Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Poenget med kostskole

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-06-09, 19:52   #21
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.451
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Poenget med kostskole

Jeg lo så jeg fikk vondt i magen av Stompabøkene da jeg var liten. Og husker jeg tenkte at kostskole måtte være utrolig morsomt og stas å gå på. Ser litt annerledes på det i dag ...

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-09, 23:03   #22
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Poenget med kostskole

Opprinnelig lagt inn av saxpia, her.

Dette begynte jeg og mannen å prate om i går, og ingen av oss kan få oss til å forstå hvorfor noen foreldre ønsker å sende barna sine på kostskole. I alle fall ikke i så ung alder.

Jeg regner med at det ikke virker på langt nær så avskrekkende hvis man selv gikk på kostskole og trivdes med det (etter har fortrengt mye av det man mistrivdes med). Det hjelper sikkert også hvis alle andre i omgangskretsen sender sine unger på (samme) kostskole.

Jeg kranglet et halvår med mine foreldre for å få flytte 30 mil hjemmefra da jeg var 16. Jeg er overbevist om at jeg ville trivdes godt på kostskole fra jeg var 14 og kanskje også da jeg var 11–12. Min mor og far hadde derimot kommet til å grått blod hvis de måtte sendt meg hjemmefra så tidlig, og jeg hadde det topp hjemme, så det er ikke mistrivsel det handler om. Jeg var bare et veldig sosialt barn som stortrivdes med å være sammen med venner så mye som mulig. Jeg ser allerede nå at Frøkna er akkurat som meg på dette punktet, og jeg hadde ikke vært overvettes bekymret for henne hvis hun skulle begynt på kostskole om 5–6 år. Det hadde nesten garantert vært verre for meg enn for henne.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-09, 23:59   #23
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Poenget med kostskole

Det er vel knapt britiske elever igjen på boarding schools i UK i disse dager. De er fylt opp av russiske, nigerianske, indiske, pakistanske og ikke minst kinesiske barn. Barn av veeeldig velstående mennesker som sender ungene sine på de beste boarding schools i UK. De gjør det av flere grunner, godt rykte men også de som ønsker at barna skal komme inn på visse elite universiteter, da må du ha så så mange A levels fra de riktige boarding schools. Som nevnt bruker jo mange diplomater og forretningsfolk som jobber rundt om i verden boarding schools til barna sine slik at de har en viss stabilitet i livet, det forstår jeg godt.

Det er en myte av mange britiske barn går på boarding schools eller privat skoler, det er under 10% som faktisk gjør det. Og de fleste som går på privat skoler går på vanlige day schools.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-09, 08:52   #24
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Poenget med kostskole

Opprinnelig lagt inn av Lisa;1680141[B

Det er vel knapt britiske elever igjen på boarding schools i UK i disse dager. De er fylt opp av russiske, nigerianske, indiske, pakistanske og ikke minst kinesiske barn. Barn av veeeldig velstående mennesker som sender ungene sine på de beste boarding schools i UK. De gjør det av flere grunner, godt rykte men også de som ønsker at barna skal komme inn på visse elite universiteter, da må du ha så så mange A levels fra de riktige boarding schools. Som nevnt bruker jo mange diplomater og forretningsfolk som jobber rundt om i verden boarding schools til barna sine slik at de har en viss stabilitet i livet, det forstår jeg godt.

Det er en myte av mange britiske barn går på boarding schools eller privat skoler, det er under 10% som faktisk gjør det. Og de fleste som går på privat skoler går på vanlige day schools.

Dette såg eg ganske tydelig i Cambridge. Men det var ikkje berre veldig velståande utlendingar. Eg blei f.eks kjent med ei mor frå Latvia og ei mor frå Kazakhstan som budde på samme gjestehus som meg mens dei besøkte sønnane sine. Dei var ikkje spesielt velståande. Fekk inntrykk av at dei omtrent hadde ofra hus og heim for å få råd til å sende sønnane til Cambridge. Den Latviske gutten var visstnok ekstremt intelligent og flink i matematikk og mora følte at ho måtte gjere alt som stod i hennas makt for at han skulle få den best mulig utdannelsen. Og den fekk han ikkje i Latvia.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no