Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Råd om oppstart av akvarium?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-02-17, 21:51   #1
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.099
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Råd om oppstart av akvarium?

Lille er så dyrekjær. Vi vurderer å kjøpe akvarium, dog ikke et gigastort. Bare "sånn passe" stort.

Tips til oppstart? Størrelse, type fisk, plassering osv?
Hvor lenge kan man reise vekk fra det uten pass? Rengjøring av karet?

Vi kan absolutt ingenting....

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-17, 22:02   #2
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.379
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Råd om oppstart av akvarium?

(Jeg har et du kan få kjøpe for 100 kr, passe stort å begynne med. Jeg må bare sjekke at jeg har alle deler.)

Det er litt mer jobb å holde det rent enn hva man tror, men det er veldig hyggelig med fisker og det er greit å kjøpe fisker i en butikk som kan det, det finnes noen få av dme i Oslo. Ikke gå til vanlig dyrebutikk.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-17, 22:04   #3
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Råd om oppstart av akvarium?

Vi hadde 110 liter, og jeg ville ikke hatt noe mindre. Det er mer arbeid med små akvarier, og man bør ha såpass for å ha så mange fisk at det blir litt gøy. Poden gikk lei etter to år, og da ble fiskene gitt til naboen. De var blitt store og fine, så jeg tror de trivdes mens de var her. Vi gjorde en grundig jobb med vann og filter før vi hadde fiskene i, og fikk mye skryt av det i dyrebutikken.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-17, 22:07   #4
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.099
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Råd om oppstart av akvarium?

Jeg tror ikke vi trenger veldig mange fisker. Mannen vil veldig gjerne kjøpe noe nytt, Pelen, ellers tusen takk.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 03:47   #5
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Råd om oppstart av akvarium?

Jo større akvarium, desto mindre jobb. 60 liter er absolutt minimum, men større er bedre. Jeg har 160 liter, med utvendig pumpe, og kan anbefale det.
Pumpen gjør jeg ren et par-tre ganger i året. Da jeg hadde 60 liter med innvendig pumpe, måtte jeg rengjøre hver uke/annenhver uke.

Plasser akvariet et sted med lite sol, så får du mindre algevekst.

Fisker; velg fisker som tåler samme temperatur. Gullfisk feks, skal ha relativt kaldt vann. Og trenger god plass. Anbefaler en algespiser. Guppyer formerer seg lett, og det er morsomt både for liten og stor. Sverddragere er visstnok ganske hardføre, og greie å starte med.
Kampfisk har tendens til å nappe og jage på andre fisker, så skal dere ha det, så få hjelp i dyrebutikken til å sette sammen fisketyper.

Du kan reise bort noen dager uten pass. Får kjøpt feriefor. Men fiskene greier seg fint en helg uten mat.

Oppstart; la akvariet stå et par uker uten fisk, for å opparbeide de riktige bakteriene i vannet.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 09:28   #6
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.812
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Råd om oppstart av akvarium?

Jeg sier det samme som Pegasus, så stort som som mulig for å spare jobb. Invester i utvendig pumpe, gjerne en som har litt større kapasitet enn størrelse på akvariet.

Det er viktig at akvariet får stå noen uker med pumpa igang før man har i fisker. Du kan gjerne hive tre fire flak med fiskemat i vannet for å få igang 'bakterieprosessen'- det er noe med nitritt/nitrat produksjon. Der du kjøper fiskene skal kunne ta prøve av vannet for å sjekke at det er i rett balanse for å sette i fisk. I denne perioden kan dere bruke tiden på å innrede akvariet. Sjekke ut hvilken bakgrunn dere vil ha, hvordan røtter og planter eller andre dekorasjoner.

Husk at noen fisker er ømtålelig for hvordan type sand/grus det er i karet.

Ha fisker som passer sammen, og se om du får noen som lever i alle sjiktene i akvariet, topp, midt i og bunnen.
Det kan være greit med en algespiser eller to.

Et velfungerende stort kar kan man være bortefra i et par dager til en liten uke. Feriefor fører ofte til at det blir for mye næring i vannet og algeveksten eksploderer. Skal du være borte mer enn en uke ville jeg hatt noen som kan komme en dag midt i å gi fiskene mat.

Åh som jeg savner å ha akvarium.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 09:44   #7
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.379
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Råd om oppstart av akvarium?

De her an fisk:

http://www.webzoo.no/

http://www.akvariemagasinet.no/

Nå fikk jeg også lyst til å ha akvarium igjen.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 13:35   #8
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.099
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Råd om oppstart av akvarium?

Vi har jo ikke akkurat kjempestor plass, hvis det blir stort så vil jeg ikke ha tror jeg. Vi ha rmeget liten stue, og øsker meg ikke nytt hovedfokus i rommet...
Så vanskelig dette skulle være, da.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 13:55   #9
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Råd om oppstart av akvarium?

110 liter virker ikke særlig større en 60, når du først får det i rommet, altså. Så det må du ikke tenke på. Men når du kommer opp i nærmere 300 liter, DA ruver det.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 13:57   #10
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Råd om oppstart av akvarium?

110 liter er ikke spesielt stort, nei.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 14:48   #11
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.099
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Råd om oppstart av akvarium?

Jeg får gå i en butikk og kikke på størrelser.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no