Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Spiser dere kvelds eller kveldsmat?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Spiser dere kvelds eller kveldsmat?
Kvelds 15 18,75%
Kveldsmat 51 63,75%
Annet 14 17,50%
Deltakere: 80. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-04-23, 16:49   #41
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spiser dere kvelds eller kveldsmat?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Det finnes ingen fasit på dette, siden det er dialektavhengig. Siden dialekter endrer seg, er det i praksis sikkert generasjonsavhengig også.

Jeg ville brukt ordet kveldsmat. I praksis sier jeg nesten alltid "spise på kvelden" eller noe i den retninga. Kvelds ville jeg aldri brukt. Nordland.

Jeg bruker som sagt begge, er også fra nordland.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-23, 17:54   #42
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.034
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Spiser dere kvelds eller kveldsmat?

Sier begge deler. Spiser ingen av delene.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-23, 18:11   #43
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spiser dere kvelds eller kveldsmat?

Sier begge delene, spiser av og til på kvelden, vi har ofte ganske tidlig middag.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-23, 18:17   #44
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spiser dere kvelds eller kveldsmat?

Sier begge deler, er fra Bergen men bor på Østlandet. Tror jeg sier kveldsmat mest nå. Vi har ikke noe organisert kveldsmåltid, men jeg spiser som regel noe med mindre middagen ble veldig sein. Varierer litt.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-23, 19:35   #45
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spiser dere kvelds eller kveldsmat?

Jeg bruker begge ordene. Bergenser.

Vi spiser sen middag så veldig sjelden noe mer på kvelden

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-23, 10:44   #46
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.444
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Spiser dere kvelds eller kveldsmat?

Vi spiser ikke etter middag, dvs. bortsett fra noe småtteri hvis vi blir sulten, men det er sjelden. Da jeg vokste opp, kalte vi det kvelds. (bergenser)

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-23, 17:47   #47
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.601
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Spiser dere kvelds eller kveldsmat?

Jeg spiser aftensmat eller aftens, mannen spiser kveldsmat. Han erter meg med å si at aftensmat høres ut som 30-tallets Frogner, og det stemmer perfekt med familiehistorikken min.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-23, 21:39   #48
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.031
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spiser dere kvelds eller kveldsmat?

Jeg er vokst opp med aftens.
Selv sier jeg kvelds eller kveldsmat om hverandre. Men spiser det sjelden

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-23, 08:09   #49
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.438
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Spiser dere kvelds eller kveldsmat?

Kvelds. Nordvestlending. Synes kveldsmat høres litt smør på flesk ut, litt sånn sier dere frokostmat også? Mannen min og ungene sier også kvelds, de er sørlendinger - men klart, de kan jo ha blitt påvirka av meg.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-23, 08:39   #50
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spiser dere kvelds eller kveldsmat?

Kveldsmat eller aftensmat.

Jeg synes ikke kveldsmat er smør på flesk. Frokost er navnet på måltidet og har ikke noe ledd som angir tidspunktet for måltidet. Kveldsmat har tidspunkt + måltid. Samme som morgenmat (som de bruker i Danmark).

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-23, 08:54   #51
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spiser dere kvelds eller kveldsmat?

Jeg kan godt si middagsmat og, jeg.

Morgenmat, formiddagsmat, middagsmat og kveldsmat.

Nei, sier vel stort sett frokost, lunsj, middag og kveldsmat.

__________________
05 og 07
Elise er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-05-23, 11:06   #52
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spiser dere kvelds eller kveldsmat?

Vi kaller det kveldsmat. Østlandet, gamle Akershus.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-23, 11:27   #53
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.872
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spiser dere kvelds eller kveldsmat?

Opprinnelig lagt inn av Acino, her.

Kvelds. Nordvestlending. Synes kveldsmat høres litt smør på flesk ut, litt sånn sier dere frokostmat også? Mannen min og ungene sier også kvelds, de er sørlendinger - men klart, de kan jo ha blitt påvirka av meg.


Jeg synes ikke det er helt sammenlignbart for frokost er navnet på et måltid mens kveld er en tid på døgnet. Kveldsmat er mat man spiser på kvelden. Danskene spiser jo morgenmat og der ville det også vært rart å si at man skal spise morgen.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013

Sist redigert av Myria : 01-05-23 kl 11:46.
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-23, 11:53   #54
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.438
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Spiser dere kvelds eller kveldsmat?

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Jeg synes ikke det er helt sammenlignbart for frokost er navnet på et måltid mens kveld er en tid på døgnet. Kveldsmat er mat man spiser på kvelden. Danskene spiser jo morgenmat og der ville det også vært rart å si at man skal spise morgen.

Vel, for meg er kvelds navnet på måltidet på kvelden akkurat som middag er navnet på måltidet middag og ikke bare henviser til at det fra gammelt av var måltidet midt på dagen. Jeg synes ordet er litt smør på flesk fordi jeg ikke er vandt til det og tydelig bruker det om navnet på måltidet. Det er nok bare dialekt/områdeforskjeller.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-23, 13:45   #55
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Spiser dere kvelds eller kveldsmat?

Kveldsmat (Trøndelag).

Det varierer veldig om vi spiser det her i huset. Ofte spiste vi middag 19-20-tiden, da spiser jeg sjelden etter det. Ungene tar seg stort sett alltid ett eller annet før de legger seg, og mannen også. Spiser vi i 17-18-tiden, spiser jeg alltid kveldsmat. Jeg trener også gjerne etter en tidlig middag, da blir det gjerne ganske mye kveldsmat på meg.

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-23, 17:32   #56
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spiser dere kvelds eller kveldsmat?

Barna i vår sveitsiske vennefamilie lærte for øvrig konseptet kveldsmat av våre barn, og begynte å kreve det for å drøye leggetida, til foreldrenes irritasjon. De brukte da det norske ordet, for de hadde ikke et eget ord. De spiser vanligvis middag senere der enn man tradisjonelt har gjort her (20-/21-ish, i stedet for vårt 16-/17-ish), og har bare en snack tidligere på ettermiddagen. Så når vi ferierte sammen da barna var mindre ble middagstiden et kompromiss, litt tidlig for dem, litt sent for oss. Hvorpå våre barn, av ren rutine, ville ha kveldsmat før de skulle legge seg. Noe sveitserbarna syntes var en veldig god ide.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-23, 17:45   #57
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spiser dere kvelds eller kveldsmat?

Jeg bruker begge ordene, og det gjør mann og barn også, men vi spiser middag såpass sent at det ikke er veldig ofte vi har det.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-23, 19:56   #58
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spiser dere kvelds eller kveldsmat?

I dag spiste jeg middag kl 17, og nå holder jeg på å dævve av sult. Fatter ikke hvordan dere klarer dere uten kveldsmat. (Og nei, det holder ikke med en yoghurt eller et eple.)

Vanligvis spiser vi kl 16, og vi har faktisk kveldsmat enda senere enn nå, ofte rundt 21.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-23, 20:31   #59
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spiser dere kvelds eller kveldsmat?

Morramat, formiddagsmat, middag, nonsmat eller bare nons, kveldsmat og nattmat.
Der er hele døgnsyklusen mht mat, som jeg er vokst opp med.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-23, 20:38   #60
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spiser dere kvelds eller kveldsmat?

Mårgåværd, dugurd, non, æftasværd ... Aldri sagt selv da, men hørt det bli sagt der jeg bodde.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no