Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Fine dessertskåler/-glass?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-03-24, 21:54   #1
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fine dessertskåler/-glass?

Er det noen som har, eller kjenner til, pene dessertskåler som er passe små til å lage porsjonsdessert i, for eksempel panna cotta? Jeg bruker noen ganger vinglass, men er litt dype til at det er praktisk å spise av dem. Skapplass er en veldig begrenset ressurs hos oss, så jeg vil helst ha noe som kan stables, altså ikke f.eks. skåler med stett (selv om jeg har sett mange pene sånne).

Vi har dessertskåler (som egentlig heter porridge bowls ) i Wedgwood-serviset vårt, og de er veldig fine til is og pudding som man forsyner seg selv av, men av og til savner jeg porsjonsskåler.

Jeg har først og fremst tenkt på noe i glass/krystall, men er åpen for andre tips.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-24, 21:58   #2
Shun
Er fornøyd
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.237
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Sv: Fine dessertskåler/-glass?

Jeg har Iittala Kastehelmi til formålet, og de funker fjell. Pene er de også!



Og du vil som regel finne dem på salg et eller annet sted.

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-24, 22:02   #3
Shun
Er fornøyd
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.237
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Sv: Fine dessertskåler/-glass?

Du har Iittala Tundra også, men dem har jeg ikke kjøpt.

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-24, 22:21   #4
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.034
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fine dessertskåler/-glass?

Eller kjøpe lange skeier som når ned i vinglasa. Latteskje er vel søkeordet i så fall.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-03-24, 23:35   #5
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fine dessertskåler/-glass?

Til slike typer dessert synes jeg det fungerer bra med vannglass, gjerne av tumbler-typen.

Georg Jensen har feks Bernadotte

https://www.cg.no/georg-jensen-berna...mbler-25cl-6pk

Iittala har flere, f.eks. Raami eller Tundra, men mange har ulike varianter. Eva Solo, Kosta Boda, IKEA.
https://www.kitchn.no/borddekking/glass/vannglass/

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-24, 23:42   #6
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fine dessertskåler/-glass?

Opprinnelig lagt inn av Shun, her.

Jeg har Iittala Kastehelmi til formålet, og de funker fjell. Pene er de også!



Og du vil som regel finne dem på salg et eller annet sted.

Disse er jo kjempefine!

Jeg lager forøvrig panna cotta (og sjokolademousse etc) i whiskeyglassene våre, som aldri noensinne har blitt brukt til whiskey.

Ittala Thule har veldig kule whiskeyglass, som sikkert funker bra til sånne posjonsdesserter. Men jeg tror ikke de kan stables.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-24, 00:06   #7
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fine dessertskåler/-glass?

Jeg synes Rosendahls dessertskåler er enkle og fine. https://www.jernia.no/borddekking/se...4pk/p/14231951

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-24, 02:13   #8
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fine dessertskåler/-glass?

Takk for fine tips! Jeg liker de Iittala-skålene, jeg også. Og whiskyglass går an å bruke, ja, det har jeg også gjort. Og jeg har tenkt på at en del tumblere kan være egnet; de Georg Jensen-glassene var fine, Charlie. Veldig bra å få konkrete tips!

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-24, 09:20   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fine dessertskåler/-glass?

Hos oss serveres panna cotta i vinglass kjøpt på Nille hvis eneste formål var å servere dessert i dem. De er tykke og ikke altfor dype.

(I ettertid har det vist seg at de er godt egnet til fest for (store) tenåringer som drikker alkohol. Det rapporteres at de nærmest er umulige å knuse, så nå har glassene flere bruksområder enn da de ble kjøpt.)

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-24, 09:49   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fine dessertskåler/-glass?

Om du vil gå på bruktjakt finner jeg ofte veldig mange kule glasskåler i bruktbutikker. Jeg liker spesielt dem med voldsomt boblemønster, som disse.

Selv har jeg mange av disse i gult, blått, grønt og sot. De er veldig pene mot lys dessert, men man kan ikke lage fine striper og sånn som syns fra utsiden. Jeg liker dem fordi de er ganske små, tror de er samme størrelse som kaffekoppene fra samme merke, så det er akkurat nok til en liten søtsmak etter middag.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-24, 09:51   #11
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fine dessertskåler/-glass?

Eg har desse frå Ikea som eg syns er fine kuvertglass til vatn. For et par år sidan oppdaga eg at dei også er suverene til porsjonsdessert! Billig, stablevennlige og fine.
https://www.ikea.com/no/no/p/ikea-36...lass-10278356/

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-24, 09:56   #12
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fine dessertskåler/-glass?

De IKEA-glassene så jo helt perfekte ut i størrelsen. Kanskje vi trenger sånne!

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-24, 10:21   #13
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fine dessertskåler/-glass?

Vi serverer porsjonsdesserter i det som i sin tid ble kjøpt inn som stasglass for barn som er så små og vimsete at de kan finne på å rive dem ned, fordi de var så solide og tykke. Innser at de også vil være velegnet til formålet Tjorven skisserer, dersom det blir aktuelt.

Tror det er disse (de kan ikke stables da):


Det var ellers mange fine drikkeglass/tumblere i linken som Charlie la inn, jeg likte f.eks godt Flow fra Holmegaard. Det er også fint med dessert i helt enkle glass, som de fra IKEA over her.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 13-03-24 kl 10:44.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-24, 10:24   #14
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.648
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fine dessertskåler/-glass?

De IKEA-glassene har vi i by-hytta. Kjøpt som små vannglass, men viser seg at de er geniale til dessert (og som små boller til taco). Hjemme bruker vi noen små dessertskåler med stett som jeg i sin tid fikk av en gammel dame jeg kjente. Tipper de er fra 40-tallet, en gang det var vanligere å servere lite dessert ... Jeg synes moderne dessertskåler ofte blir for store.

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-24, 10:53   #15
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fine dessertskåler/-glass?

Ikeaglassene ser superpraktiske ut! Og flott med masse tips, jeg ble inspirert til å søke rundt omkring på både brukte og nye greier. (Lurer igjen på om vi skal totalrenovere kjøkkenet og få plass til flere pene glass og skåler. )

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-24, 18:23   #16
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.176
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fine dessertskåler/-glass?

Jeg bruker noen hetvinsglass funnet på loppis til dette. De er litt vide, ikke ulik disse.
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.h...kode=125022335
Synes også noen likørglass, også type vide er pent. Det blir jo små desserter, men for meg er det helt perfekt, og de som ønsker kan jo spise flere.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-24, 09:46   #17
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.244
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fine dessertskåler/-glass?

Jeg bruker disse fra pillivuyt , https://www.tilbords.no/kjokken/kjok...r-15-cl-4-stk/.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-24, 11:57   #18
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fine dessertskåler/-glass?

Vi har sånne som er arvet og kjøpt brukt. Har stett, perfekt til pannacotta og kan med fordel stables. De finnes også i grønt.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-24, 23:28   #19
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fine dessertskåler/-glass?

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Vi har sånne som er arvet og kjøpt brukt. Har stett, perfekt til pannacotta og kan med fordel stables. De finnes også i grønt.

Akkurat de har jeg også! Fem stk! Kjøpt på brukthandel (en eller annen misjonsforening på Vestlandet).

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-24, 10:11   #20
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fine dessertskåler/-glass?

Hm, ja de kan jo faktisk stables.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no