Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Newtons pubertetsserie

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-07-15, 13:45   #41
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Newtons pubertetsserie

Hjelpes for en Facebook-side!

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-15, 14:04   #42
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.852
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Newtons pubertetsserie

Vi ser ofte på Newton på søndagskveldene. Fikk med oss dette, det ble mye knising blant gutta. Eldstemann har hatt om dette i to omganger på skolen pluss at klassen var på Penisutstilling på Ferner museet i våres. ..

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-15, 14:18   #43
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.774
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Newtons pubertetsserie

For en tullete side. Som foreldre kan man jo styre hva barna ser (ref det Pelle sier om innstillinger på Super-appen). Og jeg syns dette er en nøktern og fin måte å introdusere de yngste skolebarna for sex, pubertet og seksualitet. Noe av det som har festet seg hos syvåringen er at den seksuelle lavalderen i Norge er 16 år, og at det ikke er noen som helst grunn til å ha sex for tidlig. Begge mine har sett alle episodene og Mini har sett dem flere ganger. Strålende lærdom, spør du meg.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-15, 14:37   #44
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.853
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Newtons pubertetsserie

Det finnes selvfølgelig en motsats til "fysj og føy-FB-siden.
https://www.facebook.com/NewtonPubertet?fref=ts

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-15, 15:23   #45
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Newtons pubertetsserie

Jeg syns serien er bra, men syns ikke den passer for fire-femåringer og kan ikke helt skjønne at de er i målgruppen for så detaljert informasjon om pubertet og sex.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-15, 17:08   #46
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.115
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Newtons pubertetsserie

Gaia; det tåpelige er at denne ikke er underlagt aldersinndelingen, så selv om de sier fra 8 år, så er det tilgang for alle på akkyrat dette. Og det synes jeg er litt teit.

__________________
07 og 10
Pelle er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-07-15, 17:27   #47
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Newtons pubertetsserie

Jeg synes heller ikke dette er spesielt godt tilpasset 4-5 åringer, men at det er en god serie for litt eldre barn. Samtidig tenker jeg ikke at 4-5 åringene tar skade av å se det, og man bør jo uansett ha litt kontroll med hva de ser.

Jeg tenker uansett at reaksjonene på denne FB-siden var rimelig langt over the top .

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-15, 19:20   #48
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.550
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Newtons pubertetsserie

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg syns serien er bra, men syns ikke den passer for fire-femåringer og kan ikke helt skjønne at de er i målgruppen for så detaljert informasjon om pubertet og sex.

De er jo ikke i målgruppen, men det er jo ingen som noensinne har tatt skade av saklig og korrekt informasjon om noe som helst.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-15, 20:57   #49
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.732
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Newtons pubertetsserie

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

De er jo ikke i målgruppen, men det er jo ingen som noensinne har tatt skade av saklig og korrekt informasjon om noe som helst.

Jeg er ikke bekymret for at barna mine skal ta noen skade av serien. Jeg syns bare ikke de er modne nok til å forvalte informasjonen enda. Det er veldig mye som ikke er skadelig for barna mine, som de likevel ikke får eller har fri tilgang til. Jeg syns absolutt at NRK Super kunne merket denne med 7+, de sier jo selv at det er de som er målgruppen. Så kan jeg finne det fram den dagen de spør eller jeg syns det er tid for det. Serien i seg selv syns jeg er fantastisk!

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-15, 21:41   #50
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Newtons pubertetsserie

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

De er jo ikke i målgruppen, men det er jo ingen som noensinne har tatt skade av saklig og korrekt informasjon om noe som helst.

Det er jeg overhodet ikke enig i. Jeg kan se for meg en rekke ting små barn kan ta skade av å få informasjon om, uansett hvor saklig og korrekt den er.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-15, 22:20   #51
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Newtons pubertetsserie

Jeg syns det har vært veldig greit å følge barnas egne cues på hva de er interesserte i og hva de klarer å ta innover seg. Typisk har de i førskolealder ønsket ganske overfladisk informasjon om hvordan babyen kom inn, og ikke minst, hvordan den kommer ut og om det gjør vondt. Mer informasjon enn det, og de har fadet ut og begynt å snakke om noe annet. Og så, litt eldre, så har de villet ha mer detaljer, og sånn har vi bygget sten på sten, avhengig av modenhetsnivå og hva de har vært mottakelige for. Jeg har gitt dem ganske detaljert og bokstavelig informasjon, men når jeg selv har vurdert at de var klar for det.

Jeg syns det er greit at informasjon om noe så sensitive og personlig tilpasses modenhetsnivå og gis i en setting der det er rom for både spørsmål, digresjoner og at barnet avbryter samtalen. Og da er ikke en tv-sending beregnet for et eldre publikum nødvendigvis det best egnede.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-15, 09:22   #52
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Newtons pubertetsserie

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Det er jeg overhodet ikke enig i. Jeg kan se for meg en rekke ting små barn kan ta skade av å få informasjon om, uansett hvor saklig og korrekt den er.

Absolutt. Da jeg var åtte så jeg en dokumentar om nordmenn som flyktet til Sverige under krigen. Jeg tror den het "På flukt over Kjølen", eller noe slikt. Flere av flyktningene frøs ihjel på veien, og jeg hadde mareritt om den filmen og bildene den plantet i hodet mitt i flere år etterpå. Helt uavhengig av at filmen var både god og saklig.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-15, 10:01   #53
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Newtons pubertetsserie

Newton er jo ikke et program for 4-5-åringer, det har det aldri vært. Det er et program for barn fra 8-årsalderen og oppover, er det ikke? At foreldre lar barna sine se Newton fordi det likevel står på, er jo ikke noe Newton kan lastes for. Jeg synes serien har vært bra, men veldig konkret og knapp. Dermed har den blitt beskyldt for også å ta med for lite. Kronikker har vært skrevet om alt som ikke har vært nevnt i episoden om sex, f.eks. om overgrep, og på andre siden om det å ikke få mulighet til å ha sex med noen i ungdomstida. Jeg tolker det mer som et tegn på at serien var long overdue, og at det er et stort informasjonsbehov.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no