Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hjelp meg! Hvilke mengder av hver ting til koldtbord/tapas?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-10-12, 10:28   #1
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjelp meg! Hvilke mengder av hver ting til koldtbord/tapas?

Huff, jeg er utslitt før jeg har begynt og skal ha 18 stykker til koldtbord på lørdag. To små barn og et halvstort, resten voksne. Kan dere hjelpe meg litt med selskapsplanleggingen?

Hvor mye må jeg beregne av hver ting når jeg planlegger disse rettene:

Kjøttboller i tomatsaus
Kyllingsalat med asparges, bacon, krutonger og grønnsaker
Potetsalat med amadinepoteter, rødløk, persille, olje og eddik
Diverse spekeskinker
Eggerøre
Tomatsalsa med avocado og uten avocado
Et eller annet brødgreier, helst ferdigkjøpt
Rømmedressing eller tzatziki eller noe sånt
Et par oster
Jeg skal kjøpe et par glass med oliven og fetaost og ferdig aioli.

Forslag til noe som er veldig enkelt og kjapt. Jeg får dårlig tid og skal lage bløtkake i tillegg til all maten. Jeg får nok noe hjelp og har outsourcet to kaker. Mulig jeg kan outsource noe av maten også.

Gleder meg til alt dette er over søndag kveld. :trøtt:

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-12, 10:32   #2
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp meg! Hvilke mengder av hver ting til koldtbord/tapas?

Foreløpig plan er å handle alt jeg trenger på torsdag.

På fredag lager jeg forhåpentlig kjøttbollene, eggerøren, dressingen, marinerer kylling til kyllingsalaten og baker sukkerbrød. Jeg får hjelp på kvelden til matlagingen, men samtidig så har vi 12 jenter på film og pizza i bursdagsselskap så jeg vet ikke hvor mye de trenger av min oppmerksomhet.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-12, 10:53   #3
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.174
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp meg! Hvilke mengder av hver ting til koldtbord/tapas?

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Huff, jeg er utslitt før jeg har begynt og skal ha 18 stykker til koldtbord på lørdag. To små barn og et halvstort, resten voksne. Kan dere hjelpe meg litt med selskapsplanleggingen?

Hvor mye må jeg beregne av hver ting når jeg planlegger disse rettene:
Ca. 500 g mat totalt pr. pers, hvorav 200-250 g. bør være kjøtt/fisk/mat med substans.

Kjøttboller i tomatsaus
Jeg beregner 100 g pr. pers når jeg lager kjøtboller. Det blir gjerne i overkant, men kjekt med litt rester i fryseren.
Kyllingsalat med asparges, bacon, krutonger og grønnsaker
Her ville jeg brukt 3 kyllinger, alternativ ca 1 kg filèt/renset kylling
Potetsalat med amadinepoteter, rødløk, persille, olje og eddik
75 g pr. pers
Diverse spekeskinker
Siden du ellers har relativt lite mat med substans (altså type hovedmat) ville jeg nok beregnet ca 75 g. per. pers.
Eggerøre
1 egg pr. pers er vanlig beregning, men i min familie spiser de mye eggerøre, så jeg bruker halvannet pr. pers
Tomatsalsa med avocado og uten avocado

Et eller annet brødgreier, helst ferdigkjøpt
Rømmedressing eller tzatziki eller noe sånt
Et par oster
Jeg skal kjøpe et par glass med oliven og fetaost og ferdig aioli.

Forslag til noe som er veldig enkelt og kjapt. Jeg får dårlig tid og skal lage bløtkake i tillegg til all maten. Jeg får nok noe hjelp og har outsourcet to kaker. Mulig jeg kan outsource noe av maten også.

Gleder meg til alt dette er over søndag kveld. :trøtt:

Mine svar i rødt.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-12, 10:57   #4
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp meg! Hvilke mengder av hver ting til koldtbord/tapas?

Takk for svar! Det ser riktig ut for meg også å ha mye av hver ting når det er såpass få retter. Men jeg lager etter erfaring og dette er de tingene som det vanligvis blir spist mest av. Dessuten har jeg ikke tid til å tilberede haugevis av småretter.

Kanskje jeg kan kjøpe litt laks også siden jeg skal lage eggerøre.


Hva med brød? Kan jeg steke mange halvstekte rundstykker og noen baguetter av litt god kvalitet? Jeg får ikke tid til gjærbakst. Noen som har noe å anbefale av halvstekte?

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-12, 14:56   #5
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.174
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp meg! Hvilke mengder av hver ting til koldtbord/tapas?

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Takk for svar! Det ser riktig ut for meg også å ha mye av hver ting når det er såpass få retter. Men jeg lager etter erfaring og dette er de tingene som det vanligvis blir spist mest av. Dessuten har jeg ikke tid til å tilberede haugevis av småretter.

Kanskje jeg kan kjøpe litt laks også siden jeg skal lage eggerøre.


Hva med brød? Kan jeg steke mange halvstekte rundstykker og noen baguetter av litt god kvalitet? Jeg får ikke tid til gjærbakst. Noen som har noe å anbefale av halvstekte?

Jeg har ingen erfaring med halvstekte, så der kan jeg ikke hjelpe deg.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-12, 18:11   #6
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp meg! Hvilke mengder av hver ting til koldtbord/tapas?

Ikke så veldig konstruktiv, men huhei, så mye du har på tapetet. :svett: Flinking!

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 11:23   #7
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp meg! Hvilke mengder av hver ting til koldtbord/tapas?

Hehe. Da jeg satt og skrev handlelister i går i lunsjen så slo det meg at ingen ville bli skuffet om jeg laget noen store boller med kylling-og pastasalat og bakte olivenbrød til. Så da forkastet jeg hele koldtbordprosjektet og gikk for salat. Angrer overhodet ikke på det når jeg tenker på at jeg slipper å steke opp nesten to kilo kjøttboller samtidig som vi har 10 barn på pizza og film.

Takk for input likevel. Neste gang blir det nok kjøttboller og amadinepoteter igjen så da kan jeg bare ta frem denne tråden.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 11:26   #8
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.962
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp meg! Hvilke mengder av hver ting til koldtbord/tapas?

Det høres veldig lurt og veldig godt ut.

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no