Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

NRK1 kl 21:45 - Dr House - Genial serie!

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-09-06, 12:31   #41
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Svigermor har rost House opp i skyene ved flere anledninger, så jeg bare MÅTTE se episoden i går, da jeg for første gang på tre uker sjekket tv-programmet.

Jeg likte det jeg så. Og blod og gørr nok (les: ryggmargsprøve) til at jeg fikk det lille "iik"-grøsset jeg trengte.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 18:28   #42
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.619
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

(les: ryggmargsprøve)

RyggmargsVÆSKEprøve

*endelig kan jeg også flisespikke *

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 20:56   #43
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Etter et kjapt søk på nettet ser det ut til at de to ordene brukes om hverandre.

Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 21:12   #44
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.619
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Etter et kjapt søk på nettet ser det ut til at de to ordene brukes om hverandre.

Jepp, det er mange som sier feil.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 21:14   #45
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det gjør visst mange leger også.

Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 21:20   #46
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.619
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det gjør visst mange leger også.

Ja dessverre, man har vel en tendens til å bruke ord som pasientene bruker.

Men det er ryggmargsvæskeprøve som er den riktige betegnelsen altså. Man tar aldri prøver av selve ryggmargen, dvs nervene. Da må det i tilfelle være en biopsi, og operasjon. RyggmargsVÆSKEN er derimot lett å få tak i, det er bare en sprøyte det. På engelsk kaller man det "Spinal Tap"; en mer lettfattelig betegnelse.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 21:20   #47
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.649
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Jepp, det er mange som sier feil.

Tydeligvis.
Jeg ble fortalt av tre leger at sønnen min skulle ta ryggmargsprøve.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 21:22   #48
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.619
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Tydeligvis.
Jeg ble fortalt av tre leger at sønnen min skulle ta ryggmargsprøve.

Ille ille.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 21:23   #49
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Tydeligvis.
Jeg ble fortalt av tre leger at sønnen min skulle ta ryggmargsprøve.

Det er vanlig å bruke det ordet, ja.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 21:23   #50
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Ja dessverre, man har vel en tendens til å bruke ord som pasientene bruker.

Men det er ryggmargsvæskeprøve som er den riktige betegnelsen altså. Man tar aldri prøver av selve ryggmargen, dvs nervene. Da må det i tilfelle være en biopsi, og operasjon. RyggmargsVÆSKEN er derimot lett å få tak i, det er bare en sprøyte det. På engelsk kaller man det "Spinal Tap"; en mer lettfattelig betegnelse.

Er spinalprøve mer korrekt da? Spinaltapping. Døh, jeg har tappa spinalen min.

Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 21:24   #51
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.619
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Døh, jeg har tappa spinalen min.

Ikke selv, håper jeg? *imponert*

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 21:27   #52
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke foreløpig. Men har et barn som har gjort det. Ikke at jeg stakk da heller, tror ikke jeg hadde fått lov. :legemodus:

Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 21:30   #53
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.619
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Ikke foreløpig. Men har et barn som har gjort det. Ikke at jeg stakk da heller, tror ikke jeg hadde fått lov. :legemodus:

Nei, det er liksom ikke en prosedyre det er helt vanlig å gjøre på seg selv... :-)

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 21:46   #54
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jr., her.

Ikke helt. Digger dem begge, men Alan - ingen over, ingen ved siden!! Utenom Colin Firth da
Ja den var kjempe bra - nydelig!! Branagh og Thompson kunne det å lage film sammen. Tragisk at de gikk ifra hverandre :sippe:

Jeg kan bare nikke istemmende til alt.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 21:51   #55
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.642
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ble bittebittelitt skuffet over episoden i går jeg.. Synes det virket litt i overkant prøving og feiling i starten. Og løsningen, røde hunder fordi han ikke var blitt ammet? Hæ? Kunne ikke det vært en mulighet om han ikke var adoptert? Trengte de å finne ut av det veddemålet for å få løsningen? Er vel ikke 100 % som ammer i 6 måneder i USA kanskje? Og hvis løsningen alltid er mikroorganismer som ligger latent på lur i hjernen, så blir det litt kjedelig i lengen.

Skal følge med videre altså, en stund ihvertfall, men håper det tar seg opp

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 21:53   #56
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

JA! Jeg ble helt urimelig lei meg over det! Husker dere serien Fortunes of War fra 1987? Jeg elsker den serien, og da jeg så den første gang, ble jeg hodestups forelsket i begge to, sammen. Sukk.

"Shipper" heter det i fandom. Av "relationship", selvsagt. Blant Harry Potter-fans finner du for eksempel Harry/Ginny-shippere (som er de som har mest uttalt støtte i kanon), mange Harry/Hermione-shippere, en temmelig stor gruppe Harry/Draco-shippere og en drøss smalere grupperinger. (Verbet er "to ship", som i "I ship Mary and Mr. Collins".)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-06, 00:18   #57
Jr.
sasiltranopogol
 
Jr. sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: sammen med 538.410 andre
Innlegg: 283
Jr. er litt kulJr. er litt kul
Standard

Hva du veit!! har aldri hørt om det. Men jeg liker teskjeer innimellom så jeg spør. Å shippe er det å koble noen sammen i par eller at man digger noen som er et par? Eller noe annet? Jeg har vært på antropologiseminar hele dagen så hjernen min har overload, skjønner ikke mer nå

__________________
Je n'ai rien a dire
Jr. er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-06, 00:22   #58
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

RyggmargsVÆSKEprøve

*endelig kan jeg også flisespikke *

943 forekomster av ryggmargsprøve på nettet.
14 forekomster av ryggmargsvæskeprøve på nettet.

Sier ikke at Internett alltid har rett, men dette må du bevise for meg!

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-06, 00:23   #59
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.619
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Og hvis løsningen alltid er mikroorganismer som ligger latent på lur i hjernen, så blir det litt kjedelig i lengen.

Skal følge med videre altså, en stund ihvertfall, men håper det tar seg opp

Det er mye nevrologi ja. Dvs cerebral påvirkning av infeksjoner, sistnevnte er jo House specialty... Men ikke bare. Og det er mye sært, MYE!

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-06, 00:34   #60
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jr., her.

Hva du veit!! har aldri hørt om det. Men jeg liker teskjeer innimellom så jeg spør. Å shippe er det å koble noen sammen i par eller at man digger noen som er et par? Eller noe annet? Jeg har vært på antropologiseminar hele dagen så hjernen min har overload, skjønner ikke mer nå

Jeg har tilbrakt en del tid de siste par årene med å kikke innom ulike fandoms, lese fanfiction og slikt. Språket og begrepene de opererer med er nesten verd jobben bare det. Jeg digger måten de systematiserer slanguttrykkene sine på, mikser inn smiley-lignende språkelementer i det de skriver, og finner på sine egne varianter av eksisterende (smale) slanguttrykk.

Å "shippe" et par betyr at man "heier" på det paret, altså som par, at man ønsker at de skal være sammen. Det er veldig vanlig å "shippe" to personer som ikke er par i kanon, men man kan selvsagt også heie på, og glede seg over, par som allerede eksisterer i kanon. ("Kanon" er altså det som er offisielt/publisert - innen f.eks. Harry Potter-fandom er det Rowlings bøker som er kanon (og filmene også, forsåvidt), så det er kanon at Harry er forelsket i Ginny, men ikke at han er det i Hermione (eller Draco!), for eksempel.)

Fanfiction (historier fansen skriver selv) springer ofte ut fra ønsket om å la de to personene man "shipper" faktisk få hverandre. Slash er en egen (og veldig populær og omfattende) subgenre av fanfiction, der man shipper personer av samme kjønn (og skriver historier ett eller annet sted på skalaen mellom søte kjærlighetshistorier og ren porno). Begrepet "slash" - skråstrek - stammer fra Star Trek-fanfiction (Star Trek er vel den første store "fandom" i moderne forstand) som shippet Spock og Kirk, der historiene ble betegnet som "Kirk/Spock".

Og for å komme tilbake til utgangspunktet: det er helt i fandoms ånd å bruke begrepet "shippe", som egentlig handler om å heie på romantisk kobling mellom fiktive personer, og bruke det på faktiske, virkelige personer, som f.eks. Branagh og Thompson. (Fanfiction og slashfiction om ekte personer, i motsetning til fiktive, eksisterer også og kalles RPF og RPS for "Real Person Fic" eller "Real Person Slash".)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no