Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Leser dere ungdomsbøker?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-07-09, 16:10   #21
Kate
Bør lage seg en tittel selv
 
Kate sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.720
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Sv: Leser dere ungdomsbøker?

Å ja!

__________________
~ Det er bare med hjertet du virkelig kan se. Det viktigste er usynlig for øynene ~
Kate er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-09, 16:21   #22
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Leser dere ungdomsbøker?

Jeg leser Harry Potter og elsker fantasi-bøker. Men mest leser jeg opp igjen bøker som jeg leste da jeg var ungdom.

Hadde jeg bare kommet over Adrian Mole skulle jeg vært glad!!

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-09, 16:32   #23
Maiden
Fear of the dark
 
Maiden sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.899
Maiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Leser dere ungdomsbøker?

Ja ganske ofte.

__________________
"Minne kan gjera det småe stort"
Maiden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-09, 23:04   #24
iben
oppbevares tørt
 
iben sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.136
iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Leser dere ungdomsbøker?

Opprinnelig lagt inn av turi, her.


Hadde jeg bare kommet over Adrian Mole skulle jeg vært glad!!

Ja det var litt av en figur

iben er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-09, 11:27   #25
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Leser dere ungdomsbøker?

Opprinnelig lagt inn av iben, her.

Ja det var litt av en figur

Den er bra ja!!

Lest en bok for en del år siden da jeg jobbet på ungdskolen, men husker ikke hva den heter.

Det var en jente og gutt (naboer?) og en av de bodde hos en onkel. De gikk på loftet og gikk bortover en lang gang, mener at de fikk noen steiner av onkelen og at de da gikk over i en annen verden? Noen som kan huske noe sånt?

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-09, 11:54   #26
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Leser dere ungdomsbøker?

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

Den er bra ja!!

Lest en bok for en del år siden da jeg jobbet på ungdskolen, men husker ikke hva den heter.

Det var en jente og gutt (naboer?) og en av de bodde hos en onkel. De gikk på loftet og gikk bortover en lang gang, mener at de fikk noen steiner av onkelen og at de da gikk over i en annen verden? Noen som kan huske noe sånt?

Drømmen om Narnia, tenker jeg.

  Svar med sitat
Gammel 01-08-09, 11:54   #27
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Leser dere ungdomsbøker?

Tordivelen flyr i skumringen er ganske spennende.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-09, 00:42   #28
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Leser dere ungdomsbøker?

Nei, da må det i så fall dreie seg om en svært spesiell bok (ved nærmere ettertanke har jeg vel ikke lest en ungdomsbok på minst 10 år så da kan jeg vel egentlig svare nei).

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-09, 17:14   #29
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Leser dere ungdomsbøker?

Jeg har Anne fra Bjørkly stående i bokhyllen, har i tillegg lånt med de to første bøkene i Vikingserien til Torill Thorstad Hauger. Er litt i det nostalgiske hjørnet om dagen. Cornelia Funke sin serie har jeg liggende på lydbok, er veldig spent på den!

Leste nylig en nydelig ungdomsroman som het Hvis jeg blir i forbindelse med Cappelen Damms første bokbloggturné. En rørende og hjertevarm historie om en 17 år gammel jente og hennes familie som havner i en bilulykke.

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 17:50   #30
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Leser dere ungdomsbøker?

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

Jeg leser Harry Potter og elsker fantasi-bøker. Men mest leser jeg opp igjen bøker som jeg leste da jeg var ungdom.

Hadde jeg bare kommet over Adrian Mole skulle jeg vært glad!!

Og lykke over all lykke, fant bok nr 2 på biblioteket til kr 5,-. Og jeg som bare hadde lest bok nr 1.

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 18:18   #31
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.919
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Leser dere ungdomsbøker?

Ja, masse! Bør ha lest alle bøkene elevene skal lese, så det blir jo noen bøker. Jon Ewo har noen fantastiske bøker, både spenningsbøker og drama, eks. XXL og fra Marg og bein-serien. Torunn Lian skriver veldig gode bøker, bl.a. Ikke naken, ikke kledt, Adam den tredje i fjerde og ikke minst Bare skyer beveger stjernene. Den sistnevnte er utrolig trist, men en fantastisk godt skrevet bok. Harald Rosenløw Eeg med Glasskår er god bok. Også må jeg ikke glemme alle fantasy-seriene, Janaland, Nissedreperen og Phenomena-serien. Har helt klart lest en haug til, men kommer ikke på alle. Anna Gavalda har også skrevet en barne-og ungdomsbok, 35 kg håp. Den er en finurlig bok med et veldig aktuelt tema.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-10, 17:10   #32
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.938
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Leser dere ungdomsbøker?

Ytterst sjelden, men jeg har nettopp gjort det. "Gutten i den strikpete pysjamasen" var en veldig sterk opplevelse, og jeg sitter igjen med endel tanker. Jeg lurer på hvordan en ungdom vil oppleve den boka, for å forstå historien må man jo kjenne til Hitler-regimet og konsentrasjonsleirene. Jeg antar at leirens virkelige navn var Auschwitz, og slike poenger går kanskje (ung) ungdom hus forbi. Men kanskje er det ikke viktig heller, det handler jo om et barns opplevelse av noe han ikke forsto, men observerte. Hva som skjedde på slutten vil en ikke forstå hvis en ikke kjenner historien til en viss grad. Men betyr det noe for (den unge) leseren?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-10, 17:21   #33
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Leser dere ungdomsbøker?

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Ytterst sjelden, men jeg har nettopp gjort det. "Gutten i den strikpete pysjamasen" var en veldig sterk opplevelse, og jeg sitter igjen med endel tanker. Jeg lurer på hvordan en ungdom vil oppleve den boka, for å forstå historien må man jo kjenne til Hitler-regimet og konsentrasjonsleirene. Jeg antar at leirens virkelige navn var Auschwitz, og slike poenger går kanskje (ung) ungdom hus forbi. Men kanskje er det ikke viktig heller, det handler jo om et barns opplevelse av noe han ikke forsto, men observerte. Hva som skjedde på slutten vil en ikke forstå hvis en ikke kjenner historien til en viss grad. Men betyr det noe for (den unge) leseren?

Jeg leste den for niende klasse i høst. Jeg forklarte en del underveis, men de hadde rimelig god kontroll på gangen i 2. verdenskrig selv om dette var før de startet med tema i niende. Vi så filmen også. Tøffe gutter som svelget tungt og var blanke i øynene. Det var en tøff opplevelse.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-10, 17:33   #34
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Leser dere ungdomsbøker?

En gang i blant gjør jeg det. Jeg samler på en serie med ungdomsbøker, så når jeg får tak i en ny en (dvs. en gammel... ) hender det at den blir lest.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-10, 17:37   #35
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Leser dere ungdomsbøker?

Jepp.
Koser meg med gamle hestebøer når jeg trenger noe lettlest.
Britta og Silver er favoritten.
Harry Potter har jeg selvfølgelig lest ( 7 ganger..... )

Adrian Mole

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-10, 18:17   #36
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Leser dere ungdomsbøker?

Harry Potter er jo obligatorisk da
Ellers så kjøpte jeg noen bøker om Sookie Stackhouse til datteren min, men den som endte opp med å bli hekta, det var meg
Og for ikke lenge siden måtte jeg få tak bøkene jeg elsket da jeg var 12-13, om Adrian Mole 13 3/4 år. Fant ikke på norsk, så nå er jeg den stolte eier av alle bøkene om Adrian Mole på engelsk

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-10, 18:37   #37
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Leser dere ungdomsbøker?

Harry Potter og Twilight-sagaen. Og Isfolket! Udødelige bøker.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-10, 19:01   #38
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.919
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Leser dere ungdomsbøker?

Jeg holder forresten på med The Hunger Games akkurat nå. Spennende bok, ja.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-10, 11:20   #39
Halkatla
Fullverdig medlem
 
Halkatla sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 82
Halkatla har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Leser dere ungdomsbøker?

Det hender. Siste jeg leste var Isprinsessen av Tore Strømøy.

__________________
Det er farlig å lese bøker om helse, man kan dø av en trykkfeil...
Halkatla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-10, 11:37   #40
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Leser dere ungdomsbøker?

Nei, aldri.
Når jeg skal ha noe lettlest leser jeg krim. Jeg har tilgang på masse undgomsbøker gjennom skolebiblioteket, men det frister bare ikke.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
bøker for ungdom, ungdomsbøker, ungdomslitteratur


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no