Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Boktips, videregående skole

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-11-11, 21:34   #21
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.983
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Boktips, videregående skole

Gå inn og les på Uprisen - ungdommens litteraturpris, der kan du få mange gode forslag til bøker som er fengende og aktuelle.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 21:46   #22
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Boktips, videregående skole

Opprinnelig lagt inn av Kaskis, her.

Hva med "Nu, jävlar" av Heidi Linde? Jeg har ikke lest den, men det sies at den er veldig bra.

Nei, jeg tror ikke det. Jeg tror ikke min VG2-klasse hadde likt den, den er fod dillete.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 22:12   #23
Heddamor
Bør lage seg en tittel selv
 
Heddamor sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 1.384
Heddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populær
Standard

Sv: Boktips, videregående skole

Jo fortere jeg går, jo mindre er jeg av Kjersti Annesdatter Skomsvold. Kort er den også. Jeg likte den veldig godt. Du kan lese om den her:
http://www.nrk.no/nyheter/kultur/litteratur/1.6785929

__________________
2006 2008
Heddamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 22:29   #24
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.490
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Boktips, videregående skole

Jeg syns det lett blir tannløst hvis du har som kriterie at det ikke skal kunne skje noe dramatisk i dem, liksom. Tror ikke man fenger ungdom med tøysete bøker med intetsigende temaer...

Helga Flatland: Bli hvis du kan. Reis hvis du må.
Tore Renberg: Kompani Orheim
Stig Sæterbakken: Ikke forlat meg
Simon Stranger: Mnem
Carl Frode Tiller: Hva som helst
Mattis Øybø: Ingen er alene

Hvis du mener du har skjøre ungdommer så bør du sikkert styre unna mine tips da. Men den "snilleste" av disse er kanskje Mnem.

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 22:38   #25
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Boktips, videregående skole

Det kan absolutt skje noe dramatisk, men for å være konkret ønsker jeg å styre unna tema som å komme ut av skapet/undertrykt homofili samt alvorlig sykdom/dødsfall blant søsken/foreldre, muligens også selvmord. Det finnes hauger med andre tema å ta av, som ikke i samme grad er belastende for elever som har opplevd beslektede ting.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 22:39   #26
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Boktips, videregående skole

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Jeg har noen jenteklær i str 74 tror jeg det var.

Jenteklær str 74 blir nok i minste laget for elevene mine, Minni.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 22:44   #27
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Boktips, videregående skole

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 08:36   #28
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boktips, videregående skole

Hva med noe av Åsne Seierstad, Helene Uri eller Linn Ullmann?

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 15:25   #29
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.983
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Boktips, videregående skole

DBY?

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 15:34   #30
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.856
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Boktips, videregående skole

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jenteklær str 74 blir nok i minste laget for elevene mine, Minni.



Hvordan kom den inn i denne tråden, jeg satt da og las tråden om hemmelig nisse. Ja ja har sletta nå.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 00:00   #31
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.498
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boktips, videregående skole

Eg har ganske gode erfaringar med "leseverkstad" på VG1 ST. Då har vi gått saman fire lærarar på fire parallellklassar, og lese to bøker kvar. Så har vi latt elevane velje mellom desse bøkene. Då er det rom for differensiering. Dei sterkaste hos oss har lese Morgon og kveld av Jon Fosse, som var litt ambisiøst, men veldig lærerikt, medan dei svakaste valde Yatzy av Harald Rosenløw Eeg eller Doppler av Erlend Loe. Det er veldig spennande å sjå, korleis for eksempel den gruppa som las Haiene av Jens Bjørneboe, plutseleg skjønte analogien og det gjekk eit lys opp for dei. På yrkesfag har eg også gode erfaringar med å lese Skyskraperengler.

Eg trur Ett öga rödt, som er nemnd under her, kan vere godt egna til å dekke dette med oversetting.

Når det gjeld dette kompetansemålet, går det jo an å få dekka det gjennom litteraturhistoriepensum også på VG2. Vi las utdrag frå Hamlet parallelt på norsk og engelsk, i fjor. Vi las også H. C. Andersen sitt "Skyggen", då vi kom til romantikken, og fleire svenske dikt.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no