Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Støvletter og støvler

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-09-11, 20:43   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.408
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Støvletter og støvler

Hvor går grensen for å kalle noe støvletter eller støvler for deg? Før jeg flyttet til Norge så hadde jeg aldri brukt ordet støvletter, men jeg så det litt som forskjellen mellom sandaler og sandaletter. Sandaletter var mer pene og kanskje høyhælte.

Men jeg ser at mange kaller det meste for støvletter. Hvor går din grense? Hvis gjerne med bilder for dette må jeg skjønne.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-11, 20:51   #2
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.874
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Støvletter og støvler

For meg er støvler = gummistøvler
Støvletter er skinn/skinnaktige og går til midt på leggen og opp
Skoletter går rett over ankelen
Sandaletter har jeg ikke hørt om før nå

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-11, 20:52   #3
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske
 
Liljekonvall sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 3.255
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Støvletter og støvler

Opprinnelig lagt inn av venla, her.

For meg er støvler = gummistøvler
Støvletter er skinn/skinnaktige og går til midt på leggen og opp
Skoletter går rett over ankelen
Sandaletter har jeg ikke hørt om før nå

Sånn er det i mitt hode også .

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-11, 20:56   #4
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Støvletter og støvler

Opprinnelig lagt inn av venla, her.

For meg er støvler = gummistøvler
Støvletter er skinn/skinnaktige og går til midt på leggen og opp
Skoletter går rett over ankelen

Sandaletter er for meg litt finere sandaler. Gjerne høye.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-11, 21:00   #5
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.858
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Støvletter og støvler

Opprinnelig lagt inn av venla, her.

For meg er støvler = gummistøvler
Støvletter er skinn/skinnaktige og går til midt på leggen og opp
Skoletter går rett over ankelen
Sandaletter har jeg ikke hørt om før nå

Enig, bortsett fra at jeg trodde sandaletter måtte være noen sånne grusomme greier som både har åpen tå og går oppover leggen.

Ellers har jeg registrert at det ikke lenger heter skoletter, men ankelboots, må vite. /

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-11, 21:00   #6
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.408
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Støvletter og støvler

Ok så støvler er gummistøvler?

Så du skulle kalle dette for støvletter også? Eller blir det boots i noen tilfeller?









Jeg skulle aldri kalle noen av ovenstående for støvletter. For meg er støvletter noe som dette:

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-11, 21:00   #7
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Støvletter og støvler

Støvler er laget av gummi.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-11, 21:04   #8
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.858
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Støvletter og støvler

Ja, alt du viser der, er støvletter, Pelen.

Jeg kom på et unntak: militærstøvler.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-11, 21:05   #9
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.499
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Støvletter og støvler

Støvler er gummi-støvler, ja. Som wellie-boots på Engelsk. Jeg sier boots om alle eksemplene du brukte, tror ikke jeg bruker ordet støvletter i det hele tatt.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-11, 21:06   #10
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.611
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Støvletter og støvler

For meg er støvler bare gummistøvler.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-11, 21:08   #11
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.408
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Støvletter og støvler

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Ja, alt du viser der, er støvletter, Pelen.

Jeg kom på et unntak: militærstøvler.

Ok, da har jeg lært meg noe nytt i dag også. Jeg trodde at det som hadde endelsen ...etter skulle være noe mer smekkert og pent. Men der tok jeg feil. Når jeg googlet ordet stövletter på svensk så ser det ut som om det er mest det man muligens kaller for skoletter på norsk. Dvs lavere.

Hva heter dette da? Mener dere at det kalles for støvletter også? Det kommer jeg å nekte å bruke om mine.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-11, 21:09   #12
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.408
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Støvletter og støvler

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Ja, alt du viser der, er støvletter, Pelen.

Jeg kom på et unntak: militærstøvler.

Ok, da har jeg lært meg noe nytt i dag også. Jeg trodde at det som hadde endelsen ...etter skulle være noe mer smekkert og pent. Men der tok jeg feil. Når jeg googlet ordet stövletter på svensk så ser det ut som om det er mest det man muligens kaller for skoletter på norsk. Dvs lavere.

Hva heter dette da? Mener dere at det kalles for støvletter også? Det kommer jeg å nekte å bruke om mine.



Et spørsmål til, brukte man ordet støvletter på f.eks. 40- eller 50-tallet? Noen som vet?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-11, 21:13   #13
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.858
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Støvletter og støvler

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Hva heter dette da? Mener dere at det kalles for støvletter også? Det kommer jeg å nekte å bruke om mine.



Et spørsmål til, brukte man ordet støvletter på f.eks. 40- eller 50-tallet? Noen som vet?

Det der ville jeg kalt snøresko eller snørestøvler, tror jeg. Eller fjellsko (eller muligens mer korrekt fjellstøvler).

Om støvletter ble brukt rundt krigens dager, vet jeg ikke, men jeg vil tro det.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-11, 21:39   #14
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.874
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Støvletter og støvler

De der ville jeg kalt fjellsko.
Uggs-aktige og andre tykkere halvhøye sko inngår ikke i det jeg kaller støvletter. De har jeg stort sett kalt "vintersko"

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-11, 21:50   #15
pippo
Sangfugl
 
pippo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.800
pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Støvletter og støvler

Støvler er gummistøvler, med noen unntak: militærstøvler, fjellstøvler, skistøvler (de fleste sier vel skisko nå til dags), beksømstøvler (hva er det igjen?) og vinterstøvler. Vinterstøvler er den typen du viste over her.

pippo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-11, 21:51   #16
pippo
Sangfugl
 
pippo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.800
pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Støvletter og støvler

Opprinnelig lagt inn av pippo, her.

Støvler er gummistøvler, med noen unntak: militærstøvler, fjellstøvler, skistøvler (de fleste sier vel skisko nå til dags), beksømstøvler (hva er det igjen?) og vinterstøvler. Vinterstøvler er den typen du viste over her.

Jeg fant, jeg fant...

Beksømstøvler

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

Gå til: navigasjon, søk
Beksømstøvler var hovedfottøyet i den snørike årstiden fram til begynnelsen av 1960-tallet. Sålen var sydd sammen med overlæret med bekatråd (randsydd), derav navnet.
De nådde like over ankelen og var i kraftig skinn, med lærheler og -såler. De kunne utstyres med heljern, tåjern og ble ofte satt under med skobespar. Skobesparene måtte fjernes før en kunne få på seg et skipar med Kandaharbindinger.
Fordelen med randsyingen var at sålen kunne skiftes ut av en skomaker. Han satt da og stakk hull til tråden med syl. Tråden var forhåndsimpregnert med bek, og påsatt en grisebust i enden. Denne tjente som synål. Nye heler ble limt og stiftet fast. Ulempen med lærsåler var at det var praktisk talt umulig å få dem til å la være å trekke vann.
De seneste beksømstøvlene hadde tåparti som passet inn i de første «Rottefella»- skibindingene, bare der ble satt huller for piggene.
Etterhvert ble lærsåler og randsøm avløst av såler av kunststoff som lot seg støpe sammen med overlæret. Nyere typer av ski og bindinger førte også til andre krav til støvler.

pippo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-11, 21:57   #17
pippo
Sangfugl
 
pippo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.800
pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Støvletter og støvler

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.


Et spørsmål til, brukte man ordet støvletter på f.eks. 40- eller 50-tallet? Noen som vet?

Det ser ut som ordet er brukt langt tidligere enn dette (også fra Wiki):

«Støvlett-Cathrine» (eller «Støvlet-Katrine»), Anna Cathrine Benthagen (født ca. 1745, død 25. august 1805) var en prostituert, som i en periode rundt 1767-1768 var kong Christian VIIs elskerinne. Sammen fartet de rundt på Københavns vertshus og bordeller. Statsrådet grep inn og fikk tvunget gjennom at Støvlett-Cathrine ble deportert til Holstein.

pippo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-11, 22:40   #18
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.650
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Støvletter og støvler

Handlet det om vinterfottøy eller at hun der Cathrine var lett som et støv,
mon tro?

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-11, 23:05   #19
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Støvletter og støvler

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.









Jeg skulle aldri kalle noen av ovenstående for støvletter.

Kan du ikke bare kalle de vintersko da?

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-11, 23:12   #20
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.854
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Støvletter og støvler

Opprinnelig lagt inn av venla, her.

For meg er støvler = gummistøvler
Støvletter er skinn/skinnaktige og går til midt på leggen og opp
Skoletter går rett over ankelen
Sandaletter har jeg ikke hørt om før nå

Samme her.
De nette med høy hel ville jeg kalt støvletter. De som er mer kraftige i formen ville jeg kalt for vintersko.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no