Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Gi meg dine beste pakketips for ei helg i fjellet

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-06-11, 12:43   #21
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gi meg dine beste pakketips for ei helg i fjellet

Gode regntips og andre tips; jeg visste det var lurt å spørre dere! Er veldig i tvil om hvor mange skift jeg skal ha med meg. Både når det gjelder bukser og ullundertøy og sokker. Vi har hytter som kriseløsning begge netter, men har mest lyst å ligge i telt.

Mener dere at jeg skal bære med meg vann for hele turen? Finnes det ikke klortabletter eller andre vann-rense-remedier?

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Jeg tror jeg ville lagt til side lavkarbo-kostholdet på fleredagers fjelltur. Jeg mener ikke at du skal gå over til hvitt brød, brus og sjokolade, men min erfaring er at man forbrenner MYE energi og blir veldig sliten, og da er det etter min erfaring bare karbohydrater som funker for å få i seg energi nok til at man ikke blir helt utkjørt. Ha i alle fall med deg energi-barer eller liknende, sånn at du har muligheten, for det er utrolig kjipt å bare ha "sunn" mat når man er helt utslitt og trenger påfyll fort.

Jeg skulle gjerne tatt snarveien innom Real turmat og andre høykarboprodukter, men da ender jeg potensielt opp med muskelsmerter og migrene midt på fjellet. Min kropp har vist seg å fungere ekstremt mye medre på proteiner - også når jeg trener, derfor blir det nok kokt egg, ost, kjøttpålegg og karbonader på tur også.

Jeg trenger en ny sekk, de vi har er enten for store eller for små - er det 65 liter som er tingen? Noen som har gode sekker å anbefale?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 12:59   #22
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gi meg dine beste pakketips for ei helg i fjellet

Du trenger ikke bære med deg vann, men du må koke vannet for sikkerhetsskyld. I år er det verste utbruddet av harepest på 20 år, kombinert med lemenår. En telefon til mattilsynet kan også fortelle deg om det er påvist harepest dit du skal, de fleste tilfellene er oppdaget i midt-norge. Det enkleste hadde jo vært å sjekke på forhånd om du trenger koke vannet eller ikke.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 13:01   #23
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gi meg dine beste pakketips for ei helg i fjellet

Hvordan er det med harepest der du bor da Flubby?

Og hvor mange kortere turer bør man ha gått i et par nye fjellsko før man med sikkerhet kan slå fast at de er inngått?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 13:08   #24
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gi meg dine beste pakketips for ei helg i fjellet

Det er vel noen personer som har blitt syke lenger sør i fylket, Harstad-området, og nord i Vesterålen. På øyene rundt her er det foreløpig trygt, spesielt Ringvassøya er under konstant prøvetakning siden den huser drikkevannskilde for titusener av mennesker. På fastlandet ville jeg vært mer skeptisk til drikkevannet akkurat nå, siden smitte spres raskere til lands enn over hav og sund til øyene, men mattilsynet er mer oppdatert på prøvefunn i drikkevannskildene i fylket enn hva jeg er.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 18:08   #25
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.774
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gi meg dine beste pakketips for ei helg i fjellet

Du kan fint ha en større sekk. Det viktigste er at den passer til din rygg! Jeg ville tatt turen innom en sportsbutikk hvor de har litt peil på friluftsutstyr og prøvd flere forskjellige sekker. Den siste sekken min kjøpte jeg på den måten og den er genialt nye bedre enn den jeg hadde før, til tross for at den rommer 20 liter mer.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 18:26   #26
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gi meg dine beste pakketips for ei helg i fjellet

Ja man trenger jo ikke å stappe dem helt fulle.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 18:28   #27
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.787
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gi meg dine beste pakketips for ei helg i fjellet

Du kan jo ha litt plass til det du finner på veien. Runde fine steiner for eksempel! Og kongler! Mose til juledekorasjonene. :full av gode ideer:

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 18:47   #28
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.750
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gi meg dine beste pakketips for ei helg i fjellet

Jeg liker veldig godt Arcteryx og Osprey i sekker, de fleste modellene fås i s, m eller l i rygglengde. På flerdagers turer bruker jeg en Arcteryx Briza, ca. 60 liter. Veldig fornøyd med denne, men rygger og folk er forskjellige så du må nesten prøve selv. Om du velger 60 eller 75 liter går nesten for det samme, er sekken god og godt tilpasset merker du ikke den ekstra vekta.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no