Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Reise til USA - navn på billett og gyldighet på pass

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-09-18, 09:55   #1
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.195
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Reise til USA - navn på billett og gyldighet på pass

Storesøster fikk New York-tur i 16 årsgave fra oss. Vi bestilte billetter et par uker før bursdagen hennes. Gleder meg max!

Så viser det seg at hun omtrent samtidig har søkt om å få et fornavn til. Hurra for store barn, lizzom. Nå er det godkjent så nå har hun altså et navn til. Så da er spørsmålet, hva må jeg gjøre nå?

Passet hennes går ut en uke etter at vi kommer hjem fra USA. Kan det passet brukes, eller er det fremdeles krav til at passet er gyldig mnd etter hjemkomst?

Hvis varigheten er ok, kan vi da bruke det selv om det mangler det nye fornavnet?

Eller må hun uansett ha nytt navn? I så fall må jeg vel betale SAS for å endre navn på billettene, for det må være samsvar mellom billetter og pass?

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-18, 10:03   #2
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.727
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Reise til USA - navn på billett og gyldighet på pass

Opprinnelig lagt inn av Molly, her.

Storesøster fikk New York-tur i 16 årsgave fra oss. Vi bestilte billetter et par uker før bursdagen hennes. Gleder meg max!

Så viser det seg at hun omtrent samtidig har søkt om å få et fornavn til. Hurra for store barn, lizzom. Nå er det godkjent så nå har hun altså et navn til. Så da er spørsmålet, hva må jeg gjøre nå?

Passet hennes går ut en uke etter at vi kommer hjem fra USA. Kan det passet brukes, eller er det fremdeles krav til at passet er gyldig mnd etter hjemkomst?

Hvis varigheten er ok, kan vi da bruke det selv om det mangler det nye fornavnet?

Eller må hun uansett ha nytt navn? I så fall må jeg vel betale SAS for å endre navn på billettene, for det må være samsvar mellom billetter og pass?

Jeg har ikke peiling på det du spør om, men kan 16 åringer endre navn selv uten at foreldrene godkjenner det?

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-18, 10:10   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.272
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reise til USA - navn på billett og gyldighet på pass

Regler for hvor lenge et pass må være gyldig etter inn/utreise finner du lett hvis du googler. Tror det er 3 eller 6 mnd. Samsvar med navn i pass og billett kan flyselskapet svare deg på.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-18, 10:25   #4
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.209
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reise til USA - navn på billett og gyldighet på pass

Hvis passet går ut en uke etter at hun kommer hjem, og hun i tillegg har skiftet navn, ville jeg uansett skaffet nytt pass. Jeg fikk mye mas om dette da jeg var i London i fjor, og passet mitt gikk ut ei uke etter at jeg kom hjem, selv om det ikke kreves annet enn at det skal være gyldig til og med hjemreisedagen i England, så det var godt innafor.

Regner med flyselskapet kan endre navnet på billetten med noen tastetrykk, hvis det er nødvendig.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-18, 10:27   #5
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.378
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Reise til USA - navn på billett og gyldighet på pass

Sjekk veldig nøye med flyselskap og den amerikanske ambassaden!! USA er veldig streng på sånt, så ikke stol på noen andre enn dem. Så vidt jeg husker, bør passet være gyldig 6 måneder etter innreise. Pass og billett må ha samme navn. ESTA må søkes om og være godkjent for samme pass som hun skal bruke ved innreisen. Men jeg ville ikke stolt på meg når det gjelder sånt, du må sjekke det.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-18, 10:32   #6
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.476
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Reise til USA - navn på billett og gyldighet på pass

Ring SAS og spør pent om de kan legge til det nye navnet. Så søker dere nytt pass, og ny ESTA.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-18, 10:36   #7
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.073
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reise til USA - navn på billett og gyldighet på pass

Jeg ville vært helt sikker på at navnet er helt likt overalt: Billett, pass og ESTA.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-18, 10:37   #8
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.740
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Reise til USA - navn på billett og gyldighet på pass

Ville vært supernøye på samme navn i billett og pass og ESTA. Ville fikset passet først og billetten etterpå, tror jeg.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-18, 10:54   #9
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.195
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Reise til USA - navn på billett og gyldighet på pass

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Jeg har ikke peiling på det du spør om, men kan 16 åringer endre navn selv uten at foreldrene godkjenner det?

Ja, det kan de faktisk. Hun har gledet seg lenge til å kunne gjøre det.

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-18, 10:58   #10
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.715
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reise til USA - navn på billett og gyldighet på pass

Opprinnelig lagt inn av Molly, her.

Ja, det kan de faktisk.

Jeg er glad yngstemann ikke visste det da han var noe yngre. Han var nemlig helt overbevist en stund om at han ville bytte navn til Lawrence.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-18, 10:58   #11
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.902
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reise til USA - navn på billett og gyldighet på pass

Passet skal være gyldig minst 6 måneder etter hjemkomst, er jeg nesten helt sikker på.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-18, 11:02   #12
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.715
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reise til USA - navn på billett og gyldighet på pass

Fra usaestaonline:

Sitat:

When traveling to the USA, the general rule is to have a passport that is valid for at least six months after the planned time of return.



However, there are some countries, citizens of which can enjoy a bit more freedom regarding their passport expiry rules when traveling to the USA. For citizens of these countries, the passport validity must only cover the time of their intended stay in the States.

Countries who are subject to this rule are:

Algeria, Andorra, Antigua and Barbuda, Argentina, Australia, Austria, Bahamas, Bangladesh, Barbados, Belgium, Bermuda, Bolivia, Bosnia-Herzegovina, Botswana, Brazil, Bulgaria, Canada, Chile, Colombia, Costa Rica, Cote d’Ivoire, Croatia, Cuba, Cyprus, Czech Republic, Denmark, Dominica, Dominican Republic, Ecuador, Egypt, El Salvador, Eritrea, Estonia, Ethiopia, Fiji, Finland, France, Georgia, Germany, Greece, Grenada, Guatemala, Guinea, Guyana, Hong Kong, Hungary, Iceland, India, Ireland, Israel, Italy, Jamaica, Japan, Korea, Kuwait, Laos, Latvia, Lebanon, Liechtenstein, Luxembourg, Macau, Macedonia, Madagascar, Malaysia, Malta, Mauritius, Mexico, Monaco, Netherlands, New Zealand, Nicaragua, Nigeria, Norway, Oman, Pakistan, Panama, Paraguay, Peru, Philippines, Poland, Portugal, Qatar, Romania, Russia, San Marino, Senegal, Serbia and Montenegro, Singapore, Slovak Republic, Slovenia, South Africa, Spain, Sri Lanka, St. Kitts and Nevis, St. Lucia, St. Vincent and The Grenadines, Suriname, Sweden, Switzerland, Syria, Taiwan, Tanzania, Thailand, Togo, Trinidad and Tobago, Tunisia, Turkey, Tuvalu, United Arab Emirates, United Kingdom, Uruguay, Uzbekistan, Vatican, Venezuela, Zimbabwe.
Which countries require 6 months of passport validity?

All of the countries which are not included in this list and are not under the specific rules regarding their citizen passport expiry dates are regulated by the 6-month passport validity law.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-18, 11:08   #13
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.847
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reise til USA - navn på billett og gyldighet på pass

Jeg ville definitivt sørget for at passet, billetten og ESTA-dokumentene var like mtp navn hvis jeg skulle til USA.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-18, 11:09   #14
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.195
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Reise til USA - navn på billett og gyldighet på pass

Takker! Da er det bare å sette i gang med å få oppdatert navnet hennes på billetter og pass + alle andre steder det må gjøres.

Hun har ønsket seg dette navnet i mange år. Jeg byttet mitt andre fornavn selv på samme alder, så jeg har liksom ikke noe jeg skal ha sagt. Pappaen har sagt nei til navnbytte i flere år allerede. Tror ikke hun har fortalt ham om det ennå.

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-18, 11:10   #15
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.847
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reise til USA - navn på billett og gyldighet på pass

Selv om det Divine siterer sikkert stemmer, så ville jeg ikke reist til USA med pass som går ut bare en uke etter hjemreise. Hva hvis hun blir syk og må utsette hjemreisen med en uke?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-18, 11:22   #16
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.715
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reise til USA - navn på billett og gyldighet på pass

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Selv om det Divine siterer sikkert stemmer, så ville jeg ikke reist til USA med pass som går ut bare en uke etter hjemreise. Hva hvis hun blir syk og må utsette hjemreisen med en uke?

Nei, jeg hadde heller aldri villet gjort det. Jeg er krisemaksimerer av rang, så slik gambling hadde jeg aldri i livet drevet med.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-18, 12:57   #17
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.727
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Reise til USA - navn på billett og gyldighet på pass

Opprinnelig lagt inn av Molly, her.

Ja, det kan de faktisk. Hun har gledet seg lenge til å kunne gjøre det.

Oj, det visste jeg ikke. Tror ikke det er noe jeg skal nevne til ungene.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-18, 13:17   #18
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.195
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Reise til USA - navn på billett og gyldighet på pass

Jeg har bestilt time for å få nytt pass til henne nå. Snakket med SAS, og når jeg legger inn passinfoen hennes på bestillingen så oppdateres billetten med riktig navn. Alt ordner seg.

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no