Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvor grovt baker du ditt brød?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-10-12, 22:01   #1
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.603
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Hvor grovt baker du ditt brød?

Jeg føler jeg fremdeles er litt på utprøvingsfronten her med hjemmelaget brød. Fikk kjøkkenmaskin i fjor har prøvd meg frem med litt forskjellig. Det jeg lurer på er hvor grovt det bør være før det er "sunt nok". Jeg får ikke til gode brød som er noe særlig mer enn 60 prosent frø/grovt mel.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 22:02   #2
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.735
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor grovt baker du ditt brød?

Jeg bruker 300 g hvetemel på 1 kg mel totalt. Resten er da havremel, grov rug og frø.

Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 22:06   #3
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor grovt baker du ditt brød?

Jeg bruker hvetekli i brødene, og da får man ganske fort full pott på brødskalaen. Jeg legger inn i kalkulatoren her: http://www.brodogkorn.no/brodskala-kalkulatoren/

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 22:09   #4
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor grovt baker du ditt brød?

Jeg bruker 1 kilo grovbakstmel og 1 kilo Fibra på fire brød, samt frø/kli/kruskakli etter forgodtbefinnende, og aner egentlig ikke hvor grovt/ugrovt det blir.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 22:10   #5
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor grovt baker du ditt brød?

Frø har ingen innvirkning på grovheten.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 22:11   #6
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.735
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor grovt baker du ditt brød?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg bruker hvetekli i brødene, og da får man ganske fort full pott på brødskalaen. Jeg legger inn i kalkulatoren her: http://www.brodogkorn.no/brodskala-kalkulatoren/

Denne var ny for meg. "Brødet ditt er grovt" ble i hvertfall fasiten.

Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 22:19   #7
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.603
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor grovt baker du ditt brød?

Idag har jeg bakt brød av:
ca 1 liter hvetemel
2dl solsikkefrø
2dl linfrø
3 dl havregryn
3dl grovt rugmel
2 dl sesamfrø

Det ble veldig godt, men tenker at det kanskje er for "fint" for hverdagsbruk?

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 22:48   #8
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.020
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor grovt baker du ditt brød?

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Idag har jeg bakt brød av:
ca 1 liter hvetemel
2dl solsikkefrø
2dl linfrø
3 dl havregryn
3dl grovt rugmel
2 dl sesamfrø

Det ble veldig godt, men tenker at det kanskje er for "fint" for hverdagsbruk?

Etter kalkulatoren er vel dette 'halvgrovt'.

Kan noen gi meg en god oppsktift på et grovt brød med frø og korn? Og når dere steker det (hvor lenge, temperatur) bruker dere brødformer ala 'formkakeformer' (dere som ikke har brødbakermaskin)? *brødbakernovise*

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 04:51   #9
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Hvor grovt baker du ditt brød?

Rug, bygg og havre har egenskaper som skiller seg fra hveten og er fin å få med i blandingen, men jeg har litt problemer med å finne ut hvor mye bygg og havre man kan tillate seg i melblandingen. Jeg husker et Puls-program for et år eller to siden, hvor en baker sa man kan ha opp til 40% bygg og fremdeles bake vanlige brød (i motsetning til flattbrød).

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 08:09   #10
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.735
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor grovt baker du ditt brød?

Taien: jeg bruker en modifisert versjon av mims hellebrød (søk her inne). Jeg har ikke kjøkkenmaskin, men med den oppskrifta slipper jeg å kna for hånd.1 kg mel og 1 liter vann, pluss gjær og frø, rører, hever en time, over i tre brødformer og 1t50min på 180 grader.

Jeg bruker linfrø og sesamfrø, av og til litt solsikkekjerner (men ikke for mye pga kadmiuminnhold) eller gresskarkjerner. De siste knuser jeg i stavmikser for 3-åringen synes de er litt store.10-15 ss totalt av frø tror jeg.

Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 08:37   #11
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor grovt baker du ditt brød?

Skal vi se, jeg bruker brødbakemaskin og 1 brød er ca slik:
300 g hvetemel
50 g sammalt hvete eller fullkornsmel
100 g grov rug
100 g havregryn
50 g firkorn
30 g linfrø
30 g solsikkekjærner eller gresskarfrø
20 g rapsolje
litt søtt og litt salt
12 g gjær (fersk)
420 g vann

Det blir vel 50% grovt mel.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 03:41   #12
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.020
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor grovt baker du ditt brød?

Opprinnelig lagt inn av Primrose, her.

Taien: jeg bruker en modifisert versjon av mims hellebrød (søk her inne). Jeg har ikke kjøkkenmaskin, men med den oppskrifta slipper jeg å kna for hånd.1 kg mel og 1 liter vann, pluss gjær og frø, rører, hever en time, over i tre brødformer og 1t50min på 180 grader.

Jeg bruker linfrø og sesamfrø, av og til litt solsikkekjerner (men ikke for mye pga kadmiuminnhold) eller gresskarkjerner. De siste knuser jeg i stavmikser for 3-åringen synes de er litt store.10-15 ss totalt av frø tror jeg.

Takk for oppskrift Primrose.
Taien vil bake brød! *husmorpris i sikte*

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no