Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Langtidsheving av brød

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-09-18, 11:25   #1
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Langtidsheving av brød

Jeg lager brødet som "alle" lagde på FP en stund - "rørebrødet" til Harriet. Det passer innimellom best å sette deigen og så ikke bake ut på noen timer. Men, jeg får ikke helt til dette med langtidsheving. Kaldt vann? Varmt vann? Kjøleskap eller benk? Jeg synes veldig ofte den har hevet seg fint i bollen, men når den skal etterheve i form så kommer ikke brødene ordentlig opp til kanten, som den gjør når jeg baker med vanlig hevetid (og 37 gr. vann ish).

Hvordan blir brødene best og mest luftige ved langtidsheving?

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-18, 11:37   #2
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Langtidsheving av brød

Hmm, interessant spørsmål. Jeg lager også rørebrød (oppskrift fra mamma, så kjenner ikke oppskriften du bruker), og en av utfordringene mine er at deigen hever såpass fort at jeg ikke kan gjøre noe som helst annet enn å sitte og passe på. Jeg skulle gjerne ha kunnet bake ut brødene etter trening en ettermiddag/kveld, men det går ikke uten at det blir altfor seint fordi jeg må vente til etter trening med å sette deigen.

Har aldri prøvd langtidsheving, så henger her for å se om du får noen gode råd.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-18, 11:59   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Langtidsheving av brød

Jeg har ikke bakt rørebrødene til HV på veldig lenge, så jeg husker ikke helt hvordan de oppførte seg hos meg, men jeg lager ofte langtidshevede grytebrød. Da slenger jeg det sammen i bolle med kald væske, setter det på benken i minst 8 timer, velter deigen over på et oljet bakepapir, bretter den et par ganger og setter bollen (etter å ha oljet den litt så den ikke setter seg fast) på hodet over, setter en jerngryte i ovnen, varmer det opp sammen, og flopper deretter hele brødet, med bakepapiret oppi gryta.

Jeg bruker Mat på bordet sin grunnoppskrift, og varierer utifra den: https://matpaabordet.no/category/eltefrittbrod/

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-18, 18:56   #4
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Langtidsheving av brød

Jeg aner ikke hvilke brød du snakker om, men jeg langtidshever ofte når jeg baker. Da bruker jeg kaldt væske og lar deigen stå på benken. De brødene jeg baker skal ikke etterheve i formen, så akkurat det har jeg ikke erfaring med. Men annen langtidshevet bakst synes jeg trenger lenger etterheving enn ved vanlig hevetid.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-18, 00:09   #5
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.077
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Langtidsheving av brød

Her er noen tips fra meg. Jeg bruker alltid klissete deig og lite gjær og kald væske.

Hvis jeg lager deigen på kvelden og ikke skal steike brød på morgenen/det hever seg for fort, så rører jeg ofte litt i den, slik at den kan heve seg på nytt (med en slikkepott). Det er bare bra for deigen å heve flere ganger.

Hvis jeg skal steike grytebrød med lokk, så tar jeg 1-2 timer før steking slikkepotten og bretter deigen litt - i bakebollen (orker ikke kliss).

Hvis jeg skal steike i vanlig brødform så rører jeg litt i deigen i bollen, tømmer den over i brødform, og etterheve 1-2 timer før jeg steiker brødet.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-18, 12:45   #6
Tante Sofie
Bladibladiblaah!
 
Tante Sofie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Innlegg: 1.484
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Langtidsheving av brød

Og kvar finn ein rørebrødet til Harriet?

__________________
05 - 06
Tante Sofie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no