Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvordan bake brød

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-01-21, 18:17   #1
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Hvordan bake brød

Det er jo så mange måter å gjøre det på, med hevedeig, surdeig,
fersk gjær, tørrgjær, eltefrittt, i støpejernsgryte, kaldheving og jeg vet ikke hva.
Hva foretrekker du?

I min jakt på den aller beste metoden leste jeg et sted at man bør ikke ha salt i deigen før utbakingen fordi det påvirker gjæren på et eller annet vis. Er det noen som vet noe om det?

Jeg bruker helst speltmel, og det skal visst eltes forsiktig, og ikke for lenge. Sist jeg bakte brød til barna lot jeg maskinen gå i sikkert 15 min, og kan ikke si jeg merket noen negativ effekt av det.

Surdeig har jeg prøvd en gang, og fant da ut det gidder jeg ikke å styre med.
Jeg foretrekker å la deigen heve over natten. Synes brødet blir mye bedre, og mer holdbart av det.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-21, 18:29   #2
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan bake brød

Jeg baker kun eltefrie brød, og de blir alltid saftige og gode - og ikke minst med særdeles liten innsats Det er også svært fleksibelt og ikke nøye når man putter det i ovnen, om det er 14 eller 18 timer etter er hipp som happ. Sånt passer meg utmerket. I det siste har jeg brukt kokeboken Eltefri bakst av Ine-Janine Jansen (?) fra bloggen Mat på bordet.
Jeg baker også kun med speltmel, og har ikke merket noe annerledes egentlig.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-21, 18:37   #3
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan bake brød

Glutenfrie eltes i et par minutter før heves en gang

Spelt lager jeg over natta

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-21, 19:29   #4
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan bake brød

I teorien er det slik at salt er ugunstig for gjær, den bør få kommet i kontakt med vann og mel før man har den i deigen. Sukker skal ha motsatt effekt, noen sukker/søtstoffkorn i lag med gjær skal ha en boostende effekt for gjæren.
I praksis, jeg baker mye og kan absolutt ikke se noen forskjell på verken deig eller ferdig resultat uansett i hvilken rekkefølge og når salt tilsettes.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-21, 20:48   #5
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan bake brød

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

I teorien er det slik at salt er ugunstig for gjær, den bør få kommet i kontakt med vann og mel før man har den i deigen. Sukker skal ha motsatt effekt, noen sukker/søtstoffkorn i lag med gjær skal ha en boostende effekt for gjæren.
I praksis, jeg baker mye og kan absolutt ikke se noen forskjell på verken deig eller ferdig resultat uansett i hvilken rekkefølge og når salt tilsettes.

Takk for forklaring.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-21, 23:45   #6
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan bake brød

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Jeg baker kun eltefrie brød, og de blir alltid saftige og gode - og ikke minst med særdeles liten innsats Det er også svært fleksibelt og ikke nøye når man putter det i ovnen, om det er 14 eller 18 timer etter er hipp som happ. Sånt passer meg utmerket. I det siste har jeg brukt kokeboken Eltefri bakst av Ine-Janine Jansen (?) fra bloggen Mat på bordet.
Jeg baker også kun med speltmel, og har ikke merket noe annerledes egentlig.

Samme her, unntatt det med spelt. Jeg er glad i havre.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-21, 00:26   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan bake brød

Kanskje gjær var mer ustabilt i gamle dager, og ble mer påvirket av salt? raske karbohydrater mater jo gjæren, derfor hever søt og fin bakst bedre.

Jeg syns også eltefritt over natta gir det beste brødet. Jeg liker godt smaken av havre, og elsker nøtter i brødet. Det er jeg den eneste i familien som gjør, så det skjer ikke så ofte at jeg har det i. Jeg er ikke så begeistret for mye mel utenpå brødet, så jeg bruker ofte olje i stedet når jeg baker ut.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-21, 00:37   #8
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan bake brød

Hmm, jeg baker ikke ut det eltefrie, men har såpass løs deig at jeg bare heller over i form og steiker. Det blir helt nydelig, og det krever totalt 10 minutter aktivt arbeid å bake to brød.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-21, 00:45   #9
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan bake brød

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Hmm, jeg baker ikke ut det eltefrie, men har såpass løs deig at jeg bare heller over i form og steiker. Det blir helt nydelig, og det krever totalt 10 minutter aktivt arbeid å bake to brød.

Jeg gjør det faktisk hakket enklere enn det også, med Lekue silikonform. Setter den på vekten, heller oppi det jeg skal, rører rundt og setter til heving. To timer før steking bretter jeg den litt sammen med en slikkepott, fortsatt bare i formen, etterlever og så steker. Jeg har satt den inn uten å brette den også. Merker ikke veldig stor forskjell egentlig.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no