Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Soverom, hvem skal sove hvor?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-12-11, 00:43   #41
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.780
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Soverom, hvem skal sove hvor?

Jeg ville aldri hatt unger 1-2 etasjer over meg selv, primært pga. brann. Røykvarsler o.l. er vel og bra, men ved en brann kan det være snakk om typ 3 minutter før et hus er overtent. Hadde heller funnet andre løsninger, nær sagt uansett. Fortrinnsvis samme etasje, til nød at barna var under og evt kunne reddes av andre.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 08:43   #42
Sonar
Bør lage seg en tittel selv
 
Sonar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Soverom, hvem skal sove hvor?

Vi har tre soverom i 2. etg, og 1 soverom i 1. etg. Guttene delte rom da vi flyttet inn, og da eldste var rundt 6 år ble han og faren enig at han kunne få sove nede. Jeg var ikke klar, men det feil å nekte pga meg. Han sov vel nede i 2 år, så snudde nå. Nå sover han i perioder nede og lengre perioder oppe hos broren. Merker at vinterstid er det oftere at han velger å sove oppe. Dette styrer han selv.

I ditt tilfelle hadde jeg prøvd at de delte rom i starten.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 09:41   #43
Blomst
nygift
 
Blomst sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Innlegg: 2.118
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Soverom, hvem skal sove hvor?

Jeg hadde gjort det som måtte til for at alle kunne sove i samme etasje, jeg tror ikke jeg hadde fått sovet om natten med noen i annen etasje før de var tenåringer.
Om noen absolutt må sove i en annen etasje, tror jeg det beste er at storebror sover nede, slik at det ikke blir så langt opp for 2 åringen hvis hun går på leting etter dere, når hun kommer seg ut av sprinkelsengen eller får ny seng.


Den brannhistorien med de to barna under sengen får meg til å skjelve altså, grusomt.

__________________
Det har jeg ikke gjort før, så det kan jeg helt sikkert.....

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 09:46   #44
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Soverom, hvem skal sove hvor?

Opprinnelig lagt inn av Blomst, her.

Jeg hadde gjort det som måtte til for at alle kunne sove i samme etasje, jeg tror ikke jeg hadde fått sovet om natten med noen i annen etasje før de var tenåringer.
Om noen absolutt må sove i en annen etasje, tror jeg det beste er at storebror sover nede, slik at det ikke blir så langt opp for 2 åringen hvis hun går på leting etter dere, når hun kommer seg ut av sprinkelsengen eller får ny seng.


Den brannhistorien med de to barna under sengen får meg til å skjelve altså, grusomt.

En barndomskamerat av meg døde da han var 8 år i husbrann. Samme historien der, mor sov i en annen etasje sammen med ett av barna, og klarte ikke å redde ut de to andre som lå på loftsetasjen.

Siden det i Pelles tilfelle er inngang til alle soverom fra bakkeplan ville jeg latt barna/det barna som sover alene sove i den etasjen som er enklest å komme inn i utenfra. Og ha nødhammer for å knuse ruten tilgjengelig om man som forelder må ta seg inn på rommet utenfra. Og da må selvsagt ikke sengen være rett under vinduet.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 10:15   #45
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Soverom, hvem skal sove hvor?

Vi har 2 soverom i 1. etasje og 1 i underetasje. Nå sover vi alle oppe, men jeg regner med at kommende storebror flytter ned når babyen skal ha eget rom.

Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 10:31   #46
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.547
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Soverom, hvem skal sove hvor?

Det med adkomst utenfra (og derfor lurt med nødhammer og strategisk plassering av senga) er et viktig poeng ja, en viktig grunn til at mine neppe for sove i en annen etasje enn oss så lenge vi bor her, er at de to andre soverommene altså er på loftet, med rømningsvei via takvindu og over taket.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 10:58   #47
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Soverom, hvem skal sove hvor?

Vi har valgt å ha oss og minstemann i 2 etasje og flytte 4åringen ned. Fordi 4åringen kan forflytte seg selv når han vil opp til oss. Mens jeg orker ikke gå opp og ned trappen hver gang vi skal innom den kommende babyen. Vi har også valgt at vi voksne har det soverommet med dårligst nødutgang (2 1/2m ned ca). Mens barnerommene har mulighet for direkte inngang fra utsiden i nødstilfelle.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 11:06   #48
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Soverom, hvem skal sove hvor?

Jeg sover ikke i det heletatt om jeg ikke er 100% sikker på å høre ungene om de våkner, så jeg ville plassert dem på samme rom og i samme etage som oss.
Her deler 3 åringe, 6 åringen og 9 åringen rom
Ikke fordi de må, men fordi de vil. Og til sommeren blir det satt inn 2 køyesenger (mot 1 og en flatseng nå) så det er plass til minstemann også når han vokser ut av sprinkelsenga. Gutta mine liker ikke å sove alene.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 11:24   #49
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Soverom, hvem skal sove hvor?

Her har ungene soverom oppe, og vi i kjelleren. De er 5 og 9. Huset vårt står i en bakke, så det er direkte inngang til begge etasjer utenfra, og ungenes rom er rett innenfor inngangsdøren. Jeg har egentlig aldri tenkt at det er feil.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 11:33   #50
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Soverom, hvem skal sove hvor?

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Her har ungene soverom oppe, og vi i kjelleren. De er 5 og 9. Huset vårt står i en bakke, så det er direkte inngang til begge etasjer utenfra, og ungenes rom er rett innenfor inngangsdøren. Jeg har egentlig aldri tenkt at det er feil.

Så lenge dere har mulighet til å nå inn til barna utenfra, så er det jo null problem.

Her ligger storesøster alene på hovedetg, og om nå vi skulle være nødt til å evakuere ut vinduene oppe, og så være forhindret i å komme inn i huset igjen, så er hun lett tilgjengelig fra utsiden. Har både verandadør inne på hennes rom.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 11:46   #51
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Soverom, hvem skal sove hvor?

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Her har ungene soverom oppe, og vi i kjelleren. De er 5 og 9. Huset vårt står i en bakke, så det er direkte inngang til begge etasjer utenfra, og ungenes rom er rett innenfor inngangsdøren. Jeg har egentlig aldri tenkt at det er feil.

Men er dere ikke redd for at ungene skal ta seg turer ut på egenhånd?
:miljøskadd av egen oppførsel i tidlig ungdom: bmrk: nattevandrer....

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 20:24   #52
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Soverom, hvem skal sove hvor?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Men er dere ikke redd for at ungene skal ta seg turer ut på egenhånd?
:miljøskadd av egen oppførsel i tidlig ungdom: bmrk: nattevandrer....

Nei, egentlig ikke. Det kunne de jo gjort hvis jeg sov i samme etasje også? :sover som en stein:

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 20:27   #53
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Soverom, hvem skal sove hvor?

Jeg sover som en stein og våkner ikke av barn i samme etasje to rom unna, og både jeg og mange andre tenåringer dro på nattevandring i sin tid - uanett etasje. Så på det feltet er jeg desillusjonert. Per i dag har vi sikkerhetslenke på døren.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 21:37   #54
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Soverom, hvem skal sove hvor?

Storesøster var år da vi flyttet hit, og rommet hennes lå rett ved ytterdøra. Hadde det i tankene at hun kunne finne på å gå ut, så vi brukte konsekvent alarmen om natta da. Om hun da gikk ut, så ville det gå 30 sekunder før vi våknet.

Vi truer henne med å endre kode, som hun ikke vet, nå når hun er tenåring, slik at hun ikke stikker ut om natta

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 22:30   #55
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.488
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Soverom, hvem skal sove hvor?

Hvorfor vil ikke mannen din at de skal dele rom nå?

Jeg ville satset på dele rom til de ble litt større. Når ungene blir 8-10 år står man friere til å plassere etter hvor det passer best.

Våre to delte rom fra de var 0 og 1 til de var 3 og 4, og selv om de var en A og en B, så gikk det relativt greit altså. B kunne absolutt skru opp A på kveldene, men med litt strengt tilsnakk så roet de seg og sovnet til slutt hver eneste kveld. Vi brukte mye mørkt rom og lav rolig musikk.

Nå har vi flyttet og ungene har hvert sitt rom, men de klarer fortsatt å skru hverandre opp hvis de går inn for det. Det er mulig å gå ut av rommet, banke i veggen, rope osv.

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no