Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Hunden for oss - drodletråd

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-03-19, 10:13   #1
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Spørsmål

Hunden for oss - drodletråd

Etter at vi nesten fikk oss valp i høst, har vi tenkt på hund. Siden det ikke er noen konkret valp inne i bildet lenger, er mor gått i gang med researchfasen, så nå er plutselig nesten alle raser på bordet igjen. :koko:
Lillebror, allergikeren, har blitt blodprøvetestet og reagerer ikke på hund, og det utvider også horisonten en del.

Så, her er muligheten til å selge inn din favorittrase!

Litt om oss:
- Uerfarne hundeeiere, men over snittet tydelige og konsekvente foreldre.
- Ingen i familien er noen push-overe. ()
- Vi går ikke på jakt, ski eller lange fjellturer. Den må takle at turene blir maksimalt en time til hverdags, men det kan bli et par timers skogtur i helgen. Vi vil at hunden skal få oss ut mer enn vi gjør, men vi snakker ikke hyperaktiv fuglehund. (Livet er best inne. )
- Barna er snart 8 og 10, og ganske sterke i kroppen.
- Jeg har lange arbeidsdager, men kan ha med valp på kontoret og kan ha hjemmekontor.
- Mannen jobber natturnus, så han er våken hjemme 2-3 hverdager i uka, og hjemme og sover de andre dagene. (Dette kan komme til å endre seg i løpet av hundens levetid.)
- Barna vil og kan lufte hund etter skolen, så hunden bør kunne håndteres av en 10-åring i vekt og temperament.
- Vi bor i enebolig på landet, men inntil en barneskole, så den må takle lyd og trafikk på veien utenfor hagen.
- Ingen andre dyr, men mulighet for høner på sikt.
- Vi ønsker oss en sosial kosehund, den får lov til å ligge i sofaen og bør ha veldig myk pels.
- Vi er litt vare på lyd, så "gneldrebikkje" er ikke aktuelt.
- Gjerne en hund som er lærevillig, vi tåler nok også litt ramp. Heller litt ramp enn altfor lydig hund, om den skal passe inn i gjengen.
- Helst ikke en som graver opp kjøkkenhagen min.

Hunden vi i utgangspunktet så for oss er en russisk bolonka, og vi har også sett på havaneser, begge disse rasene er det mulig for oss å prøvelåne. Eldstemann har falt pladask for bearded collie, men der er det vanskeligere å låne. Størrelsen er ikke vesentlig når det kommer til plass, men vi skal greie å håndtere den også, og ikke bli spist ut av huset.

Tips?

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11

Sist redigert av Luftslottet : 14-03-19 kl 11:41.
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-19, 10:16   #2
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hunden for oss - drodletråd

Hva med pelsstell og røyting?

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-19, 10:18   #3
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.463
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hunden for oss - drodletråd

Eurasier. Smart og kan dermed læres opp til mye, men har egenvilje og sjarm. Er kosete og kan gå lange turer, men trenger det ikke hver dag. Vår bjeffer ikke i det hele tatt, vi har hørt noen få bjeff og noen flere boff, men det er ikke hver uke vi hører lyd fra henne.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-19, 10:21   #4
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hunden for oss - drodletråd

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Hva med pelsstell og røyting?

Ingen spesielle meninger om det, egentlig. Helst ikke så mye røyting, men overlever nok det for den rette hunden.

Vil dog helst slippe sterk hundelukt på alle husets medlemmer.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-19, 10:41   #5
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.463
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hunden for oss - drodletråd

Eurasieren feller ull to ganger i året, og da er det ganske massivt. Utenom det er det veldig lite pelsstell. Ikke lukter frøkna vår veldig mye hund heller.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-19, 10:53   #6
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.650
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hunden for oss - drodletråd

Du må ha en smart hund, hvertfall, det er gøyalt å bli utfordret av hunden sin.

Jeg har jo bare erfaring med dachs og hører at de kan være ganske bråkete, men min er rolig som dagen er lang. Han er sta og har egne meninger, for eksempel kan han finne på å legge seg ned på tur fordi han ikke gidder å gå. Jeg synes det er dødssjarmerende.

Han tåler både korte og lange turer, er fornøyd uansett. Det er viktig for meg.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-19, 11:26   #7
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.384
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hunden for oss - drodletråd

Ingen av mine raser, iallfall - siden dere vurderer småtasser. Vi har Flat Coated Retrievere og en Curly Coated Retriever.

Men, dere bor jo ikke så langt unna oss og vi venter Flatcoatvalper her om noen dager. Når de blir 3-4 uker vil vi gjerne ha besøk så hvis dere har lyst til å titte og kose er det bare å gi meg et hint.

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-19, 11:33   #8
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hunden for oss - drodletråd

Embriksmamma: Vi er som sagt ikke så låste på størrelse, men jeg er redd for at en større hund vil ha et aktivitetsbehov som ikke passer oss.

Men å hilse på deres hunder hadde absolutt vært hyggelig, så kunne du fortalt litt mer.

Jeg ser på Eurasieren at den scorer ganske lavt på samarbeid, og akkurat det tror jeg vi ville mistrives litt med, selv om jeg flirte godt av at NKK beskrev den som en god skuespiller. For oss ville nok litt av sjarmen være å kunne leke med den og lære den opp. Både ungene og jeg ble veldig inspirert av Superhundene.

Utseendemessig er vi nok mest innstilt på en hund med krøllete eller bustete pels. Skal ikke hunden ligne litt på eieren?

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-19, 11:34   #9
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hunden for oss - drodletråd

Vet ikke om vi tør å se på valper, men.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-19, 11:48   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hunden for oss - drodletråd

Jeg syns det høres ut som puddel kan være et godt valg. Smarte, rolige, røyter ikke og kommer i ulike praktiske størrelser.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-19, 12:09   #11
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.841
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hunden for oss - drodletråd

Jeg vil, som vanlig, anbefale Wheaten terrier
. Skikkelig kul hund med masse personlighet. Grei størrelse, elsker å gå/løpe på tur, men klarer seg også fint med mindre turer. Ellers tror jeg den vil passe fint mtp på forutsentningene dine.
https://www.nkk.no/raser/irish-softc...e8129-815.html

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-19, 13:54   #12
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.812
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hunden for oss - drodletråd

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Jeg vil, som vanlig, anbefale Wheaten terrier
. Skikkelig kul hund med masse personlighet. Grei størrelse, elsker å gå/løpe på tur, men klarer seg også fint med mindre turer. Ellers tror jeg den vil passe fint mtp på forutsentningene dine.
https://www.nkk.no/raser/irish-softc...e8129-815.html

Neste gang vi skal ha hund har jeg lyst på en på en slik størrelse.

Bjeffer den mye, og høyt? Feks på nivå med Jack Russell?

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-19, 14:09   #13
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hunden for oss - drodletråd

Du vil ha en kortklippet tibetansk terrier. (Dvs. at du vil holde pelsen kort). Morsomme, intelligente, sosiale, kosete og ikke alt for mosjonskrevende. Av alle de små hundene vi treffer i løpet av en uke, som ikke krever så alt for mye mosjon, men likevel er oppvakte, er det de tibetanske terrierne jeg liker aller best. De kan være litt bjeffete, men jeg opplever dem ikke som gneldrete, selv ikke den som bjeffer mest av dem.

Jeg er veldig glad i Cobberdogs, men det er ikke en stabil rase, så du kan ende opp med en som krever veldig mye mosjon og en som er ganske lat. Vi kjenner begge deler, og har en ganske mosjonskrevende fyr selv. Delvis fordi han har fått tilbud om mye og lange turer, men det ligger nok også til personligheten hans. Alle Cobberdogsene jeg kjenner (og det er en del, etter hvert) er sosiale, smarte og lavaggressive/hyggelige hunder, som stort sett går veldig greit sammen med andre hunder, av begge kjønn. Det er selvfølgelig en del ulemper også, men en hundetype som ikke er en "rase", fordi det er flere usikkerhetsmomenter. Du er ikke garantert å få en liten hund, selv om det er det du kjøper. Jeg vet om flere som bare skulle bli inntil 12 kg, som har blitt nærmere 20 kg. Noen av dem sliter med allergi, så det må man være oppmerksom på når man tegner forsikring, fordi det kan bli en kostbar affære med utredning og spesialkosthold. Lynne og pelstype virker å være ganske så stabilt.


Sist redigert av Gaia : 14-03-19 kl 14:16.
Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-19, 14:45   #14
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.841
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hunden for oss - drodletråd

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Neste gang vi skal ha hund har jeg lyst på en på en slik størrelse.

Bjeffer den mye, og høyt? Feks på nivå med Jack Russell?

Vår bjeffer nesten aldri. Kun når han blir etterlatt i bilen eller når vi kommer hjem. Det er ihvertfall ingen 'gneldrebikkje'.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-19, 15:10   #15
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hunden for oss - drodletråd

Men graver ikke terriere opp hele hagen?

Det er jo min jobb!

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-19, 15:13   #16
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.979
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hunden for oss - drodletråd

Jeg syns jo det høres ut som dere trenger en portugisisk vannhund-tispe. De er nydelig størrelse på- elsker å lære, men er akkurat like glade i sofaen.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-19, 15:14   #17
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.841
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hunden for oss - drodletråd

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Men graver ikke terriere opp hele hagen?

Det er jo min jobb!

Vår gjør ikke det. Tolleren som vi hadde tidligere var derimot en racer til både å grave opp hagen, samt begrave brødskiver o.l (som han da gjerne gravde opp og dro med inn igjen etter et lengre opphold under jorda )

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-19, 15:16   #18
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.823
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hunden for oss - drodletråd

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Men graver ikke terriere opp hele hagen?

Det er jo min jobb!

Min terrier har aldri gravd noe sted hos oss. (Selv om det ser ut som han har et graveprosjekt på en teppekant inne.)

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-19, 15:24   #19
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.812
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hunden for oss - drodletråd

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Jeg syns jo det høres ut som dere trenger en portugisisk vannhund-tispe. De er nydelig størrelse på- elsker å lære, men er akkurat like glade i sofaen.

Så en av den typen på superhundene. For meg virket det som det er en superenergisk rase, som krever mye.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-19, 15:44   #20
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hunden for oss - drodletråd

Ut fra listen du setter opp, er det mange mellomstore raser som kan være aktuelle, synes jeg. Vi har hatt flere. Det er for- og bakdeler ved alle raser, en røyter og det er ille, mens den andre må klippes og det er også jobb. For mange av kriteriene er det ting som man har god kontroll på hvis man kan og vil være en engasjert hundeeier som tar seg tid til sosialisering og trening av hunden innledningsvis. Særlig de første månedene med miljøtrening, valpekurs osv betyr mye. Det høres ut som om dere er en familie som kan og vil, og at det kommer til å gå riktig fint om dere velger en av "selskapshund"-rasene.

Hadde jeg vært dere, ville jeg kanskje ikke gått for de store hunderasene, særlig fordi barn skal kunne håndtere dem alene, og når hunden vil en ting og barnet en annen, betyr det noe hvor mange kilo muskler hunden har. Noen hunder er jo avlet fram for typ villighet til graving og løping, det er mye ulike typer jakthunder. Samtidig er det noen utfordringer med de aller minste, de krever litt hensyn. Så en liten/middelstor hund uten sterk jaktdrift. Vi har hatt hunder som er drøyt 5 kg, de er ikke så små at de brekker beina om de hopper ned fra sofaen, de er små nok til at et barn kan løfte og bære dem (f.eks. opp i sofaen, ut i bilen o.l.) når det er påkrevd. Det kan være f.eks. japansk spisshund (selvrensende teflonpels) - den kan være en varsler, det kommer litt an på hvilken trening den har fått (noen syns det er fint om hunden varsler når det kommer folk), bichon frisee er en lignende, men litt mindre hund, men den krever bading når den er møkkete og klipp om man ikke er glad i børsten. Samme med mellompuddel, også fin og handy størrelse, den er også en bad- og klipprase.

NKK har en "rasevelger" på sin hjemmeside, som kan gi noen tips og god informasjon. Der ligger det vel lenker til spesialklubbene også, tror jeg.

Minst like viktig er at dere velger riktig oppdretter. En som helsesjekker dyrene så dere vet hva hunden har å slekte på. De som ikke sjekker helse - da er ikke hunden "fri", som det er lett å tenke - da er dere uvitende om helsestatus. Gjerne en oppdretter hvor valpen har miljøtrening. Bor hunden med familien, har de barn, driver de miljøtrening med valpene? Venner dem til ulike mennesker, lyder, miljøer? Bilkjøring?

Eller har de valpefabrikk, hvor de spyr ut valper (gjerne blandingsvalper)? Interessant å se på Finn, av og til. Hvis man ser en valpeannonse, og sjekker hvilke andre annonser selger har. Eller de som selger blandingshunder og doodleditt og datt - hvor det ikke er noen dokumentasjon på stamtavle, helsetester eller noe, men prisen er minst like høy som rasehunder hvor oppdretter har påtatt seg kostnaden med dyre helseundersøkelser, røntgen, øyenlysing osv. i flere generasjoner. Da er det forskjell på hva man får. Uhell kan skje, det er ikke nødvendigvis noe feil med en eventyrblanding, men da vet man ikke helt hva man får, og kanskje prisen burde reflektere det. Litt spesielt når raseklubber f.eks. har anbefalt pris 15', og doodleoppdretter forlanger over 20. Jaja. Kjøper bestemmer.

NKK rasevelger finner du her:

https://www.nkk.no/rasevelger/


Sist redigert av Charlie : 14-03-19 kl 15:51.
Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no