15-08-14, 01:49 | #1 |
Nybegynner
Medlem siden: Aug 2014
|
Spiser så lite i barnehagenMin ettåring har alltid vært vanskelig å få i mat. Må liksom motiveres i det vide og brede.. Etter to uker i barnehagen er hun merkbart tynnere. Spiser ofte bare en halv skive i løpet av hele dagen, samt litt frukt. Blir helt fortvilet av å se henne bli tynnere. Er ekstremt aktiv og farter rundt hele dagen. Så energien er heldigvis fortsatt tilstede. De har jo mange andre barn å ta seg av, så kan ikke akkurat forlange "dinner and a show", for å motivere til å spise. |
15-08-14, 01:53 | #2 |
Kom ut av tellinga.
|
Sv: Spiser så lite i barnehagen :-(Det er mye å se på i barnehagen og mye som skal gå seg til og læres. Det med maten faller på plass etter litt tid. På hjemmebane kan du jo sørge for å få i henne mer kaloritett mat: helmelk, en smørklatt i middagsmaten, avokado, smoothies med alt mulig (egg, avokado, mandler, grønt, frukt og bær) osv.
15-08-14, 07:26 | #3 |
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
|
Sv: Spiser så lite i barnehagen :-(De fleste småspiste barn spiser mer i barnehagen enn hjemme etterhvert, så det går seg nok helt sikkert til. Hun er bare ikke helt tryg der enda. To uker er så kort tid. |
15-08-14, 08:57 | #4 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Spiser så lite i barnehagen :-(Jeg ville gitt henne litt tid. Det er mye nytt og mye som ikke er på plass enda. |
15-08-14, 08:57 | #5 |
Hertuginne
|
Sv: Spiser så lite i barnehagen :-(Sannsynligvis er dette noe som vil gå seg til etterhvert, men det skader ikke å ta en rolig prat med barnehagen og lufte bekymringen din. Sjansen er stor for at de vil kunne berolige deg med at de har kontroll, men det er uansett en ting det er greit for dem å være bevisst på.
15-08-14, 09:09 | #6 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
|
Sv: Spiser så lite i barnehagen :-(Ja snakk med de i barnehagen. Be de følge med, og alternativt tilby henne noe i tillegg. Mine har vært så nyskjerrige at de har knapt hatt tid til å spise i barnehagen.
15-08-14, 09:24 | #7 |
Ad astra
|
Sv: Spiser så lite i barnehagen :-(Vi sendte med Junior babygrøt i begynnelsen når han begynte i barnehagen - han var i utgangspunktet tynn og spinkel og småspist, så den første tiden puttet de i ham en skje i ny og ne under måltidene. Han var så opptatt av alt annet at det å ha tid til selv å styre skiven inn i munnen ble ikke prioritert, han var jo vant til at han alltids kunne få mat igjen når han var sulten. Når han etterhvert skjønte at det var faste måltider (og det gjaldt å spise når disse var) samt at det ikke var så mye annet spennende som skjedde da, så gikk det mye greiere.
15-08-14, 09:53 | #8 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Spiser så lite i barnehagenVi fikk sende med grøt med minste i starten, hun spiste lite brødmat og andre ting. Nå har det gått seg til, så her er det treåringen som tidvis går hele dagen på alt for lite mat. Ikke så stas det heller. Men ja, gi henne litt tilvenningstid, men snakk gjerne med personalet dersom ikke de tar det opp selv. Det har vi gode erfaringer med.
15-08-14, 09:54 | #9 |
Epikur
|
Sv: Spiser så lite i barnehagenJeg ville snakket med dem i barnehagen og i tillegg prøvd å veie opp hjemme. Hvor gammel er hun? Hvis hun er ganske ny i barnehagen, så går det seg ofte til. Hun er kanskje mer opptatt av de andre enn maten eller synes maten er rar eller fremmed? Kanskje er hun en treig spiser som trenger mer tid enn hun har til rådighet?
18-08-14, 11:23 | #10 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
|
Sv: Spiser så lite i barnehagenHun forbrenner som bare det! Virker hun frisk og opplagt, hadde jeg ikke lagt for mye i det, ut over å gi næringsrik mat. Har barn som har variert VELDIG i appetittt i barnehagetiden. En periode følte jeg barnet bare såvidt slikket på brødskivene - hun må ha levd på luft. Matpakkene kom ihvertfall nesten urørt i retur. Senere kom det en periode hvor hun som 2-åring spiste mer enn jeg gjør. Da bekymret jeg meg for DET. |
18-08-14, 11:28 | #11 |
Personlig pessimist
|
Sv: Spiser så lite i barnehagenDette vil antagelig gå seg til etterhvert, og så er det heller ikke unormalt at ettåringer blir slankere i fasongen etterhvert. De skal jo miste babykroppen. Så lenge hun er aktiv og ellers frisk, så tviler jeg på det er noen fare.
18-08-14, 12:54 | #12 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Aug 2007
|
Sv: Spiser så lite i barnehagenFår de mat i barnehagen eller har hun med matboks? |
18-08-14, 21:34 | #13 |
Retromum
|
Sv: Spiser så lite i barnehagenMin 13mnd gamle jente har også nylig startet i barnehagen. Hun er ikke småspist til vanlig men hun nektet faktisk å spise i bhg de første dagene, de måtte ringe etter meg for å gi henne mat. Nå har hun heldigvis godtatt å bli matet av andre (hun spiser fortsatt grøt, vil ikke ha brød) men spiser mindre enn hun gjør hjemme. Jeg tror det handler om trygghet samt å bli vant til barnehage hverdagen og rutinene der. Snakk gjerne med de ansatte, i min barnehage er de veldig lydhøre overfor foreldrene og vil spille på lag. I mitt tilfelle trenger jeg hjelp til å få min snuppe til å spise mat i biter, derav brød. De ansatte er på saken.