Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Vil du ha søndagsåpne butikker?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Vil du ha åpne søndagsbutikker?
Nei 115 51,80%
Ja, men matbutikker holder 52 23,42%
Ja, men ikke matbutikker 0 0%
Ja, alt 48 21,62%
Jeg har ikke tatt stilling 5 2,25%
Gulrot 2 0,90%
Deltakere: 222. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-15, 10:01   #61
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.024
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Nei, men jeg synes Brustadbu-greiene er idiotisk, og vil heller at de butikkene som velger å ha søndagsåpent, skal ha HELE butikken åpen. Men de må vel ha flere på jobb da, så den biten skjønner jeg. Skulle dog ønske de hadde samme regler når det gjelder å hente ting inne i butikken. Jeg var lens for soyamelk en gang, og ungene skulle ha kakao. De hadde soyamelk inne i den avstengte delen men nektet å hente. På en annen søndagsåpen butikk er det aldri noe problem. Synes jo slike allergivarer burde være tilgjengelige også på søndager.

Det er jeg veldig enig i. På vår søndagsåpne butikk i nabolaget, er det aldri et problem å få "allergivarer" på søndagen, men de står aldri i butikken. Og til tross for at de har et skilt som sier "vi henter ikke varer i hovedbutikken" så gjør de det! Eller så ber de deg om å hente det selv (å jada, flere ganger har det skjedd!)

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 10:07   #62
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.616
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Jeg synes butikken skal få velge selv om de vil ha åpent eller ei, og så kan jeg få velge om jeg vil benytte meg av den eller ei.

Jeg synes dette er et tøysete utsagn. For det første er det ingen som vil regulere når du handler, så det siste leddet er et stråmannsargument. For det andre er det misvisende å framstille det som et valg for butikkene. Åpnes det for søndagsåpne butikker, må butikkene tilpasse seg for å være konkurransedyktige. Null valg, bare kniven på strupen for de små aktørene.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 11:09   #63
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Nei, det ønsker jeg ikke. For arbeidstakernes skyld.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 13:38   #64
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.104
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Men alle dere som er imot; er dere også imot Brustadbuer, eller synes dere at de fungerer helt supert? Er det greit at bensinstasjoner og kiosker kan holde åpent og selge brødposer, pizza og kaffekapsler, men ikke butikker?

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 13:49   #65
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.917
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Jeg kan ikke helt se behovet for alle de matbutikkene som er oppe i dag heller. Men jeg bor jo i en by. At bensinstasjoner, som likevel er åpne fordi det kanskje er krise dersom man ikke kan få bensin har "nødvarer" som brød, melk og frossenpizza har jeg ingen problemer med.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 13:49   #66
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.890
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Men alle dere som er imot; er dere også imot Brustadbuer, eller synes dere at de fungerer helt supert? Er det greit at bensinstasjoner og kiosker kan holde åpent og selge brødposer, pizza og kaffekapsler, men ikke butikker?

Det er greit fordi det allerede er mulig og mindre utbredt. Men det er uheldig for de mange unge som jobber alene i en butikk eller bensinstasjon. Handelen blir stadig bedre sikret, men det skjer allikevel vold, trusler og ran. Jeg kommer til å fraråde barna å ta slike jobber når de er gamle nok.

http://www.aftenposten.no/jobb/Alene...t-5574522.html

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 13:52   #67
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.104
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg kan ikke helt se behovet for alle de matbutikkene som er oppe i dag heller. Men jeg bor jo i en by. At bensinstasjoner, som likevel er åpne fordi det kanskje er krise dersom man ikke kan få bensin har "nødvarer" som brød, melk og frossenpizza har jeg ingen problemer med.

Greia er jo at de har atskillig mer enn nødvarer. Og kiosker; come on - hvor mye godis og chips kan regnes som nødvare?

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 14:55   #68
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Jeg hadde gjerne sett at Brustadbuene var stengt for min egen del. Om de har litt på bensinstasjoner er noe annet, synes jeg. Nå prøver jeg å unngå å handle sånt på søndager uansett. Sånn for å være tro i ord og handling. bokstavelig talt...

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 15:19   #69
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.815
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Greia er jo at de har atskillig mer enn nødvarer. Og kiosker; come on - hvor mye godis og chips kan regnes som nødvare?

Jeg tror aldri i mitt liv jeg har vært i en kiosk og kjøpt nødsnacks eller -godteri, så de trenger ikke være åpne for min del. Ikke Brustadbuene heller. Vi ukeshandler og greier oss fint mellom kl. 20.00 lørdag og 07.00 mandag uten å handle mat eller godterier. Nød-dopapir på bensinstasjoner som allikevel er åpne har jeg dog handlet. Jeg skal innrømme det.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 15:30   #70
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.104
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Jeg tror mange fint klarer seg uten det. Men jeg kjenner en del som er HELT imot søndagsåpne butikker, men som gjerne er innom 7-11, eller står i kø på søndags Rimi eller handler på Geilo som er søndagsåpent for alle butikker, og det synes jeg blir dobbeltmoralsk.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 15:46   #71
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Verken arbeidsgivere, arbeidstakere eller kunder ønsker det, i følge NRK. Det er jo ganske interessant. Hva er da poenget? Dette er virkelig regjeringen for særinteresser altså.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 15:53   #72
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Verken arbeidsgivere, arbeidstakere eller kunder ønsker det, i følge NRK. Det er jo ganske interessant. Hva er da poenget? Dette er virkelig regjeringen for særinteresser altså.

Av prinsipp!!

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 17:19   #73
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.984
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Verken arbeidsgivere, arbeidstakere eller kunder ønsker det, i følge NRK. Det er jo ganske interessant. Hva er da poenget? Dette er virkelig regjeringen for særinteresser altså.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 17:47   #74
Anita72
endelig ferdig studert
 
Anita72 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 1.282
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Hvilke utvalg av befolkningen er det de har spurt om søndagsåpne butikker?

__________________
03,07, 10
Anita72 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 18:12   #75
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.104
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Opprinnelig lagt inn av Anita72, her.

Hvilke utvalg av befolkningen er det de har spurt om søndagsåpne butikker?


De som står i kø i de søndagsåpne butikkene i mitt nærområde ønsker det ihvertfall.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 18:23   #76
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Det er noen underlige mekanismer i sånne saker. Hvis ingen ønsker det burde det ikke gjøre noe om det var lov heller? For de som ønsker det av ulike årsaker. Det kan være så enkelt som at enkelte butikker har eiere med andre religioner og dermed ønsker en annen hviledag/fridag. Sånn er det jo i endel andre land, at man finner butikker åpne på litt ulike tidspunkt. Jeg tenker at dette er noe som bransjen egentlig burde greie å bli enige om seg imellom og som det ikke burde være nødvendig med lovregulering på.

Og så synes jeg vel at de samme som er opptatt av at folk skal ha fri på søndager også stiller opp og protesterer neste gang sykepleiernes arbeidsgivere mener de "må da kunne jobbe litt mer helg".

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 18:23   #77
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Opprinnelig lagt inn av Anita72, her.

Hvilke utvalg av befolkningen er det de har spurt om søndagsåpne butikker?

Det er Statens institutt for forbruksforskning tallene kommer fra. Denne rapporten tror jeg:
http://www.sifo.no/files/file79792_s...rbruk_2014.pdf

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 18:29   #78
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.104
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

I London velger alle butikkene selv, de kan ha åpent etter kl 14 eller noe (men åpner ofte for browsing kl 13). Ikke alle er åpne på søndager av den grunn.

Hvis ingen vil ha åpne butikker, så antar jeg det ikke vil bli brukt og man vil tape penger ved å holde åpent - og dermed velger å ha stengt søndager. I mitt disktrikt bruker imidlertid butikkene mye penger på å bygge egne søndagsmoduler.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 18:34   #79
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det er noen underlige mekanismer i sånne saker. Hvis ingen ønsker det burde det ikke gjøre noe om det var lov heller? For de som ønsker det av ulike årsaker.

Det er et flertall av kundene som ikke ønsker det. Ikke "ingen". Flertallet av butikkeierne og de som jobber der ønsker det heller ikke. Det vil påvirke alle, både eiere, medarbeider og kunder hvis det blir lov å ha søndagsåpent.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)

Sist redigert av noen : 09-01-15 kl 18:44.
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 18:51   #80
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.299
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Nei, av hensyn til arbeidstakerne som jobber i bransjen. For all del, det hadde jo vært greit for meg å kunne handle søndager også, men det veier ikke opp for ulempen det ville påføre de ansatte.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no