Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Kaustisk soda+tapetklisterblanding - merkelig konsistens

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-09-13, 13:29   #1
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kaustisk soda+tapetklisterblanding - merkelig konsistens

Er det noen som har blandet dette for malingsfjerning? Jeg har fulgt oppskriften, men det blir ikke den geleaktige massen det skulle bli. Mer en brun, kornete greie. Det skiller seg, rett og slett.

Erfaringer?

(Og hvor kvitter man seg med rester av sånt som dette??)

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-13, 13:34   #2
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.497
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kaustisk soda+tapetklisterblanding - merkelig konsistens

Jeg har aldri hørt om slikt for malingsfjerning, så jeg måtte google for moro skyld, og da kom jeg over dette;

Dette trenger du: 750 g Kaustisk Soda4 liter varmt vannZinkbøtteTapetlimZaloGrønnsåpe EddikVarmt eddikvann i bøtte Ta på hansker og briller. Først heller du varmt vann i zinkbøtta, så tar du i kaustisk soda - litt om gangen. Aldri ha kaustisk soda i bøtta først og så vann. Det blir eksplosivt advarer maleren. (har ikke tenkt å prøve ; ) Deretter heller du i tapetlim- litt om gangen og rør hele tiden. For å unngå forsteining har du i 2 – 3 spruter m Zalo eller 2 korker grønnsåpe. Rør til konsistensen tykner og smør godt på! Allerede her begynner malingen å renne av! Pakk kista inn i søppelpose slik at blandingen ikke tørker. La stå – gjerne over natta, og spyl av. Da var det kun smårester av maling igjen!


Herfra; http://livingvilla.no/2012/09/malingfjernere/

Kanskje du kan finne noen svar i dette?

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-13, 14:38   #3
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaustisk soda+tapetklisterblanding - merkelig konsistens

Kult! Hva skal du fjerne maling på?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-13, 18:25   #4
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaustisk soda+tapetklisterblanding - merkelig konsistens

Det var et tips jeg fikk for veggen. Av noen som var såpass insisterende at vi ville prøve det bare for å få fred... Men siden siste strøk var en sånn nymotens alkrylmmaling så hjalp det ikke det spøtt.

Ser feilen, tror jeg, Høst. Det stod ikke noe om å blande tapetklistet gradvis i i min oppskrift.

Tips til avfallshåndtering, anyone?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-13, 18:45   #5
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.382
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kaustisk soda+tapetklisterblanding - merkelig konsistens

Jeg ville tenkt at det er spesialavfall, så jeg ville levert på avfallsannlegg.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-13, 18:52   #6
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaustisk soda+tapetklisterblanding - merkelig konsistens

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det var et tips jeg fikk for veggen. Av noen som var såpass insisterende at vi ville prøve det bare for å få fred... Men siden siste strøk var en sånn nymotens alkrylmmaling så hjalp det ikke det spøtt.

Ser feilen, tror jeg, Høst. Det stod ikke noe om å blande tapetklistet gradvis i i min oppskrift.

Tips til avfallshåndtering, anyone?

Men ... Jeg trodde dere hadde skrapet veggene? Virket det ikke?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-13, 18:52   #7
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaustisk soda+tapetklisterblanding - merkelig konsistens

Og klarer jeg å gjette hvem den insisterende personen er?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-13, 19:21   #8
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kaustisk soda+tapetklisterblanding - merkelig konsistens

Jeg ville ikke brukt kaustisk soda på en vegg.

Når man skal lute gamle tremøbler feks, bruker man kaustisk soda og enorme mengder vann for å skylle. Når man er ferdig med dette, må man nøytralisere kaustisksodaen, ellers vil den fortsette å jobbe med treverket. Blir omtrent som når man i tar permanenet. Da må man skylle godt og deretter nøytralisere.

Jeg har fjernet maling og lim i en gammel trapp med et middel som ligner på det du beskrwv. En slags grøtete guffe som var sånn hvitaktig. Smurte på og skrapte vekk etterpå.
Men det var ikke kaustisk soda i den blandingen.

Kanskje denne
http://www.rg-service.no/bruksanvisn...20Gel%20PI.pdf

Men tror mer det var Har nå Gjøco Basol 48 ikke er i handelen lengre pga miljøhensyn

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-13, 00:35   #9
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaustisk soda+tapetklisterblanding - merkelig konsistens

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Men ... Jeg trodde dere hadde skrapet veggene? Virket det ikke?

Vi har skrapet det som var løst, men det er jo mye igjen. Siden vi nå maler med oljemaling så er det bedre jo mer av plastmalingen vi får vekk.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-13, 06:06   #10
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaustisk soda+tapetklisterblanding - merkelig konsistens

Jge bruker helst varmepistol og skrape for å fjerne maling, men hvordan er det med akrylmaling, Teo? Jeg har brukt varmepistol på oljemaling og lakk med stort hell.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-13, 08:57   #11
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaustisk soda+tapetklisterblanding - merkelig konsistens

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jge bruker helst varmepistol og skrape for å fjerne maling, men hvordan er det med akrylmaling, Teo? Jeg har brukt varmepistol på oljemaling og lakk med stort hell.

Min erfaring er at det eneste som fungerer på akrylmaling er sliping, og derfor bruker jeg aldri annet enn ren oljemaling på treverk. Dels synes jeg det gir et bedre resultat. Dels er det (relativt) enkelt å fjerne igjen ved en senere anledning.

Men varmepistol og skrape er ikke spesielt egnet for fjerning av maling på yttervegg altså; det fant i alle fall jeg ut da jeg prøvde i sommer. Jeg har fortsatt vondt i albuen etter den jobben jeg gjorde på 5 kvm i sommer. (Nå snakker vi hundre år med maling lag på lag her altså. Det er sikkert greit om det er tre eller fire strøk som skal av …)
Varmepistol og skrape er fantastisk til å fjerne maling på mindre deler, som dører, vinduer, vindusomramminger o.l.

Jeg har fått tips om IR-lampe til fjerning av maling på vegg, men jeg har ikke testet ennå, og jeg synes det var litt dyrt til å bare kjøpe.

Her er nettsiden Gamle trehus sin anbefaling for malingsfjerning:
http://www.gamletrehus.no/tiptricks.php?id=11

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no