Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Flere som gir blanke i Harry Potter?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-07-07, 19:52   #81
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.872
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere som gir blanke i Harry Potter?

Jeg har nesten bestemt meg for å lese dem etter denne tråden.

Jeg har fått tre sånne shopoholiker-bøker i gave, og jeg har egentlig ikke lyst å lese dem, så kanskje jeg skal gå rett løs på Harry Potter, selv om det strider mot mine prinsipper å ha uleste bøker i hylla.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-07, 20:38   #82
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.219
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Flere som gir blanke i Harry Potter?

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Jeg er ogsaa her. Ikke glad i fantasy generelt sett, kom meg aldri gjennom Ringenes Herre men ELSKER Harry Potter.

Jeg leser ikke fantasy, men HP er noe helt for seg selv!

IOA er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-07-07, 21:56   #83
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Flere som gir blanke i Harry Potter?

Har verken lest bøkene eller sett filmane.

Har ingen umiddelbare planar om det heller.

Er HP litt sånn Ringenes Herre for barn?

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-07, 00:10   #84
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere som gir blanke i Harry Potter?

Opprinnelig lagt inn av Poet, her.

Metafysikk som begrep stammer fra gresk filosofi. Det omhandler virkelighetens egentlige natur.
Det jeg mener med metafysisk forankring er når bøker av typen fantasy/eventyr har sterk forankring i menneskets sjelsliv og det mentale, men billedelig fremstilt

Nå har du jo ikke lest bøkene, så det kan vel bli vanskelig for deg å gå nærmere inn på en begrunnelse.
Men jeg kan virkelig ikke fatte at HP bøkene ikke har en sterk forankring i menneskets sjelsliv.
Det er fordi de har nettopp det, at jeg liker bøkene så godt.
Jeg synes de er høyst relevante i forhold til sjelsliv, moral, etikk og eksistensielle problemstillinger.
Av den grunn er ikke bøkene kun underholdende eventyr - men temmelig dype, spør du meg.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-07, 08:12   #85
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Flere som gir blanke i Harry Potter?

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Men dere som ikke leser HP, leser dere andre boeker? Eller liker dere ikke aa lese, generelt sett?


Det var da ei merkelig spørsmål!
Eg leser massevis av bøker, faktisk leser eg alltid på ei bok. Alle vel ikkje like HP

Høyres nesten ut som me er leseudyktige pga. at me ikkje likar HP

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-07, 11:14   #86
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.825
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere som gir blanke i Harry Potter?

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Er HP litt sånn Ringenes Herre for barn?

Nei, det vil jeg ikke si. HP er mye morsommere.

Jeg liker godt fantasy-bøker, men jeg synes faktisk ikke Ringenes Herre er så utrolig flott. De er helt greie og jeg har lest dem alle, Hobbiten også, men jeg gadd ikke se filmene da de kom. Nok var nok.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-07, 11:54   #87
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere som gir blanke i Harry Potter?

Opprinnelig lagt inn av Poet, her.

Det jeg mener med metafysisk forankring er når bøker av typen fantasy/eventyr har sterk forankring i menneskets sjelsliv og det mentale, men billedelig fremstilt

Jeg vil si at spesielt Tolkiens bøker i veldig stor grad har sterk forankring i "menneskets sjelsliv" - langt mer enn i det overveldende flertallet av fantasy- og eventyrbøker - særlig om man regner forhold til religion og religiøsitet med i menneskets sjelsliv. Harry Potter-bøkene er nok enklere, filosofisk sett, men det er jo barne- og ungdomsbøker, og de tar opp både dagsaktuelle og mer evigaktuelle menneskelige temaer på en både klok og gjennomarbeidet måte.

Om man bare har lest de første par bøkene, som jo handler om og er skrevet for 11-åringer eller deromkring (og/eller om man bare har sett filmene, som er langt flatere og mindre interessante enn bøkene), så kan jeg skjønne at man synes historien er litt "grunn", men når man leser hele serien, ser man at det ligger adskillig mer tanke bak enn det som er tydelig i begynnelsen.

Selvsagt trenger man ikke å lese bøker man ikke synes høres det ut som om man vil like, og man trenger ikke å forsvare dette i det hele tatt. Men det er litt voldsomt å være kategorisk i karakteristikken av noe man tross alt bare har indirekte kjennskap til. Skal man gjøre seg opp en egen mening - i hvert fall om denne meningen skal ha noen overbevisnings- eller gjennomslagskraft - bør man argumentere ut fra hvordan bøkene er, ikke ut fra hvordan man oppfatter at en masse ukjente mennesker (i "reviews på Amazon" ) sier at bøkene er.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-07, 12:57   #88
Poet
Nybegynner
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 18
Poet har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Flere som gir blanke i Harry Potter?

Ringenes Herre har jeg lest. Den inneholder en del satire og samfunnsparalleller men er ellers ikke noe billedelig fremstilling av virkeligheten i noen dyp forstand. Det hele virker veldig kunstig.

Etter å ha lagt inn mitt første innlegg lånte jeg for sikkerhets skyld en Harry Potter-bok av noen jeg kjenner, The Prisoner of Azkaban. Jeg er ikke ferdig med den men mitt inntrykk av Harry Potter-bøkene blir bekreftet. Veldig kunstig og overfladisk. Bøkene gir uttrykk for en del tidstypiske holdninger. Dette gjør nok at de lett appellerer til et tilstrekklig antall "moderne" lesere til å bli en suksess og få "sannhetsstempel". Men som jeg sa tidligere tror jeg ikke bøkene vil ha noen varig appell.


Sist redigert av Poet : 29-07-07 kl 12:58. Årsak: '
Poet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-07, 13:02   #89
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere som gir blanke i Harry Potter?

Jeg gir litt blanke. Jeg har den første boka, og har prøvd å lese den, men syntes den var ganske kjedelig. Jeg har også prøvd å se filmene, med samme resultat.
Jeg skjønner at de første er beregnet på barn, og at både bøkene og filmene "vokser" med leseren/seeren, men for meg som voksen hjelper det lite. Jeg må jo liksom gjennom de første uansett.

Jeg er ikke spesielt glad i fantasy, og har aldri vært det. Har prøvd meg på Ringenes Herre, Den uendelige historien og Narnia som barn, uten hell. Ringenes herre syns jeg funker utmerket som film, det gjør ikke den Uendelige historien og Narnia har jeg ikke sett.

Som voksen er vel den eneste fantasyboken jeg har lest Mists of Avalon, men jeg ga opp den etterhvert også. Men kom ganske langt.

Jeg har alltid lest mye, men de siste årene har fiksjonen veket for fagbøker, selv om jeg har tatt igjen litt i sommer.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-07, 15:15   #90
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere som gir blanke i Harry Potter?

Opprinnelig lagt inn av Poet, her.

Ringenes Herre har jeg lest. Den inneholder en del satire og samfunnsparalleller men er ellers ikke noe billedelig fremstilling av virkeligheten i noen dyp forstand. Det hele virker veldig kunstig.

Jeg er usikker på hva du mener med "kunstig" her. Universet Tolkien beskriver har han jo skapt selv, så sånn sett er det "kunstig". Men mange av temaene han skriver om er dype filosofiske spørsmål som blir behandlet med både kunnskap og modenhet. Ondskap, slik han skriver om temaet, beskrives for eksempel både komplekst og "moderne", hvis man tenker teologisk, og både offer-, frelse- og tilgivelsestanken, som naturlig nok er hentet fra kristen mytologi, er mer sammensatt og moderne enn det som var vanlig innen kristendommen Tolkien vokste opp med. Forholdet mellom individualisme og samfunn/"det felles beste" er også sentralt, i likhet med forholdet mellom land/natur og by/industri.

Det er mange som ikke liker fantasy-stilen eller synes de får noe ut av genren, og det har jeg ikke noe problem med å forstå. Men som Tom Shippey skriver i J. R. R. Tolkien - Author of the Century, kan det hende at Tolkien og flere av hans samtidige gjennom fantasygenren kan kommer nærmere å kunne beskrive, eller bearbeide, det ondes problem slik det fremstod gjennom krigene i det tyvende århundre.

(Jeg siterer fra en omtale av Shippeys bok på http://classiclit.about.com/od/tolki...rtolkien.htm):

"In a way, Tolkien is exploring the places that language left behind, of creatures that now only exist in our words and in our imagination. But, he also delves into the nature of evil: what it is, its representations, and whether or not it can be defeated.

Tolkien had experienced war and violence firsthand in World War I. Like many of the writers from his era, his world could never be the same, after seeing his best friends die, and his land in ruin. Shippey writes, "The life experiences of many men and women in the twentieth century have left them with an unshakable conviction of something wrong, something irreducibly evil in the nature of humanity, but without any very satisfactory explanation for it."

Shippey argues that, beyond Tolkien, "Twentieth-century fantasy can be seen as above all a response to this gap, this inadequacy." Perhaps it is a way of explaining what can not be understood or explained.Along those lines, Shippey argues that "The Lord of the Rings" can be taken as a myth in the sense that it is a "work of mediation." It reconciles what at first appears to be opposites or "incompatibles": between "heathen and Christian, escapism and reality, immediate victory and lasting defeat, lasting defeat and ultimate victory."")

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-07, 17:23   #91
Poet
Nybegynner
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 18
Poet har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Flere som gir blanke i Harry Potter?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg er usikker på hva du mener med "kunstig" her. ry.

Det jeg mener med kunstig er at det i vesentlig grad er et idéverk, og med det mener jeg at det er tendenslitteratur, og med det mener jeg at det i realiteten bare er Tolkien som gir uttrykk for sine meninger. Etter min mening er det vesentlig forskjell på det å gi uttrykk for sine meninger og det å skrive basert på kreativ innsikt og observasjonsevne. Mange forfattere gjør selvfølgelig begge deler, og ofte oppstår det da en konflikt innen ett og samme verk mellom forfatterens kreative innsikt og vedkommendes holdninger. Men de mest sublime verk er de hvor forfatteren holder, for å si det slik, sitt eget ego utenfor. Med det mener jeg selvfølgelig ikke at en ikke kan skrive basert på personlige erfaringer.
For å si det på en annen måte så foretrekker jeg bøker som viser oss virkeligheten i relieff, allegorisk eller ikke, og som gir oss som lesere anledning til å ta stilling og dømme, og ikke bøker hvor forfatteren gir alle de "riktige" svarene basert på egne oppfatninger.
Jeg er enig i at Ringenes Herre er "moderne" (akkurat som Harry Potter) derfor appellerer de også til mange som har mye "moderne" tankegods, og som er enige i Tolkiens meninger, og derfor lett gir det "sannhetsstempel".

For å legge til litt: Når jeg bruker vendingen å holde sitte eget ego utenfor så mener jeg de som lever etter Ibsens ordtak: Å dikte er å holde dommedag over seg selv.
Mange forfattere lever dessverre etter ordtaket: Å dikte er å dyrke seg selv.
Når jeg brukte begrepet tendenslitteratur vet jeg at dette kan være gjenstand for definisjoner.
Etter min menig er for eksempel Ibsens nutidsdramaer ikke tendenslitteratur fordi han ikke prakker meninger på oss. Selv om vi kan tenke oss hvor hans sympatier ligger så overlater han til oss å avgjøre om for eksempel Noras avgjørelse er riktig, han sier ikke at den er det. Han overlater til oss å ta stilling til om Hedda Gabler er en tragisk heltinne eller et ondskapsfullt monster. Han setter konfliktsituasjoner i relieff men overlater til oss å ta stilling slik vi ville gjort i tilsvarende situasjoner i det virkelige liv.

Nå har jeg nok beveget meg et stykke bort fra Harry Potter og ber om overbærenhet med det :-)



Sist redigert av Poet : 29-07-07 kl 18:05. Årsak: La til litt
Poet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no