvei) og hagen vår. Vi klipper den hvert år - og den er enn så lenge fin og jevn.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 09:20   #14
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Forbaskade tuja

Thuja er virkelig noe av det styggeste jeg vet om. Det virker på meg som et slags symbol på dårlig naboskap og at man ønsker minst mulig kontakt med hverandre. Dessuten er fargen stygg, og fasongen er ukoselig. Sånn, nå har jeg fått sagt hva jeg mener om den saken. Godt å få det ut.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 09:23   #15
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: [Hage] Forbaskade tuja

Hvis jeg husker riktig, er det Brabant du ikke skal ha. Det er den billigste, og den som ble brukt i det nye byggefeltet her, på folkemunne kalt thujaskogen. Den vokser fort og tåler ikke så mye.

Husk at thuja er et tre, ikke en busk, og enkelte kan bli opp til 30 meter. Mine foreldre fjernet et par 20 år gamle thuja i fjor, de måtte kjøre flere turer til hageavfallsdeponiet. I tillegg skal de ha mye vann, og tar dermed mye næring fra resten av hagen. De fryser også lett på vårparten, når solen skinner og jorden er hard.

Det er ikke mange som har dens vokseegenskaper, men du skal gjøre en god plantejobb for at ikke noen av trærne dør etter et år eller to, ikke sette dem for tett (mange setter dem tre på meteren, det er i følge hagesenter jeg har snakket med i overkant tett. Du får kjapt tett hekk, men det blir for liten plass for dem).

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 09:26   #16
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: [Hage] Forbaskade tuja

Grunnen til at vi spekulerer på å hive hele hekken er at vi ser for oss at det er mye lettere å gjøre det nå enn å komme til med en gravemaskin om noen år. Flere av trærne viser allerede tørketegn, med brune greiner. I tillegg kunne jeg tenkt meg å utnytte plassen de tar til busker og trær som kan stå i blanding, syriner, bærbusker osv.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 10:04   #17
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.965
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Forbaskade tuja

Noen jeg kjenner spurte en gartner hva som var riktig planteavstand mellom tuhjaer. Svaret var "flere kilometer".

Men jeg ville ellers anbefalt en gravemaskin, 100 gamle tuhjatrær må være en kjempejobb. Ellers kan du jo forsøke å klippe/forme den. Vi gjorde det med den vanstelte som stod da vi kjøpte huset, og nå er den firkantet og til å leve med, i det minste.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 10:14   #18
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Forbaskade tuja

Thujaen vår forsvant for et par uker siden. Da sagde mannen ned hele skiten. Vi har til gode å ta opp røttene da, men jeg har lest at det "bare er å spa opp", gjerne fukte jorda godt først, for da sitter ikke røttene så godt.

Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 10:23   #19
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Forbaskade tuja

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Thuja er virkelig noe av det styggeste jeg vet om. Det virker på meg som et slags symbol på dårlig naboskap og at man ønsker minst mulig kontakt med hverandre. Dessuten er fargen stygg, og fasongen er ukoselig. Sånn, nå har jeg fått sagt hva jeg mener om den saken. Godt å få det ut.

I tillegg stinker den. Jeg virkelig avskyr thuja.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 11:01   #20
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Forbaskade tuja

En runde med Roundup på røttene så skal de visst blir lettere å spa opp.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no