Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Utstyr til hund (Bichon havanais)

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-01-17, 10:00   #1
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Utstyr til hund (Bichon havanais)

Det er vel ulikt av utstyr som er nødvendig til ulike hunder - men hva er det nødvendig å ha i hus når en skal få en Bichon havanaisvalp?

Jeg vet vi trenger et bur til transport - men jeg ser ikke for meg at hunden skal oppholde seg i bur hjemme. Noen tanker om det? Størrelse/kvalitet på bur?

Jeg ser for meg at en sele som festes rundt kroppen er fin til en liten hund. Men må vi ha en egen sele i liten størrelse til de første par månedene når den er veldig liten, eller kan en sele beregnet på voksen hund justeres?

Vi kommer til å holde vår kortklippet, men den må sikkert likevel børstes? Noen tips til gode børster?

Noe for som er bedre enn annet? Hundeshampo/andre pelsprodukter?

Annet jeg ikke har tenkt på? Jeg vet at hundene blir kalde på vinteren og må kles på, men når vi får valpen i april er det kanskje ikke nødvendig å tenke på klær med én gang?

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-17, 10:09   #2
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utstyr til hund (Bichon havanais)

Opprinnelig lagt inn av Pebbles, her.

Det er vel ulikt av utstyr som er nødvendig til ulike hunder - men hva er det nødvendig å ha i hus når en skal få en Bichon havanaisvalp?

Jeg vet vi trenger et bur til transport - men jeg ser ikke for meg at hunden skal oppholde seg i bur hjemme. Noen tanker om det? Størrelse/kvalitet på bur?

Jeg ser for meg at en sele som festes rundt kroppen er fin til en liten hund. Men må vi ha en egen sele i liten størrelse til de første par månedene når den er veldig liten, eller kan en sele beregnet på voksen hund justeres?

Vi kommer til å holde vår kortklippet, men den må sikkert likevel børstes? Noen tips til gode børster?

Noe for som er bedre enn annet? Hundeshampo/andre pelsprodukter?

Annet jeg ikke har tenkt på? Jeg vet at hundene blir kalde på vinteren og må kles på, men når vi får valpen i april er det kanskje ikke nødvendig å tenke på klær med én gang?

Har du bedt om å få være med i gruppen Bichon Havanais i Norge på FB?

Vi har bur som vår sover i - hun vokste opp med bur i valpekassen og elsker buret sitt - vi lukker døren inntil om natten, men låser ikke, så hun kan gå ut, men gjør det nesten aldri. Vi har et slik bur:


Vi har aldri brukt sele, bare halsbånd og kobbel. Vi har hatt fullpels/halvpels på vår, og opplever at sele tover pelsen veldig. Vi har bare på halsbåndet på tur - aldri inne.

Da vi kjøpte vår, fikk vi med en pakke fra oppdretter, med bur, fleeceteppe med lukt fra valpekassen, matskål, det foret hun var vant til, halsbånd, lenke, en hårbørste og bartekam. Vi har en hundeseng i stuen, og så sover hun i buret sitt på vårt soverom om natten.

I tillegg har vi refleksdekken og regndress til henne - regndressen er praktisk hvis man liker å gå tur i all slags vær uten å måtte bade hunden etterpå.

Oppdretter vil mest sannsynlig sende med dere noe av det dere trenger - og gi råd om resten.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-17, 10:33   #3
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.382
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utstyr til hund (Bichon havanais)

Jeg har hatt en Bichon Havanais og har nå en annen liten rase (Bolonka).


Jeg vet vi trenger et bur til transport - men jeg ser ikke for meg at hunden skal oppholde seg i bur hjemme. Noen tanker om det? Størrelse/kvalitet på bur? Vi hadde plastbur til vår forrige hund, men har nå metallbur til vår nåværende til reise. Vi foretrekker metallbur, det er mindre lunt for hunden, men mye mer praktis å bære å legge sammen. Nå bruker vi faktisk mest stoffbag (som man bruker til type katt) når vi reiser med bil og bagen står på gulvet i baksetet. Veldig praktisk! Til begge hadde vi stort nettingbur under trappen, størrelse som det største du får tak i (XXL tror jeg var rimelig). Det er hans plass og der sover han alltid på natten og når vi er ute og han legger seg gjerne der litt midt på dagen når vi er hjemme også.

Jeg ser for meg at en sele som festes rundt kroppen er fin til en liten hund. Men må vi ha en egen sele i liten størrelse til de første par månedene når den er veldig liten, eller kan en sele beregnet på voksen hund justeres?Jeg har sele, men bruker det stort sett ikke. Jeg vil oppdra min hund til å ikke trekke (noe han uansett gjør til tider). For meg er en sele noe man bruker når man vil at hunden skal trekke. Bånd med refleks i seg er veldig veldig greit. Refleksvest også samt refleks i ev vinterdekke.

Vi kommer til å holde vår kortklippet, men den må sikkert likevel børstes? Noen tips til gode børster? Avdanket hårbørste til mennesker passer bra om den ikke har for harde bust. Den bruker vi mest. Kam liker jeg ikke så godt.

Noe for som er bedre enn annet? Hundeshampo/andre pelsprodukter? Vi kjøpte dyre hundeshampoer tidligere, men bruker nå shampo og balsam fra matbutikk og det fungerer helt strålende. Kvaliteten på pelsen er jo rimelig lik menneskers hår.

Annet jeg ikke har tenkt på? Jeg vet at hundene blir kalde på vinteren og må kles på, men når vi får valpen i april er det kanskje ikke nødvendig å tenke på klær med én gang?[/quote]Nei, da trenger du ikke klær. Jeg har kjøpt en hjemmestrikket mariusgenser i de fargene jeg valgte fra en bruker på Finn som han bruker innendørs hvis han klippes kort på vinteren. Da blir han veldig kald de første dagene.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-17, 10:42   #4
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utstyr til hund (Bichon havanais)

Så bur inne er en god idé, framfor hundeseng? Eller begge deler? :clueless:

Eldste vil veldig gjerne at hunden skal sove i hans seng. Er det helt hårreisende? Om hunden blir vant til å sove i seng, er det umulig å få den til å sove noe annet sted senere da?

Stoffbur til å ha på gulvet i baksetet hørtes lurt ut. Vi drar ofte på hytta og det kan bli trangt i baggasjerommet. Det er vel også hyggeligere for hunden å ligge på gulvet ved baksetet og få selskap av barna der heller enn omringet av masse baggasje bak?

Så halsbånd er altså bedre enn sele? Jeg så for meg at sele var mer komfortabelt, men hva vet jeg! Da høres det ut som halsbånd (uten et sånt bånd som blir lengre når man drar?) er tingen.

(Jeg er med i Bichon havanais gruppen på FB. )

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-17, 10:47   #5
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utstyr til hund (Bichon havanais)

Jeg synes fleksibånd er en dusteoppfinnelse - og den gir ingen insentiver til hunden om å gå pent, i hvert fall. Mannen bruker det vi har, jeg gjør det aldri.

Hvor hunden skal sove, bestemmer dere helt selv. Valpen vil sikkert gjerne sove hos sønnen din.

jeg liker i hvert fall halsbånd mye bedre enn sele - men ser at mange bruker det. Jeg er enig med Pelen i at det er en oppfordring til å dra.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-17, 10:48   #6
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utstyr til hund (Bichon havanais)

Jeg kommer til å spørre i det uendelige - forskjell på halsbånd? Tror jeg har fått det for meg at det gnager og kan gjøre vondt...?

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-17, 10:57   #7
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.382
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utstyr til hund (Bichon havanais)

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg synes fleksibånd er en dusteoppfinnelse - og den gir ingen insentiver til hunden om å gå pent, i hvert fall.
jeg liker i hvert fall halsbånd mye bedre enn sele - men ser at mange bruker det. Jeg er enig med Pelen i at det er en oppfordring til å dra.

Fullstendig enig, med flexibånd så oppdrar du hunden til å trekke.

Vi har hundeseng i tillegg i stuen.

Vi har ikke hund i soverommene, han har lært seg å ikke gå inn der. Dette pga av allergi. Jeg skulle ikke velge å ha hund i sengen, de er ikke alltid rene, men det er deres valg. Om man vil ha hund i sofaen kan man f.eks. ha en regel om at den får ligge på et pledd, som alltid ligger fast et sted, men ikke andre steder i sofaen. Generelt så er det ikke noen god idé å la hunden gjøre noe først som du ikke vil at den ev skal gjøre senere. Mye enklere motsatt.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-17, 12:31   #8
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utstyr til hund (Bichon havanais)

Vi har små hunder.
Begge har sele og jeg foretrekker helt klart å lufte dem i sele.
De er en del med på tur i fjellet, sykkel og på ski og sele er helt avgjørende da.
Selene kan som regel stilles en god del. Bare kjøp en skikkelig en som sitter godt.

Våre er aldri i bur, men vi har bur som en hule de sover i.
Et par gode bånd til tur, gjerne et med strikk.
En shampoo er greit å ha.
Vi har også dekken til begge, både i fleec og regndekken. Og refleksdekken.
Og en slik krok til å skru i bakken så de kan bindes hvorsomhelst.
Her helklippes den med lang pels så vi har kjøpt klippemaskin.
Børste brukes ikke. Men en god kloklippetang er viktig.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-17, 12:33   #9
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utstyr til hund (Bichon havanais)

Når det kommer til dette med å dra i båndet så mener jeg at hunden skal lære å la vær å trekke på helt andre måter enn ved trykk mot strupehodet.
Men det er nok en heeeelt annen diskusjon

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-17, 12:40   #10
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.382
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utstyr til hund (Bichon havanais)

Går man på ski eller sykler med hunden så er jeg enig i at sele er et must.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no