Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Sportshjørnet

Ski til voksne skinybegynnere

Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-02-09, 16:55   #81
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.817
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ski til voksne skinybegynnere

Jeg håper du finner at skiene dine er toppers, for både mannen min og jeg har kjøpt Madshus Lillehammer i dag, det er 20 år siden han hadde ski på beina og 10 år siden sist jeg sto på ski, så vi er totalt grønne begge to. Lykke til i løypa!

:Stiller i nybegynnerklassen sammen med seksåringen:

Og ps - gratulerer med bryllupsdagen.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 16:59   #82
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.251
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ski til voksne skinybegynnere

MinaX, dra til Anton Sport litt vestover og si at du vil ha en markapakke. Jeg er kjempefornøyd med mine, de er 198, ca, og akkurat passe spenn. Jeg har Blåswixen fra i fjor på, og det fungerte strålende i dag.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 17:11   #83
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.652
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ski til voksne skinybegynnere

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

MinaX, dra til Anton Sport litt vestover og si at du vil ha en markapakke. Jeg er kjempefornøyd med mine, de er 198, ca, og akkurat passe spenn. Jeg har Blåswixen fra i fjor på, og det fungerte strålende i dag.

Takk for tips, men jeg skal kjøpe på vei til fjellet på mandag. Så jeg er prisgitt sportsbutikkene i byen jeg kjører forbi. Men 198, er ikke de veldig lange for deg? Jeg har notert meg at jeg skal ha bare litt lenger enn meg selv, så jeg tenker 180 kanskje?

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 18:07   #84
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.631
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ski til voksne skinybegynnere

Jeg er 168, og mine nye er 195. De gamle var 205... Han ville egentlig gi meg 185, men var utsolgt.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 20:53   #85
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.030
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ski til voksne skinybegynnere

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Takk for tips, men jeg skal kjøpe på vei til fjellet på mandag. Så jeg er prisgitt sportsbutikkene i byen jeg kjører forbi. Men 198, er ikke de veldig lange for deg? Jeg har notert meg at jeg skal ha bare litt lenger enn meg selv, så jeg tenker 180 kanskje?

Jeg mener du bør kjøpe bare hakket lengre enn deg.

Jeg er 165 og har 170 cm ski.
Jeg hadde(har) laaange før (185 eller 190) og personlig synes jeg det er ett skikkelig herk. Jeg ser på meg selv som en noenlunde erfaren skilgåer og foretrekker kortere ski fordi de er enklere å manøvrere. Enda verre må det jo være å ha lange ski om man er nybegynner

Synes fortsatt at du bør unngå stålkanter o.l. Det blir mere stabilt i nedoverbakker med stålkanter men samtidig blir det tyngre i oppoverbakker. Og den stabiliteten stålet gir er ikke nødvenig i oppkjørte løyper, etter min mening.
Jeg hadde heller investert i ett par enkle fjellski i tillegg om behovet melder seg.
Jeg har begge deler, men bruker omtrent ikke fjellskiene, selv ikke på fjellet, fordi jeg synes det blir tungt.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 21:04   #86
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ski til voksne skinybegynnere

Tips: Om man smører langt nok frem på skien så vil de ikke bli bakglatte.

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

På g-sport på Alna har de en bra skiavdeling, ihvertfall hadde de det i fjor.

Jeg har jobbet der.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 21:13   #87
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ski til voksne skinybegynnere

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Håper du ikke har kjøpt for lange ski Veronal, om du ikke blir komfortable med dem ville jeg gått tilbake med dem og bedt om kortere.
jeg har gått på ski siden jeg var 4 år, og har ski som er 180 cm lange. Er 168 cm, så jeg skulle hatt 190 ski, men de var aaalt for lange for meg. Min søster fikk byttet sine som også var for lange, det er vanskeligere å styre med så lange ski.

Om man kjøper et par plaine langrennski, så skal det en del til før de blir for stive. (Jo lengre ski, jo stivere spenn). De fleste merker ikke stor forskjell lengdemessig, på feks 5 - 10 cm og man risikerer nok fortere at skiene blir for korte og for myke, enn for lange og stive. Det er i alle fall min erfaring..
Jeg må feks ha MINST 20 cm lenger enn kroppslengde fordi jeg er ganske tung. Ellers så vil smøringen subbe....

MinaX:
Du kan få de til å ta "papirtesten" på deg i butikken. Vet de ikke hva dette er, så ville jeg funnet en annen butikk.... dette er basic.
Papirtesten består av å prøve dra et ark under skiene mens man står på begge bena. Det skal være mulig om skiene er passe stive. Papirbiten skal kunne beveges fra helen til ca 15-20cm foran tåa. Kan man bevege papiret mindre enn dette er skiene for myke, kan man dra den lenger frem er de for stive. Dette markerer smøresonen og den skal være passe lang.. bottomline.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 22:17   #88
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ski til voksne skinybegynnere

Skiene er testet og er en fantastisk forskjell fra gamleskiene. De er kortere og mye lettere enn gamleskiene. Det var G-sport på Alna jeg kjøpte skiene og jeg var veldig fornøyd med butikkmannen som hjelp meg.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 22:20   #89
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ski til voksne skinybegynnere

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Skiene er testet og er en fantastisk forskjell fra gamleskiene. De er kortere og mye lettere enn gamleskiene. Det var G-sport på Alna jeg kjøpte skiene og jeg var veldig fornøyd med butikkmannen som hjelp meg.

De selger racingski der og MÅ ha litt peiling.
Bra du ble fornøyd! Jeg har tegnet merker på skiene til poden med "smøresone" sånn at jeg bare kan kline på samme sted hver gang. Veldig praktisk, for man slipper føle seg fram.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 22:34   #90
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.843
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ski til voksne skinybegynnere

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Tips: Om man smører langt nok frem på skien så vil de ikke bli bakglatte.



Jeg har jobbet der.

I know
Det har jobbet noen andre flinke som jeg kjenner der også.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 22:35   #91
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ski til voksne skinybegynnere

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

I know
Det har jobbet noen andre flinke som jeg kjenner der også.

Niesen din.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 22:36   #92
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.843
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ski til voksne skinybegynnere

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Niesen din.

Og kjæresten

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 22:37   #93
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.652
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ski til voksne skinybegynnere

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Jeg mener du bør kjøpe bare hakket lengre enn deg.

Jeg er 165 og har 170 cm ski.
Jeg hadde(har) laaange før (185 eller 190) og personlig synes jeg det er ett skikkelig herk. Jeg ser på meg selv som en noenlunde erfaren skilgåer og foretrekker kortere ski fordi de er enklere å manøvrere. Enda verre må det jo være å ha lange ski om man er nybegynner

Jeg er 171. Så derfor tenkte jeg 180 var passe utfra det du skriver. Men så er jeg ganske tung (kremt, noen-og-80 kg), så utfra det Joika skriver under bør jeg kanskje ikke ha så korte? Eller hva tror du?

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Synes fortsatt at du bør unngå stålkanter o.l. Det blir mere stabilt i nedoverbakker med stålkanter men samtidig blir det tyngre i oppoverbakker. Og den stabiliteten stålet gir er ikke nødvenig i oppkjørte løyper, etter min mening. Jeg hadde heller investert i ett par enkle fjellski i tillegg om behovet melder seg. Jeg har begge deler, men bruker omtrent ikke fjellskiene, selv ikke på fjellet, fordi jeg synes det blir tungt.

Ok, da unngår jeg stålkanter. Og så må jeg bare presisere at disse skiene skal brukes på fjellet, men så skjønner jeg jo ikke hva som menes med fjellski kontra markaski. Kommer nok til å gå mest i preparerte løyper, i tillegg til rundt omkring ved hytta, i dyp snø og langs veien (med Junior). Helt nybegynner er jeg egentlig ikke, gikk masse på ski i barndommen, dog med for korte staver og dårlig smurte ski. Så nå skal jeg liksom gjenoppdage (/oppdage for første gang) gleden ved å gå på ski da.

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Om man kjøper et par plaine langrennski, så skal det en del til før de blir for stive. (Jo lengre ski, jo stivere spenn). De fleste merker ikke stor forskjell lengdemessig, på feks 5 - 10 cm og man risikerer nok fortere at skiene blir for korte og for myke, enn for lange og stive. Det er i alle fall min erfaring..
Jeg må feks ha MINST 20 cm lenger enn kroppslengde fordi jeg er ganske tung. Ellers så vil smøringen subbe....

MinaX:
Du kan få de til å ta "papirtesten" på deg i butikken. Vet de ikke hva dette er, så ville jeg funnet en annen butikk.... dette er basic.
Papirtesten består av å prøve dra et ark under skiene mens man står på begge bena. Det skal være mulig om skiene er passe stive. Papirbiten skal kunne beveges fra helen til ca 15-20cm foran tåa. Kan man bevege papiret mindre enn dette er skiene for myke, kan man dra den lenger frem er de for stive. Dette markerer smøresonen og den skal være passe lang.. bottomline.

Papirtesten. :noterer:

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 22:37   #94
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ski til voksne skinybegynnere

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Og kjæresten

Har han jobbet der lenge?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 22:41   #95
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.843
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ski til voksne skinybegynnere

Ja, en god stund tror jeg, men ikke nå lenger.
Står på vennelista mi på FB ( hvis du husker hva jeg heter)

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 22:47   #96
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ski til voksne skinybegynnere

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Papirtesten. :noterer:

Fjellski er fint for upreparerte løyper. Jeg ville ikke hatt det med mindre jeg skulle brukt de til akkurat dette. De er tyngre og passer ikke alltid like bra i preparerte løyper.

Du er like lang og tykk/tynn (stryk det som ikke passer ) som meg.. Jeg ville kjøpt 190 cm tror jeg. Også ikke den aller billigste typen, for de har mykere innmat og blir fortere slappe.. evt jeg kunne funnet på å ha 195cm også. Jeg mener det er mye viktigere med god/riktig gli (at de ikke er bakglatte og faktisk går fremover når de skal), enn at de er korte. Jeg har i allefall aldri solgt langrennski til noen som er bare 10 cm lenger enn personen.. annet enn til barn. Da bør man ha ski som er laget for dette formålet feks racingski (som man får i alle vektklasser og lengder), noe som blir dyrt... og unødvendig.

Min mening. (Mener mye om dette ).

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 22:51   #97
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ski til voksne skinybegynnere

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Ja, en god stund tror jeg, men ikke nå lenger.
Står på vennelista mi på FB ( hvis du husker hva jeg heter)

Mener jeg har sett bilde av han før.. i profilen til H. Men kan ikke huske han, så det var nok etter min tid da.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 22:55   #98
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.652
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ski til voksne skinybegynnere

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Fjellski er fint for upreparerte løyper. Jeg ville ikke hatt det med mindre jeg skulle brukt de til akkurat dette. De er tyngre og passer ikke alltid like bra i preparerte løyper.

Du er like lang og tykk/tynn (stryk det som ikke passer ) som meg.. Jeg ville kjøpt 190 cm tror jeg. Også ikke den aller billigste typen, for de har mykere innmat og blir fortere slappe.. evt jeg kunne funnet på å ha 195cm også. Jeg mener det er mye viktigere med god/riktig gli (at de ikke er bakglatte og faktisk går fremover når de skal), enn at de er korte. Jeg har i allefall aldri solgt langrennski til noen som er bare 10 cm lenger enn personen.. annet enn til barn. Da bør man ha ski som er laget for dette formålet feks racingski (som man får i alle vektklasser og lengder), noe som blir dyrt... og unødvendig.

Min mening. (Mener mye om dette ).

Like tung/lett/lang ja. Jeg mistenker at jeg har høyere fettprosent enn deg (utfra bilder av deg), men det skjønner jo ikke skiene.

Tusen takk for gode råd. Jeg tar med meg alt og er forberedt til skikjøp på mandag. Da utgår fjellski i hvert fall, jeg har landet på å kjøpe vanlige smøreski. Og så lurer jeg litt på lengden da, siden jeg får så motsatte råd, men jeg får satse på at jeg får gode råd i butikken også.

Jeg regner med at det ikke gjør noe at jeg har kuppet tråden din, Veronal, siden du har kjøpt ski?

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 22:58   #99
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ski til voksne skinybegynnere

Det er allmenn oppfatning at korte ski er lettere å manøvrere, men det går på bekostning av gli, så da får man prioritere. Man skal tross alt ikke kjøre slalom eller trikse. Jeg er også helt sikker på at du ikke merker forskjell på lengen på 180cm kontra 190cm. Men du får garantert bedre gli. Alle leverandører legger opp til at skiene skal være såpass mye lenger, med mindre man har type "fjær" vekt.

Lykke til med kjøp!

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 23:02   #100
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ski til voksne skinybegynnere

Trådkupp? Nehei, her overleverer jeg gladelig stafettpinnen.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no