Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hadde Jesus en biologisk far i virkeligheten?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-12-17, 20:13   #1
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Hadde Jesus en biologisk far i virkeligheten?

Hvilken betydning har jomfrufødselen i bibelhistorien, og hvor bokstavelig er den ment?

Bakgrunnen er at jeg sa til min mann at jeg synes det er rart at Josef aldri blir nevnt som den faktiske/mulige (biologiske) faren til Jesus, at det overhodet ikke er et tema at han jo må ha hatt en jordisk far. Min mann (som kaller seg kristen og har hatt en katolsk oppdragelse) mener at det er helt irrelevant, men at de fleste kristne nok ikke virkelig tror at det var en såkalt jomfrufødsel. At det at han må ha en (jordisk) far ikke er poenget, og at Marias uskyld ikke er et viktig poeng som sådant. Jeg mener derimot at hele kristendommen og vår historie i stor grad er bygget på det "faktum" at Maria var urørt, og at det på mange måter er kvinners forbannelse (dette siste er ord jeg brukte nå, ikke i vår diskusjon tidligere i dag).

Det ble en litt rar diskusjon, men fra min (og hans) side er synspunktene alvorlig ment, det er ikke fjas og vas. Jeg kan virkelig ikke forstå at man kan tro på jomfrufødselen men tror at kristne i stor grad tror på den, han kan ikke tro verken at jeg tror at kristne tror det eller at det er viktig.

Hva mener FP-orakelet? Jeg (og mannen) vil gjerne se all verdens synspunkter.

banana er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-12-17, 20:17   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.862
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hadde Jesus en biologisk far i virkeligheten?

Hvis man tror på at jomfrufødsel kan skje, så hadde ikke Jesus noen biologisk far. At Josef var der, og lærte Jesus opp i sitt eget yrke (tømrer), er vel den delen av det jeg faktisk kan tro på.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-17, 20:31   #3
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hadde Jesus en biologisk far i virkeligheten?

Tja, om man først går rundt og tror at a) det finnes en allmektig Gud, og at b) han skapte himmel og jord, mennesker og dyr og alt der i mellom, så kan jeg ikke begripe at man c) ikke skal tro på jomfrufødsel med. Jeg mener, om Gud klarer skape verden ut fra ord og tomme intet, hvor vanskelig er det da for ham å putte et befrukta egg inn i ei urørt kvinne?

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-17, 20:34   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hadde Jesus en biologisk far i virkeligheten?

Om man ikke tror på jomfrufødsler, så er det kanskje naturlig å tro at Maria ble utsatt for et overgrep, og at Josef var en anstendig mann som kom henne til unnsetning og reddet hennes ære?

Jeg lurer på når Marias historie ble etablert? Fortalte hun den da Jesus var liten, eller er det en historie som oppsto senere, som en forklaring på Jesus sine evner?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-17, 20:36   #5
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hadde Jesus en biologisk far i virkeligheten?

Mannen din har nok rett i at jomfrufødselen ikke er så viktig i «moderne» teologi, og at det vi/jeg tenker på som «moderne» kristne ikke tror at dette er noe som faktisk skjedde. Det du snakker om, om hvor viktig det har vært at Maria var «ren», tror jeg er veldig relevant for mer middelaldersk teologi, og at det helt klart gjenspeiler et kvinnesyn som var nettopp middelaldersk.

Det finnes jo helt klart kristne i dag også som tror på at Maria var jomfru, akkurat som de tror på at Jorden ble skapt på seks dager og at den er bare noen få tusen år gammel. Men for de kristne jeg kjenner til, er dette en del av den kristne mytologien som illustrerer hvordan folk tidligere tenkte på verden, det er ikke noe de oppfatter som historiske fakta.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-17, 20:41   #6
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.496
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hadde Jesus en biologisk far i virkeligheten?

Interessant diskusjon!

Har du lest disse?

https://www.biblicalarchaeology.org/...ogical-father/

Og denne;

https://www.theguardian.com/world/20....commentisfree

Sitat:

In Luke the virginal conception was announced to a girl on the point of marrying Joseph. Mary was baffled. How could she become a mother before they had come together? One may wonder whether her astonishment resulted from the knowledge that, not having reached the age of puberty, she was not yet ready for motherhood, for virgin in Jewish parlance could designate a girl too physically immature to conceive. The angel, in his answer, seems to argue that God could allow the pre-pubertal Mary to conceive just as he had caused the post-menopausal Elizabeth to become pregnant. Again in Jewish parlance, a married woman past child-bearing age was a virgin for a second time.

In some ancient Greek, Latin and Aramaic manuscripts, Matthew specifically asserts the paternity of Joseph: "Jacob begot Joseph, and Joseph, to whom the virgin Mary was betrothed, begot Jesus." The same claim was made by the ancient Jewish-Christian community of the Ebionites. Finally, hostile Jewish and pagan gossip rumoured that Jesus was conceived out of wedlock, and that his father was Panthera, a Roman soldier. This theory often features among feminist interpretations of the gospels.

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-17, 20:42   #7
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.588
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hadde Jesus en biologisk far i virkeligheten?

Jeg mener å ha lest at ordet som er oversatt til "jomfru" oprinnelig (eller også) betød "ungjente", og at det derfor ikke er sikkert dette med jomfrueligheten var noe poeng da historien ble skrevet ned.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-17, 21:05   #8
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hadde Jesus en biologisk far i virkeligheten?

Jeg synes det høres naturlig ut av den renhetstankegangen må ha oppstått i middelalderen en gang.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-17, 21:16   #9
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hadde Jesus en biologisk far i virkeligheten?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg synes det høres naturlig ut av den renhetstankegangen må ha oppstått i middelalderen en gang.

Ikke middelalder, tidligere.

Inkarnasjonstanken var et temmelig sterkt brudd nettopp mot renhetstankegang.

At Gud ble menneske var en forkastelig tanke inn i kultur med skarp dualisme.

Veldig interessant historie og særlig diskusjonene de første århundrene.


Jomfru eller ei er ikke avgjørende for å tro på inkarnasjon.
Spørsmål om jomfru anser nok mange som helt ubetydelig. Altså kan gjerne tro, men troen avhenger ikke av.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-17, 23:49   #10
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.067
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hadde Jesus en biologisk far i virkeligheten?

Eg svarer slik eg ofte svarer på slikt, det kjem an på om ein har eit virkelighetssyn som er vitenskapelig eller religiøst. Har ein eit religiøst syn på livet, er ein ofte open for akkurat det; det som er rart, ufornuftig og umulig å tro på uten st ein tror. Eg har ikkje problem med å tru på jomfrufødselen. Like lite som eg har problem med å tru at Gud blei menneske.
Elles synest eg det guava skriv er veldig spennande.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-17, 00:35   #11
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hadde Jesus en biologisk far i virkeligheten?

Det står i trosbekjennelsen;

"Unnfanget av den Hellige Ånd, født av Jomfru Maria".
Den hellige ånd betegnes vel som Guds kraft og ikke Gud som et fysiskt menneske.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-17, 10:54   #12
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hadde Jesus en biologisk far i virkeligheten?

Jeg leste nylig en bok om bibelens tilblivelse, Misquoting Jesus: The Story Behind Who Changed the Bible and Why av Bart D. Ehrman, kristen teolog og forsker. Han påpekte at i de tidligste bibelske skriftene man har omtales Josef som Jesus far. Alle steder som henviser til Josef som Jesus' far er blitt redigert vekk i senere avskrifter og oversettelser. Så jeg mener Josef (eller en annen mann) må ha vært Jesus sin biologiske far, i den grad personen faktisk har eksistert.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-17, 11:10   #13
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hadde Jesus en biologisk far i virkeligheten?

Det er jo litt som skurrer med den historien, så her blir det opp til hver enkelt å definere for seg selv. Men det var vel sånn at Josef og Maria fikk flere biologiske barn sammen, trur eg, etter Jesus?

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-17, 11:13   #14
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hadde Jesus en biologisk far i virkeligheten?

Eh ... kom det egentlig en engel til hyrdene på marken? Kom det en himlens hærskare som lovpriste Gud og sang "ære være Gud i det høyeste ..." etc? Var det egentlig en stjerne, som stod fast over denne stallen (på en roterende jordklode)? Stod Jesus virkelig opp fra de døde tredje dag, og for opp til himmelen? Kom det virkelig flammer på disiplene, og kunne de plutselig snakke mange ulike språk, sånn helt på ordentlig?

Kan ikke helt se hvorfor ikke Maria skulle være jomfru, hvis man tror på resten.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-17, 11:20   #15
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hadde Jesus en biologisk far i virkeligheten?

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Eh ... kom det egentlig en engel til hyrdene på marken? Kom det en himlens hærskare som lovpriste Gud og sang "ære være Gud i det høyeste ..." etc? Var det egentlig en stjerne, som stod fast over denne stallen (på en roterende jordklode)? Stod Jesus virkelig opp fra de døde tredje dag, og for opp til himmelen? Kom det virkelig flammer på disiplene, og kunne de plutselig snakke mange ulike språk, sånn helt på ordentlig?

Kan ikke helt se hvorfor ikke Maria skulle være jomfru, hvis man tror på resten.

Good point.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-17, 11:35   #16
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.385
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hadde Jesus en biologisk far i virkeligheten?

Det som står i bibelen er lignelser og disse må tolkes ut fra den kultur og tid de ble skrevet i. At mange ting, som skapelsesberetningen, virkelig var annerledes VET man. Likevel kan man tro på det overordnede budskapet om en Gud. Er man kristen så TROR man og så lenge man tror og ikke vet, vil det vel være like mange tolkninger som det er kristne. For meg er tro noe helt annet enn å ta alt som står i bibelen helt bokstavelig. Hvordan ting var helt konkret er ikke det viktigste for meg.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-17, 11:42   #17
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hadde Jesus en biologisk far i virkeligheten?

Fra mitt ikke-religiøse ståsted er jo svaret åpenbart: I den grad Jesus har eksistert som en historisk person, sånn roughly slik han er beskrevet (lenge etter sin død, stort sett), så er han sønn av enten Maria og Josef, eller resultat av et overgrep eller før-ekteskaplig forhold, med Josef som reddende engel.



Historie fra julegudstjeneste hjemme, med en mumlende skjeggegubbe sittende i benken bak: Familiegudstjeneste der presten forteller på klingende sørlandsk om Maria som får vite at hun er med barn, og som så forteller dette til Josef: "OG JOSEF! JOSEF VART FORSKREKKA!!" sa presten. "Ja, han vart vel da." sa gubben i benken bak lakonisk. (Tydelig at han hadde sin egen teori. )

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-17, 15:52   #18
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hadde Jesus en biologisk far i virkeligheten?

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Jeg leste nylig en bok om bibelens tilblivelse, Misquoting Jesus: The Story Behind Who Changed the Bible and Why av Bart D. Ehrman, kristen teolog og forsker. Han påpekte at i de tidligste bibelske skriftene man har omtales Josef som Jesus far. Alle steder som henviser til Josef som Jesus' far er blitt redigert vekk i senere avskrifter og oversettelser. Så jeg mener Josef (eller en annen mann) må ha vært Jesus sin biologiske far, i den grad personen faktisk har eksistert.

Det ville være ganske merkelig om han ikke hadde eksistert. Det vil være nesten like utrolig som å tro på engler og sånn.

Joda det finnes belegg tekstmessig for ganske mye og Jesus omtales som Josefs sønn. Ættetavlene binder Jesus til kong David og Josef var av Davids ætt. Det står ganske rett fram og ikke veldig bortredigert. De eldste manuskriptene av bibeltekst er funnet ganske nylig og det finnes stadig flere. Ørkensanden i Egypt har bevart gammelt papyrus godt.
Det gir anledning til å sammenligne overlevert tekst med eldre håndskrifter enn man tidligere har hatt tilgang til.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-17, 15:56   #19
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hadde Jesus en biologisk far i virkeligheten?

Ja, den er jo litt snedig, at han stadig refereres til som av Davids ætt, også i profetiene, og samtidig skal ikke Josef være pappaen. Men det var vel den eneste måten å regne ætt på, anerkjent farskap.

Skulle man IKKE gjort det, så skulle han jo vært en mann født utenfor ekteskap.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-17, 15:57   #20
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hadde Jesus en biologisk far i virkeligheten?

Katolikkene, regner de fortsatt Sara (?), Marias mor, som jomfru? For det gjorde de vel, ut fra en logikk om at hvis Maria skulle være VIRKELIG ren, så måtte hun også være født i jomfrufødsel?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no